Drakenstrijders gezocht - over de nieuwe campagne!
Beste Eftelisten,
Het is weer zover! Wie net klaar is met zijn examens, de schoolvakantie
achter de rug heeft of momenteel niks beters te doen heeft kan zich dit
jaar weer vergapen aan de nieuwe mediacampagne van de Efteling. Ditmaal
geheel in het teken van Joris en de Draak – we zouden ‘m toch bijna
allemaal vergeten na de introductie van Hartenhof. Voor wie de vorderingen
van de laatste tijd heeft gemist: de baan is eigenlijk zo goed als af,
momenteel werkt men aan de draak en voor komende week staan de eerste
testritten gepland. Up-to-date foto’s vind je in de rubriek op Eftelist: http://www.eftelist.nl/a_jorisbouw.html
Enfin, over de campagne. Ditmaal geen campagne met een heks die zeven
Sprookjesvoorwerpen uit het Sprookjesbos heeft getoverd, getiteld het
Sprookjesmysterie, maar – je raadt het nooit – een heus Schapenmysterie.
De Efteling vond zelf de oplossing van het mysterie: het was de
onverslagen draak die zich in de Efteling in het moeras van de koning had
genesteld. Alle schapen waren zodoende op de vlucht en ze vermomden
zich in de omgeving. Kijk en huiver met de plaat die de Efteling gisteren
in haar persberichtje mee stuurde: http://documenten.eftelist.nl/data/persberichten/schapencollage.jpg
Het hele persbericht vind je hier: http://eftelist.nl/pers/6428
De Efteling zoekt drakenstrijders. Twee dagen geleden konden we op YouTube
al een teaser vinden voor de zoektocht, een combinatie van suffe binnenvliegende
teksten en prima beelden van het nagespeelde verhaal voor de making-of
van de attractie. De boodschap was duidelijk en we hoorden voor het eerst
wat meer muziek voor de attractie: http://www.youtube.com/watch?v=xjgVV_uyTaM
De website bij de campagne, http://www.jorisendedraak.nl werd gisteren
gelanceerd De website is keurig en professioneel uitgevoerd in flash, door
hetzelfde bedrijf dat vorig jaar de Sprookjesmysterie-website heeft
gemaakt. Minpunt is de overzichtelijkheid, die vooral bij het eerste
bezoek aan de site niet al te best is. Op de site kan je drietal spellen
spelen waarbij je bij ieder spel één element van Joris moet beheersen. Elk
spel bestaat uit drie levels met een stijgende moeilijkheidsgraad.
Het eerste spel is een behendigheidsspelletje waarbij je snelheid getest
wordt. Met een kleine Joris moet je speren werpen naar houten draken, die
na het raken van zo’n speer uiteen vallen. Voor het eerste spel hoef je je
overigens nog niet te registreren, dus je maakt nog geen kans op één van
de vele prijzen. Het tweede spel gaat het om je slimheid. Je mini-Joris
moet andere ridders van een plateau afbeuken. Niet meer en niet
minder. In het derde spel wordt je dapperheid getest. Je moet door een
tweetal hindernissen sluipen met je Joris. Overigens lijkt het erop dat
met het laatste spelletje vooral je geduldigheid op de proef wordt
gesteld: het heeft mij, en vele anderen, best wat tijd gekost om het
laatste level te behalen. Nu kan het komen omdat ik niet zo’n gamer ben,
maar het spel is ook zó geprogrammeerd dat het toeval is hoeveel
hindernissen/tegenslagen je hebt om te winnen.
Wie uiteindelijk alle drie de spellen uitspeelt, krijgt een stoffen
embleem met daarbij een actiecode toegestuurd. De actiecode kun je op de
site invoeren om vervolgens kans te maken op deelname aan hét grote
Drakenstrijderstoernooi of op één van de zevenhonderd andere Joris en
de Draak-prijzen. En als extraatje kun je ook een certificaat met daarop
je naam uitprinten. http://nostalgie.eftelist.nl/Jorisendedraak/embleem.jpg http://nostalgie.eftelist.nl/Jorisendedraak/certificaat_naamloos.jpg
Het grafisch werk rondom Joris en de Draak (door Robert Jaap Jansen) ziet
er allemaal best verzorgd uit, maar ik vind het nogal... ongeïnspireerd.
