Sinds eergisteren was hij dan eindelijk bekend: de lay-out van Joris en
de Draak. Ik heb geprobeerd hem om te zetten in No Limits. Dit is in
zoverre gelukt dat hij van bovenaf gezien grotendeels klopt. Helaas stonden
op de bouwtekeningen geen hoogtematen vermeld, dus heb ik het overal een
beetje op de gok gedaan, afgaand op de supports. Het stelt niet veel voor
(weinig ervaring), maar hier is het filmpje te vinden:
Anders dus dan de vlugge schets die ik een tijdje geleden hier postte (die
waarschijnlijk ook verkeerd overgenomen was). In tegenstelling tot wat ik
toen zei, gaat de baan wél over de voormalige Kanovijver, en zijn het
gelukkig niet twee afzonderlijke, synchrone banen, maar blijven ze voor
het grootste deel dicht bij elkaar, wat het strijden tegen elkaar dus
behoudt. Ook zullen er waarschijnlijk weinig hoge elementen in de baan
zitten, maar blijft hij – met flinke snelheid - redelijk laag bij de
grond.
Het station (1) zal op ongeveer dezelfde plaats komen te liggen als die
van de voormalige Pegasus. De treinen nemen vervolgens ieder een aparte
lifthill (2), die dus niet aan elkaar vast staan. Vervolgens komt de first
drop (3), die ik gezien de supports ongeveer hetzelfde verwacht als bij
de “Renegade”, een andere GCI-baan. Direct na de First Drop gaan de
treinen tussen de twee lifthills door, om vervolgens via waarschijnlijk
een Bunny Hop naar een Fly Over (4) over het station te gaan.
Hierna zullen de treinen meer een eigen weg gaan vormen. Na wat kruisen
(5), zullen de treinen laag over de Kanovijver gaan (6), zodat het Race-
element ook goed vanaf de Piraña te volgen zal zijn. Vervolgens trekken
de treinen weer samen op voor de eindsprint. Hierna komen er nog 2 á 3
remsecties (7), en is de rit voorbij.
Op de bouwtekening is de op één na laatste remsectie bij beide banen
onderbroken, wat er vermoedelijk op duidt dat de banen hier door een
tunnel gaan. Misschien voor het winnaars/verliezers-element?
Maar wat vertellen de bouwtekeningen nog meer? De woorden “Village side
of the buiding” en “Weapons Dungeon” verklappen in elk geval al dat het
station aan tenminste één kant gethematiseerd zal gaan worden als een
stadje, en dan wel aan de zuidkant. Wat er aan de noordkant zal gaan
gebeuren, is helaas niet vermeld op de bouwtekeningen.
De wachtrij zal waarschijnlijk ook weer gethematiseerd worden. De
bezoekers betreden het stationsgebouw namelijk via een “wapenkerker”.
Wat dat precies in zal gaan houden, is mij ook niet bekend, maar het zou
best wel eens iets te maken kunnen hebben met het interactieve element dat
de Efteling voor ogen had.
De achtbaan lijkt zo ingepast te zijn dat er qua infrastructuur weinig aan
de bestaande situatie veranderd hoeft te worden. Het kruispunt ligt nog
steeds op dezelfde plek, en zal waarschijnlijk uitzicht gaan bieden op
de first drop. Het pad tussen de Python en het bestaande kruispunt zal
weer wel enkele meters verlegd moeten worden. Ik verwacht ook dat de
ingang naar de attractie aan dat pad zal komen te liggen. Wat al wel te
zien valt, is dat het uitgangspad waarschijnlijk op ongeveer dezelfde
plaats zal komen te liggen als die van de Pegasus, gezien het feit dat
de uitgangspaden in die richting lopen.
Verder zijn vorige week de voorbereidingen van de bouw weer hervat. Men
is bezig een kuil te graven op de plaats waar de Pegasus stond, en de
Kanovijver is in twee delen gesplitst. Één deel dat gewoon zal blijven, en
het andere deel is voor Joris en de Draak, waar de betonplaat uit is
gesloopt.