De genadeloze kaasschaaf: pendeltrein Bosrijk geschrapt
Beste Eftelisten,
Terwijl in Ruigrijk hard gewerkt wordt aan een nieuw station voor de oude,
trouwe Stoomtrein laat de Efteling ons weten dat de eerder aangekondigde
pendeltrein tussen Bosrijk en het attractiepark definitief niet zal gaan
rijden. Het pendeltreintje stond al in vroege plannen voor Bosrijk en was
bedoeld om gasten van en naar de verblijfsaccommodatie te vervoeren.
Echt rendabel zou het treintje natuurlijk niet zijn: Bosrijk herbergt
voorlopig nog maar een beperkt aantal verblijfsgasten en de afstand tot het
park is klein. 's Ochtends zou er rond opening van het attractiepark
waarschijnlijk een veel te lage capaciteit zijn, terwijl aan het einde van
de middag een (bijna) leeg treintje heen en weer zou pendelen.
Toch was het een mooie kans om verschillende elementen in de Wereld van de
Efteling met elkaar te verbinden. Het gebied is erg groot. Als je straks
vanuit het Landhuys, helemaal achterin Bosrijk, de door de Efteling
gewenste route via de Brink wil lopen heb je een flink traject te voet
afgelegd. Dat is niet onmogelijk, maar het schrappen van het treintje is
toch wel spijtig. Ik denk dat het park gebaat zou zijn bij een goed
vervoermiddel, zodat gasten gemakkelijk en op een plezierige manier gebruik
kunnen maken van de aanwezige faciliteiten van hotel, golfbaan en Uitrijk.
In heel oude ontwerpen was de Wereld van de Efteling nog voorzien van
bijzonder vervoer over het water, een haast onhaalbaar duur plan, maar het
zou wel meteen een extra attractie opleveren. Bij dit soort plannen kan
niet enkel gekeken worden naar kosten en baten. Het gaat ook om de beleving
van de Efteling. Met een uitgebreid pendel-traject kan de gast gewezen
worden op de verschillende mogelijkheden.
Met toekomstige projecten als Raveleijn, Bosrijk fase 2, een
Sprookjesboerderij én de hoognodige uitbreiding van Uitrijk in het
verschiet is nu het moment om een eventueel vervoermiddel op te nemen in
het 'masterplan'. Als je daarmee te lang wacht is straks alleen een
monorail nog in te passen en ik denk dat ik voor ons allemaal spreek als ik
zeg dat we daar nou niet bepaald op zitten te wachten! :)
We hebben het als liefhebbers vaker gehad over het verleggen van het
Stoomtrein-traject. De mogelijkheden daartoe zijn er nog steeds en ze
worden ook steeds aantrekkelijker. Het huidige spoor langs de Vonderplas is
nog steeds een doorn in het oog. Het stoort me dat het spoor de
Pardoespromenade kruist net als je het park in wil lopen. Als het park
bovendien wil doorgaan met het presenteren van avondshows op de vijver ligt
het spoor daar vreselijk in de weg. Wanneer het verlegd zou worden achter
Fata Morgana langs ontstaat de mogelijkheid voor een nieuw station in de
buurt van Uitrijk. Bij de Vonderplas komt ruimte vrij voor toeschouwers van
een show en tussen de Piraña en het Fata Morgana Evenementencomplex
ontstaat serieuze ruimte voor uitbreiding van het attractie-aanbod in
Anderrijk.
Natuurlijk heeft het verleggen van het spoor ook nadelen. De Stoomtrein zou
minder dwars door het park rijden, terwijl dat nu juist zo leuk is. De
backstage-tour achter Fata Morgana is niet de mooiste en daar zou flink
uitgepakt moeten worden met beplanting en extra aankleding. Daarnaast zal
de trein toch ergens het pad met de bezoekers moeten kruisen in de buurt
van het Dwarrelplein. Er zullen ook bochten moeten worden gemaakt waarvan
ik me afvraag of ze haalbaar zijn voor de trein. Juist daarom zou nu -
voordat het te laat is - gekeken moeten worden wat de mogelijkheden zijn
met de Stoomtrein of met een ander vervoermiddel om zo een samenhangend
geheel te maken van de Wereld van de Efteling.
Naast de pendeltrein zal ook de eerder aangekondigde 'wellnessvoorziening'
geen deel uitmaken van Bosrijk. Misschien toch iets voor de volgende fase
of beter: als uitbreiding van het Efteling Hotel?