Het logo met tekst en draakje ziet er best speels uit, maar ik kan het
niet plaatsen bij de Efteling en de attractie zelf. Het mist iets waardoor
dit logo voor elk willekeurig speelgoedproduct gebruikt had kunnen worden.
Misschien geschikt als logo voor kinderproducten, maar als attractie-logo
vind ik het niks. De website steekt grafisch trouwens een stuk beter in
elkaar. De Efteling lijkt ook niet helemaal tevreden met het schildje, en
geeft iedereen die de spellen heeft gespeeld ook een kans om een schild te
ontwerpen en daarmee een extra kans te maken op een uitnodiging voor het
Drakenstrijderstoernooi.
Op de website kun je behalve het spelen van de spellen ook nog wat andere
informatie vinden, zoals uitleg over het spel, het verhaal van Joris en de
Draak (geschreven door Gerrie van Dongen en Ad Groot, prima verhaal!),
informatie over de baan en de souvenirs. De souvenirs bestaan vooralsnog
uit een sleutelhanger, Joris-verkleedsetje, een mok waarop - jawel, bij
warme vloeistof een draak verschijnt en een Joris en de Draak-bordspel.
Een bordspel... ik ben benieuwd. Het kan heel leuk zijn, maar om goed aan
te slaan bij de jeugd die toch vooral heel graag digitale games speelt,
moet het wel wat speciaals zijn.
Een niet genoemd onderdeel van de website is de muziek. De
achtergrondmuziek van de website is een twee minuten durend muziekstuk
van René Merkelbach maar is niet de onride-muziek. Ik was er een beetje
beduusd van – uit verbazing om hoe fijn en avontuurlijk het klinkt! Het
doet me een beetje denken aan de muziek van Indiana Jones van
topcomponist John Williams, en dat is zeker een compliment: ritmisch,
spannend, met een sterke opbouw en bijzonder filmisch. Voor Joris en de
Draak lijkt het me prima geschikt!
René Merkelbach liet via Twitter weten nog te werken aan wat variaties
voor wachtrijmuziek, dus we krijgen nog meer te horen!
Weer even terug naar de campagne, over wat ons nog te wachten staat. Het
hoogtepunt van de campagne wordt het Drakenstrijderstoernooi, een toernooi
dat door acht groepen van spelwinnaars écht gestreden zal worden in de
Efteling. Het toernooi wordt op zondag 27 juni gehouden en zal bestaan uit
vier onderdelen, waaronder een kennis-onderdeel, een soort triatlon, een
water-onderdeel en een teamwork-onderdeel. Een aantal groepen zal
afvallen en uiteindelijk wordt in de finale bekend in welke groep de beste
Drakenstrijders zitten. Ik weet niet wanneer de proefritten voor de winnaars
van de Pegasushout-actie zullen zijn, maar het zou best eens kunnen dat
dat ook op deze dag is.
In ieder geval is er een hoop pers, reclame blijft een doel van zo’n
campagne, bij de strijd aanwezig. De Efteling noemt de campagne zelf niet
voor niks massamediaal: vandaag verschenen de eerste grote advertenties
voor de zoektocht in de Wegener-dagbladen, op Nickelodeon komen
tv-spots en op Sky Radio komen radiospots. Daarnaast wordt op grote
reclameborden (bushokjes, billboards e.d.) verspreid over heel Nederland
extra reclame gemaakt voor de actie. Ook op de parkeerplaats van de
Efteling zijn deze posters te vinden. En om het nóg wat zakelijker te maken:
de campagne richt zich vooral op kinderen van 8 tot 12 jaar. Men wil de
naamsbekendheid vergroten, maar ook het merk Efteling een stoerder en
spannender imago geven. Ter compensatie van de ‘dag-lieve-kinderen’-
Sprookjesboom, denk ik :-). http://nostalgie.eftelist.nl/Jorisendedraak/Advertentie_krant.jpg http://nostalgie.eftelist.nl/Jorisendedraak/Advertentie_parkeerplaats.jpg http://nostalgie.eftelist.nl/Jorisendedraak/Toevoeging_aankondiging.jpg
Net als bij het Sprookjesmysterie ben ik ook best te spreken over deze
campagne. Joris en de Draak ziet er in de Efteling misschien nog steeds
ontgethematiseerd uit en is qua thema niet zo boeiend, maar de website,
muziek en de professionaliteit die de campagne uitstraalt is prima. Nu
maar duimen dat een ritje Joris en de Draak dat ook wordt!