Hierbij een mailtje over BETOVERING: het nieuwe competentiemanagement van
de Efteling dat tijdens de kick-off dit seizoen aan het personeel
gepresenteerd werd. Wie Betovering hoort denkt nu vast aan een lied van
Manon Novak en vrolijk lallende personeelsleden... Maar er is meer!
BETOVERING is de naam van een systeem in de vorm van een training/campagne
waarmee vaardigheden, inzicht en kwaliteiten van personeel optimaal
ontwikkeld moet worden. Tegenwoordig is competentiemanagement toch wel iets
dat in een groot bedrijf niet meer mag ontbreken. Maar de Efteling zou de
Efteling niet zijn als ze het niet verpakken als iets 'unieks en
wonderbaarlijks'.
Het woord BETOVERING moet meer voorstellen dan een woord dat je in veel
Eftelingteksten tegenkomt. Elke letter in het woord staat voor een
kwaliteit die het personeel moet kunnen beheersen. De kwaliteiten zijn:
Betrouwbaar, Enthousiast, Trots, Ondernemend, Veilig, Energiek,
Representatief, Inlevend, Naturel, en Gastgericht. Sinds maart 2009 staat
er elke maand telkens één kwaliteit centraal.
De Efteling heeft bij alle bovenstaande kwaliteiten een actie op touw
gezet. Deze acties worden steeds door andere Eftelingers georganiseerd
onder leiding van medewerkers van HR.
Zo was 'Gastgericht' het thema voor de maand maart. Via Wondernet kon het
personeel een gastgerichtsheidsquiz invullen waarbij vragen werden gesteld
over hoe jij zou reageren op een bepaalde situatie in het park. Vragen in
de trant van:
"Wat doe je als je een frietbakje ziet liggen in de bosjes?
A) Je loopt door alsof je het niet gezien hebt
B) Je pakt het op en gooit het in de prullenbak"
Wie alle vragen goed had maakte kans op kaartjes voor The Sound of Music.
Momenteel is men bezig met het maandthema 'Ondernemend'. Hierbij is een
interessante en groot uitgevoerde actie gestart waarbij personeelsleden een
idee voor de Efteling kunnen bedenken - een soort spel in de vorm
van "Het beste idee van Nederland".
"Ben jij dé ondernemer met het beste idee van de Efteling?" Het beste
idee dat ingestuurd wordt, wordt ook écht uitgevoerd. Het klinkt behoorlijk
groots, en dat is het volgens mij ook wel. De spelregels zijn niet bepaald
beperkend:
"- Het idee moet haalbaar zijn
- Het mag afdelings- en/of Efteling-breed zijn
- Het hoeft geen praktisch idee te zijn, dus denk "out of the box"
- Alle ideeën worden eigendom van de Efteling
- Iedereen mag meedoen, als je maar Eftelingmedewerker bent"
De bedenkers van de tien beste inzendingen worden eind oktober uitgenodigd
om hun idee te verdedigen voor een vakkundige jury. De jury bestaat uit
Fons Jurgens (Hoofd Exploitatie), Carin van Berkel (Commercieel
directeur) en Elly Hilhorst (Hoofd personeelszaken). Na de presentatie
worden drie finalisten bekend gemaakt, worden de ideeën nogmaals
doorgenomen en gepresenteerd en uiteindelijk kunnen de winnaars de
volgende flinke prijzen ontvangen:
1e prijs: EUR 1.500,- bruto en het idee wordt daadwerkelijk uitgevoerd!
2e prijs: EUR 1.000,- bruto
3e prijs: EUR 500,- bruto
Tijdens de aankomende Winter Efteling wordt het beste idee bekend gemaakt.
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat er een hoop inzendingen komen die ook op lange
termijn nuttig kunnen zijn voor de bezoekers!
Dit is trouwens niet de eerste keer dat er een dergelijk initiatief voor
het personeel is bedacht. Eerder werd het 'Verras De Gast'-project
geïntroduceerd. Doel hiervan was "het proactief en reactief benaderen en
helpen van de gasten". Het project was vooral gericht op de gastgerichtheid
van het personeel. Na 2006, wanneer het personeel twee jaar de kans had
gehad om deel te nemen aan een speciale training, is het Verras-de-gast-
project langzaam naar de achtergrond verdwenen, al heeft Dennis Bots in
2008 nog een instructiefilmpje voor de Efteling opgenomen met de naam
'Verras de Gast'.
Behalve soms wat in het zicht van bezoekers opgeplakte paperassen (lang
leve interne mededelingen!) is er voor ons niet zoveel van BETOVERING te
merken in het park. Maar wanneer je te maken hebt met een humeurig
personeelslid, dan kun je gerust eens "Betovering!" blèren. Het
helpt, echt waar.