Het grote nieuws is inmiddels bekend dat de Efteling een racing coaster
krijgt. Twee treintjes vol Jorissen zullen samen oprijden om de draak te
verslaan in een nieuwe houten achtbaan die de Pegasus zal gaan vervangen.
De verwachting is dat het Möbius loop coaster wordt. Dit type baan,
waarvan er overigens maar één rijdt in Europa, namelijk Grand National in
Blackpool Pleasure Beach, is vernoemd naar de band van Möbius. Als je deze
band volgt zal je eerst de ene kant bewandelen en vervolgens op hetzelfde
punt uitkomen, maar aan de andere kant van de band.
Dit is goed te zien op deze geanimeerde Escher-tekening:
Zo gaat het ook (ongeveer) met deze track. De attractie heeft een dubbel
perron. Wanneer je links instapt zal je een deel van de route afleggen en
vervolgens op het rechter perron uitkomen. Als je blijft zitten (wat
waarschijnlijk alleen op rustige dagen mag) zal je de andere helft van de
track rijden om weer links uit te komen.
Op deze manier bestaat de baan dus feitelijk wel uit één doorlopende track
van 1400 meter, maar heb je daar als bezoeker niet zo veel aan, aangezien
je er maar de helft van rijdt. Voor de bezoeker is er dus niet zoveel
verschil tussen deze opzet en de meer gebruikelijke opzet met twee losse
tracks.
Het voordeel is wel dat je in dit geval niet de helft van de baan dicht
kunt doen, zoals nu met Stampida is gebeurd. De bezoekers zullen dus
altijd de kans krijgen om te kiezen welk baandeel ze willen rijden, zelfs
als er maar met 1 karretje gereden wordt. Natuurlijk is het racing-effect
dan wel weg.
Ik hoop dus ook dat het niet zover komt en ze op rustige dagen vooral met
twee karretjes gaan rijden in plaats van de gebruikelijke vier.
Olaf Wesel trok al even de vergelijking met Tonnerre de Zeus in Parc
Astérix. Deze baan is 33 meter hoog, gaat een goede 83 kilometer per uur
en is 1200 meter lang. Joris zal dus 25 meter hoog worden, 75 kilometer
per uur gaan en 1400 meter lang zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat de
Tonnerre voor mij ook één van de hefstigste houten achtbanen is waar ik in
heb gezeten (en de beste, overigens), maar zo op het eerste gezicht liggen
de specificaties niet zo ver uit elkaar. Een stukje lager, een fractie
langzamer en.. een stukje langer?
De Efteling heeft de oppervlakte van de huidige Pegasus, aangevuld met de
restanten van de Kanovijver ter beschikking. Dat is op zich een flink
stuk, maar wie wel eens in de Tonnerre gezeten heeft en op de lift hill om
zich heen heeft gekeken, weet dat de Tonnerre ondanks z'n redelijk
compacte bouw een flinke oppervlakte beslaat. Als Joris per loop 1400
meter zou beslaan, dan heb je dus 2800 meter track, 2,5 keer zo lang als
de Tonnerre. Dat gaat volgens mij niet passen. Bovendien zou, gezien de
hoogte en de maximale snelheid, de baan in een bijzonder laag tempo worden
afgelegd.
Ik denk dat we wel de conclusie kunnen trekken dat de bezoeker inderdaad
een rit van 700 meter krijgt voorgeschoteld. Op die manier blijft Joris
een instapbaan, van net iets meer kaliber dan de Pegasus (16 m hoog, 55
km/h, 500 m lang), aangevuld met een hogere capaciteit en de extra
sensatie van het racen. En natuurlijk -hopelijk- mooie thematisering.
Het budget voor de baan is 12 miljoen euro. De Tonnerre is destijds
neergezet voor 7 miljoen, vergelijkbaar met de 6,5 miljoen voor de
(aanzienlijk kleinere) Troy in Toverland, die in 2007 is gebouwd. Al met
al hoeft de track zelf niet meer dan zo'n 10 miljoen te kosten, waarna er
toch de nodige tonnen te besteden zijn aan landscaping en thematisering.
Ik hoop alleen wel dat we daar beter van kunnen genieten dan van de
Vliegende Hollander en Assepoester. Met twee miljoen kun je veel doen,
maar je moet wel weten hoe.
De thematisering zal in handen zijn van Karel Willemen. Hoewel ik het
lastig vind om op basis van de eerste ruwe impressie die we gekregen
hebben een oordeel te vellen heeft Karel wat mij betreft een hoop goed te
maken. Met de Vliegende Hollander en Assepoester heeft hij bewezen dat hij
niet goed weet hoe hij effecten en thematisering over moet brengen op het
publiek. Hoewel beide gebouwen over het algemeen redelijk gewaardeerd
worden door het grote publiek, komt het verhaal niet goed over. Zelfs in
het redelijk statische Assepoester lukt het de mensen al haast niet om een
glimp op te vangen van de scene, en in de Vliegende Hollander gaat alles
ook te snel en komt er van alle goede bedoelingen maar weinig terecht.
Het zou zonde zijn als dit gebrek aan inzicht er straks voor zorgt dat een
mogelijk fraaie draak (blijft even afwachten natuurlijk) met een mogelijk
vrij royaal budget (als we de jonkies alvast schrappen) niet tot z'n recht
komt in de attractie. Ik hoop dat daar nu beter op gelet wordt dan bij de
laatste toevoegingen en dat er eventueel een specialist bij wordt gehaald
die hier wél ervaring in heeft.
Aan de baan zelf zal het denk ik niet liggen. Racing coasters zijn
overwegend spannend en ik vind het zelf erg prettig dat de Efteling toch
niet zonder woodie komt te zitten. Bovendien is de baan redelijk orgineel.
Racing coasters zijn al niet zo wijd verspreid en zijn in Europa haast
onvindbaar. Van möbius loop coasters zijn er zelfs nog maar 3 te vinden
waarvan Grand National de enige na-oorlogse is. Tot slot schijnt Joris de
eerste houten achtbaan te worden met een on-board geluidssysteem, dus
behalve het oprakelen van een haast vergeten baantype, krijgen we ook nog
iets écht unieks voorgeschoteld.