De Efteling en Joop van den Ende Theaterproducties werken momenteel aan een
opvallende nieuwe productie: Droomvlucht de Musical. De familievoorstelling
is gebaseerd op de darkride in het park en beleeft op 16 oktober 2011 zijn
première in Theater de Efteling. De creatieve partijen laten nog érg
weinig los over de show. "We zitten nog midden in het ontwikkelingsproces,
maar we konden het nieuws niet voor ons houden, omdat we natuurlijk aan de
slag moeten met de casting", aldus een woordvoerder van Joop van den Ende.
Volgens de Efteling wordt Droomvlucht de Musical een unieke voorstelling,
die het publiek laat kennismaken met nieuwe vormen van theater.
Efteling Theaterproducties brengt al familiemusicals op de planken sinds
2003. Eén van de recente producties, Sprookjesboom de Musical, vond zijn
creatieve oorsprong in het Sprookjesbos. Met Droomvlucht de Musical is het
echter voor het eerst dat een musical rechtstreeks wordt gebaseerd op een
attractie. Bart de Boer: "Droomvlucht is sinds jaar en dag de populairste
attractie binnen het Efteling park. Miljoenen bezoekers hebben de attractie
inmiddels beleefd. De wonderlijke fantasiewereld is uitermate geliefd bij
jong en oud en vormt nu het uitgangspunt voor de compleet nieuwe musical."
De droomwereld vol elfjes, faunen, trollen en bosgeestjes is zo'n twintig
jaar geleden ontsproten aan het creatieve brein van Ton van de Ven. De
voormalig creatief directeur werd recentelijk geconfronteerd met het nieuws
over de musical: "Ik vond het wel grappig om te horen en ik denk dat
Droomvlucht zeker geschikt is voor een interpretatie in theatervorm."
Voor de musical wordt een nieuw verhaal geschreven op basis van de ideeën
van Olaf Vugts en Jeroen Zwartjes. De attractie draait namelijk al bijna
twee decennia zónder vaste verhaallijn. Maar zijn de clichés zonder
logisch verband niet juist de kracht van de attractie en hoe ervaart het
publiek de attractie na een bezoekje aan de musical? Ton van de Ven maakt
zich daarover geen zorgen: "De attractie wordt door iedereen op zijn eigen
manier geïnterpreteerd. Zonder basiskennis boetseert de bezoeker zijn eigen
verhaal op de sprookjesachtige omgeving waarin hij terechtkomt. Toch
verwacht ik niet dat de bezoeker de attractie echt anders beleeft na het
zien van de musical. Mocht dat wel zo zijn dan hoeft dat bij een goed
verhaal helemaal niet erg te zijn."
Ton van de Ven wordt niet betrokken bij de ontwikkeling van de musical:
"Toen ik bij de Efteling wegging heb ik aangegeven met veel plezier gewerkt
te hebben voor het park, maar ik heb ook laten weten dat ik er na mijn
afscheid de deur niet plat zou lopen. Ik weet zelf hoe het is om in een
creatief proces te zitten, terwijl mensen om je heen met allerlei ideeën
komen die niet aansluiten bij wat je in je hoofd hebt. Nee, de Efteling en
ik gaan onze eigen weg, maar ik hoop dat het de Efteling goed gaat."
Naast Ton van de Ven heeft ook componist Ruud Bos zijn stempel gedrukt op
de darkride. De 74-jarige componist laat weten dat zijn attractiemuziek
gebruikt zal worden voor de musical, maar hoewel Ruud Bos de muziek leverde
voor veel succesvolle theater- en musicalproducties zullen de aanvullende
muziek, liedjes en arrangementen niet van zijn hand zijn.
Erwin van Lambaart, producent van Joop van den Ende Theaterproducties is
trots op de samenwerking met de Efteling: "Wij streven naar het aanbieden
van een rijk palet aan musicals en een familievoorstelling als Droomvlucht
de Musical is hierop een prachtige nieuwe aanvulling. Bovendien is het erg
inspirerend om de expertise en creatieve krachten van Joop van den Ende
Theaterproducties te combineren met die van de Efteling. Ik ben ervan
overtuigd dat deze samenwerking leidt tot een kwaliteitsproductie waar jong
en oud van zullen genieten."
Uiteraard is ook Bart de Boer blij met de samenwerking met 's lands
grootste musicalfabriek: "We zijn bijzonder verheugd om dit avontuur aan te
gaan met Stage Entertainment. Gezien de nationale én internationale
ervaring van deze organisatie, zijn zij voor deze musical met
internationale allure de ideale partner.”
Of Do haar carrière uit het slop trekt met een rolletje als droomkoningin
Antamea is ons niet bekend. De redactie van Eftelist zou er na haar matige
prestaties in de musical Assepoester niet rouwig om zijn mocht de zangeres
deze kans aan haar neus voorbij zien gaan.