Wie dacht de onvermijdelijke vervanging van de Pegasus nog wel even op zich zou laten wachten heeft het mis: op 1 juli opent in de Efteling de nieuwe houten racing coaster Joris en de Draak, een achtbaan waarbij twee treintjes, Water en Vuur, het tegelijkertijd tegen elkaar zullen opnemen op twee tracks van 810 meter. Als heldhaftige strijder gaat de bezoeker de strijd aan met een negen meter hoge draak. De achtbaan is vijfentwintig meter hoog en vervoert met zijn vier treinen 1700 drakenstrijders per uur met een maximum snelheid van 75 kilometer per uur.
Joris en de Draak neemt heel wat meer ruimte in dan Pegasus. De baan strekt zich uit tot de Piraña en ligt deels in het water van de voormalige Roeivijver. Onder de achtbaan door loopt een nieuw wandelpad langs de draak, waarover bezoekers snel van Ruigrijk naar de Piraña kunnen lopen. De layout van de achtbaan zorgt ervoor dat het race-element én het gebrul van de draak door toeschouwers op de grond goed te volgen is. Joris en de Draak wordt voorzien van een on-board geluidssysteem, iets dat tamelijk uniek is voor een houten achtbaan.
Op 12 augustus 2009 werd bekendgemaakt dat de baan gebouwd zou worden door het Amerikaanse bedrijf Great Coasters International Inc. In de herfst van 2009 werd de Pegasus gesloopt en meteen daarna werd begonnen aan de constructie. Op 2 februari 2010 bereikte de bouw van de achtbaan het hoogste punt. In juni, zo'n twee weken voor de opening van de baan, worden na sluitingstijd van het park de eerste testritten gehouden.
Drakenjagers
Het verhaal achter de attractie is een strijd tegen de beroemde draak uit de dertiende eeuwse Legenda Aruea. Kinderen van minstens één meter tien hoog zullen vervaarlijk met hun zwaardjes kunnen uithalen naar de interactieve draak. De negen meter hoge draak is genesteld in een moerasachtige en dichtbegroeide omgeving en bewaakt daar zijn gouden Drakeneieren. De draak zal vuur spuwen naar het Water-treintje en met zijn staart water spetteren over het Vuur-treintje. Ondertussen reageert de Draak ook op de bezoekers op het naastgelegen wandelpad. Wie in de strijd tegen de draak de race wint, wordt gehuldigd op een platform bij het station.
Jaap de Bleker, trainee bij de ontwerpafdeling en in dit project de rechterhand van ontwerper Karel Willemen, zegt in personeelsblad Efteldingen over de Draak: "Een natuurgetrouwe uitstraling stond voor ons op de eerste plaats. Het moet echt een 'nasty', groene moerasdraak zijn. Hij wordt nu in delen opgebouwd. Maar voordat de huid er omheen kan, moeten we eerst de techniek testen. Met het vuur dat de draak spuwt komt het bijvoorbeeld erg nauw. Hij mag zichzelf natuurlijk niet in brand steken. Bovendien moet de draak optimaal de interactie aangaan met de gasten in de attractie en op het hoofdpad."
Mediacampagne
Na het prijswinnende Sprookjesmysterie in 2009, pakt de Efteling ook voor de promotie van Joris en de Draak uit met een grootse crossmediale campagne. Via verschillende media en advertenties roept de Efteling - uit naam van 'de Koning' - jongens en meisjes op zich te melden als drakenstrijder. De draak moet verslagen worden, zodat er een einde komt aan het offeren van schapen en jonge meisjes aan het monster. Op de actiesite www.jorisendedraak.nl moeten de strijders drie proeven van bekwaamheid afleggen op de onderdelen snelheid, dapperheid en strijd. Daarmee maken ze kans op één van de 700 prijzen, voornamelijk merchandise voor de attractie. De grootste prijs is deelname aan het Drakenstrijderstoernooi op 27 juni, een live gevecht tegen de draak in de Efteling. Het Drakenstrijderstoernooi wordt gestreden door acht groepen van spelwinnaars en zal bestaan uit een viertal onderdelen. Het toernooi vormt de climax van de campagne en wordt uitgezonden op de kinderzender Nickelodeon.
De campagne wordt gevoerd door middel van advertenties in de Wegener-kranten, reclamespots op Nickelodeon en Sky Radio en, het meest zichtbaar, reclameborden door heel Nederland. Langs de snelweg, op het bushokje of op een centraal punt in de stad: overal worden kinderen opgeroepen om mee te doen. De campagne richt zich op kinderen van acht tot twaalf jaar en moet niet alleen de naamsbekendheid van het merk Efteling onder deze doelgroep vergroten, maar de Efteling ook een spannender en stoerder imago geven bij de jeugd. De campagne loopt van 26 mei tot en met 27 juni 2010.
Muziekfragment
Muziek zoals deze gebruikt wordt in de campagne
Muziek
De treintjes van Joris en de Draak worden voorzien van onride-muziek, waarbij zowel vuur als water een eigen compositie krijgen. Daarnaast zullen ook de moerassige omgeving en de wachtrij worden voorzien van een eigen soundtrack. De muziek is gecomponeerd door Efteling-huiscomponist René Merkelbach en is opgenomen met het Philharmonisch Orkest in Praag. Op de website voor de mediacampagne zijn de eerste muzikale klanken van de attractie te horen.