Carin van Berkel over Eftelingcampagne 'Zindering'
Lieve leden,
Met de goed ontvangen Assepoester-commercial is de algemene
Efteling-campagne van start gegaan. De reclame is inmiddels ook op
televisie te zien, maar vanaf 1 april zullen we nog veel meer van de
Efteling gaan horen en zien. In de eerste week zijn persmomenten gepland,
die moeten gaan zorgen voor de nodige free-publicity.
In het personeelsblad Efteldingen gaat de nieuwbakken Commercieel Directeur
Carin van Berkel dieper in op de campagnes van 2009. Van Berkel stelt zich
tot doel om meer publiek uit een groter gebied bewuster maken van wat de
Efteling is. "Toen ik in het westen van het land vertelde dat ik naar de
Efteling ging, werd dat door iedereen leuk gevonden. Maar wat ik erg jammer
vond, is de onbekendheid boven de rivieren met de Efteling. Mensen zijn er
ooit geweest op een schoolreisje, twintig, dertig jaar geleden. Ze kennen
de huidige Efteling bijna niet en associëren haar met hun ervaringen van
vroeger." Die associatie met de Efteling van toen is natuurlijk helemaal
geen verkeerde. Het lijkt me zelfs het beste uitgangspunt dat je je kunt
wensen! Zo hoef je mensen alleen maar te informeren over de geslaagde
ontwikkelingen van de laatste jaren. Een herintroductie van de Efteling als
de fijnste ontspanningsplek in de wijde omtrek. ;-)
Naast de algemene campagne komt er een interactieve activatiecampagne met
als werktitel 'Zindering'. Deze campagne draait om een zoektocht in
Nederland, met als doel een heus Sprookjesmysterie op te lossen. Carin van
Berkel: "Het verhaal is dat de Boze Heks zeven sprookjeselementen heeft
verstopt. Zonder die zeven elementen kunnen de sprookjes niet goed bestaan.
En daarom roepen wij hulp in. Zeven weken lang nodigen wij Nederland uit om
mee te zoeken naar de verdwenen elementen." Alle deelnemers maken kans op
Efteling-prijzen. De finale van de actie is op zaterdag 11 juli in de
Efteling. Er wordt dan een groots Sprookjesbal georganiseerd, waarop de
prijswinnaars gehuldigd worden.
Het klinkt allemaal nog een beetje vaag, maar ik ben reuze benieuwd naar
deze speciale campagne. Het zou echt heel erg leuk kunnen zijn, als het ook
echt groots wordt aangepakt. Je zou er haast een tv-programma aan willen
hangen.
Ik vraag me bij de activiteiten buiten Kaatsheuvel wel eens af wat ze ermee
beogen. Het is goed om bij zulke acties wel een duidelijke doelstelling te
hebben. Zo kun je uiteindelijk het effect toetsen. Het moet niet zo zijn
dat er honderdduizenden euro's verdwijnen in campagnes die uiteindelijk
niks opleveren. Dan weet ik nog wel wat plekjes in het park die een
opknapbeurtje kunnen gebruiken! :-)
Naast de communicatiecampagnes belicht Efteldingen voor het eerst de
langverwachte nieuwe website van de Efteling, die in de loop van dit jaar
zal worden gelanceerd. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat opnieuw wordt
voortgeborduurd op de oude websites van het park. Zoals ik eerder al liet
weten, komt het donkerblauw me inmiddels de neus uit. In plaats van voor
een overkoepelende Efteling-stijl te kiezen staat de website opnieuw erg
los van de fysieke Efteling (én van de 'nieuwe merken'). Het screenshot dat
in het personeelsblad staat afgebeeld is trouwens overduidelijk nog een
website in ontwikkeling: http://documenten.eftelist.nl/data/website2009/preview.jpg
Al met al ben ik blij met de hernieuwde drang om van de Efteling weer iets
groots te maken in de hoofdjes van miljoenen landgenoten - en met de nieuwe
verblijfsaccommodatie in het verschiet wellicht ook (ver) daarbuiten. De
energie om dat te bereiken leek de laatste jaren ver weggezakt. Berichten
dat de Efteling niet meer zocht naar een groei van bezoekersaantallen voor
het huidige attractiepark hielpen daar niet echt aan mee.
Ik zou zeggen: vooruit met de geitjes en maak die doelstellingen waar!
Alles is mogelijk, als je er maar in gelooft! ;-)