Dit jaar wordt de langste attractie van het park maar liefst vierendertig.
Ik heb het dan natuurlijk over de Gondoletta, of voor de meelezende Truus:
de lunchbootjes.
Zoals bekend mag worden verondersteld werden de bootjes binnengehaald als
een proefopstelling voor de nog te bouwen 1001-Nacht-darkride. In het
eerste jaar 1981 bleken ze desondanks een succes bij de gast die wel even
wat kalmers kon gebruiken nadat hij zijn eerste rondje in de gloednieuwe
stalen achtbaan "Python" achter de rug had.
In de voorbereiding van het seizoen daarop werd de attractie daarop nog
even wat attractiever gemaakt. Zo werd op het eiland de grote natuurstenen
waterval gebouwd die er nu nog staat, en de harpmuziek van Boieldieu die
Lex Lemmens bij de zomeravond daarvoor even van thuis had meegenomen, kreeg
een definitieve plek bij de attractie.
Eén idee tot attractiviteitsverhoging haalde het echter niet. Er waren
plannen om 'onderwatermonsters' te creëren die de bezoeker tijdens zijn
reis in de bootjes zou tegenkomen. Het bestuur in 1982 vond deze
uitbreiding niet nodig: "de bewezen attraktiviteit van de vaart zelf zonder
dat bepaalde verwachtingen opgeroepen werden (…) laat ons vermoeden dat
dergelijke aktiviteiten beter elders in het park ingezet kunnen worden."
De decennia erna blijft de attractie goeddeels ongemoeid, al vinden in de
omgeving natuurlijk wel wijzigingen plaats, zoals de introductie van de
spoorbrug in 1984, de verhuizing van het kinderspoor in 2000 en de
vervanging van de eenjarigen door een 'natuurlijker' omgeving.
Het jaar 2015 belooft weer markant te worden voor deze gemoedelijke
kabbelattractie. Natuurlijk niet in de laatste plaats omdat Baron 1898 zal
openen, waarvan de track en het station pal aan het vaartraject liggen.
Opvallend is ook het grote onderhoudsvenster dit voorjaar: de Gondoletta
sluit van 10 maart tot en met 8 april.
Goed, in vijf weken kun je de hele aandrijving demonteren, smeren en weer
monteren, en daarna de attractie weer als vanouds openen, maar wellicht is
er ook ruimte voor meer. In ieder geval het houtwerk van het opstapgebied
is aan vervanging toe. Of de door Olaf Vugts in 2004 beloofde overkapping
van de draaischijf er komt, tja, je weet het nooit zeker, maar dat lijkt
ons inmiddels na elf jaar niet heel waarschijnlijk meer.
Komt er dan toch nog iets echt nieuws? Interessant is dat de Efteling de
eerder genoemde onderwatermonsters uit 1982 nooit helemaal vergeten is. Ons
kwam ter ore dat Eftelingmedewerkers zelfs onlangs nog eens met dit oude idee
in de weer zijn geweest. Toch maar even goed opletten bij ons broodje
pindakaas op 9 april...