> Onze zo geliefde Efteling was verkozen tot het populairste dagje uit van
> Nederland. Uiteraard heb ik die dag de Efteling direct gefeliciteerd via
> Twitter. Voor ons was dat natuurlijk al jaren bekend, maar nu stond het
> daar op nu.nl! Tevergeefs wachtend tot het bericht de Eftelist zou halen
> besloot ik vandaag zelf in de pen te klimmen. Wat mij namelijk verbaasde
> was dat een zo positief bericht de Eftelist niet haalde terwijl het
> bericht over de Droomvluchtmusical binnen 24 uur, inclusief sneer naar
> Do, werd geplaatst.
Eerlijk gezegd werd ik niet bijzonder verrast door het ontbreken van
ge-hieperdepiep op Eftelist omdat uit een pietepeuterig onderzoekje bleek
dat een groep Hollanders, ongeveer zo groot als het ledenbestand van
Eftelist, heeft aangegeven dat de Efteling als dagbesteding lolliger is dan
Deltapark Neeltje Jans of Dierenpark Emmen. Er is natuurlijk niets mis met
felicitaties aan de Efteling - de jongens en meisjes van de
communicatieafdeling zijn er ongetwijfeld ook een uurtje eerder door aan de
prosecco gegaan. Toch is er in feite weinig inhoudelijks te bespreken over
dit soort onderzoeken, die aan de lopende band de komkommertijd beheersen
omdat er nu eenmaal héél veel mensen zijn die in ruil voor een boekenbon
of Nespresso-spaarpunten met alle liefde een vragenlijstje willen invullen.
Daarbij is een onderzoekje van één of andere firma met 'Brand Consultancy'
boven de deurbel ook nog eens heel wat minder interessant dan de harde
cijfers waar het Nederlands Bureau voor Toerisme zo nu en dan mee komt: als
het gaat om bezoekersaantallen was de Efteling in 2009 ruimschoots de best
bezochte dagattractie. Dat alle Nederlanders en masse aan de Albert
Heijn-zegeltjes gingen en daarmee een seizoen lang wachtrijen van drie uur
voor de Vliegende Hollander en een half uur voor een Unoxworst
veroorzaakten waardoor niemand in 2010 nog naar de Efteling lijkt te willen
komen is een tweede, maar bezoekerscijfers gáán tenminste nog ergens
over.
Kortom: het heeft er weinig mee te maken dat niemand op Eftelist de
Efteling haar sticker voor populairste dagje uit gunt, maar vooral met
een algehele desinteresse aan onbeduidende onderzoekjes! ;)
Maar dan! Droomvlucht! De sneer in het redactiestukje had de voormalige
Droomvlucht-wachtrijdiva Do helemaal zelf verdiend door in de winter van
2006 een weerzinwekkende Assepoester neer te zetten in het Efteling
Theater, maar dat doet niets af aan het feit dat er binnen de redactie
gisteren heel wat werd rondgestuiterd bij het verschijnen van het nieuws!
Juist uit enthousiasme hebben we ons best gedaan om zo snel mogelijk over
de musical te berichten en daarbij snorden we Ruud Bos en Ton van de Ven
alvast voor jullie op om een eerste reactie te geven.
Ton van de Ven heeft zich daarbij weer eens opgeworpen als het Zwitserland
van de Eftelingse oudgedienden, maar zo vermakelijk neutraal hoeven wíj
gelukkig niet te zijn. :) Een Droomvlucht-musical! Ik vind het het grootste
Eftelingnieuws in tijden, en in elk geval verreweg het meest verrassende.
Niet alleen kiest de Efteling ervoor om een zeer iconische (en nogal abstracte)
attractie te gebruiken als basis voor een show met dans en liedjes, óók stopt
hiermee de samenwerking met kleinere productiebedrijven. Vaarwel Rick
Engelkes, tabee Albert Verlinde, adieu Gertje - halló Joop van den Ende!
Stage Entertainment, verdorie de allerallergrootste met de allerallerlekkerste
budgetten, buigt zich over Droomvlucht en wie daar niet van van zijn stoel
valt is een rare kwiebus. Jarenlang bleef Theater de Efteling een beetje in
een schlemielige positie hangen: musicals genoeg maar nog altijd de
kabouter onder de serieuze schouwburgen, altijd die zweem van pretparken,
schoolreisjes en sprookjesshows. Daar kan nu eindelijk eens een einde aan
komen.
Hoewel het me ergens wel verbaast dat Joop van den Ende in zee durft met
creatives als Olaf Vugts en Jeroen Zwartjes, toch van twijfelachtig allooi,
is de keuze misschien ook niet zó gek. Wij liefhebbers hebben Droomvlucht
de afgelopen jaren weliswaar stevig achteruit zien gaan, maar de lelijke
sterrentunnel en de nieuwe vluchtroutes onder je gondel zijn nog lang niet
doorgedrongen tot de algemene opinie over deze attractie. Droomvlucht was
begin jaren negentig het mooiste dat de Efteling ooit was overkomen: het
volk sloeg er steil van achterover en is dat in de jaren daarna
onverminderd blijven doen. Na het Sprookjesbos, dat via de Sprookjesboom in
de media en op de planken is geduwd, kiest de Efteling nu samen met Stage
Entertainment voor de exploitatie van Droomvlucht, de enige andere
Eftelingattractie die een waanzinnige en blijvende impact op het publiek
heeft. Slim!
Ik ben in elk geval ontzettend benieuwd. Met zó'n gerenommeerd
theaterbedrijf erachter wordt dit vanzelf een ongeloofelijk boeiend project
dat ik met uitermate veel interesse en met maar een heel klein beetje vrees
zal gaan volgen. En: na jaren van slaperige klassiekers kan ik eindelijk
eens met rode wangen van opwinding Theater de Efteling in, omdat ik iets
kan gaan zien dat helemaal nieuw is, en helemaal gaat over iets waar ik als
kleine Ilona volstrekt door betoverd raakte.
Daarbij, wie zit er nu níet stiekem hartstikke te wachten op AVRO's 'Op
zoek naar Antamea'? :) Ga allemaal maar vast jullie Dragas Tinko Tjoeplakee
oefenen!