Pieckse Efteling-producten bij Intratuin en meer merchandise
Beste Eftelisten,
Bladerend door het archief van Eftelist kwam ik tot de conclusie dat het
begrip Intratuin onder liefhebbers voornamelijk wordt gebruikt om aan te
geven dat bouwelementen of beplanting in de Efteling niet uit eigen koker
komen, maar simpelweg zijn ingekocht bij de groothandel. Het bracht dan
ook een kleine schok teweeg toen ik hoorde dat de Efteling een samenwerking
met Nederlands bekendste tuincentrum aan wilde gaan...
In het voorjaar van 2011 presenteren de Efteling en Intratuin een
uitgebreide reeks nieuwe (tuin)producten. De tekeningen die Anton Pieck
halverwege de vorige eeuw maakte van Klein Duimpje en Roodkapje vormen
de basis van van de meeste producten, zoals vazen, bloempotten, bordjes,
kussens en min of meer decoratieve elementen zoals gieters en olielampjes.
Daarnaast komt er een wit porseleinen servies met schaaltjes, borden en een
tweelaags etagere. In de reeks zijn ook rood-met-witte paddenstoelen een
terugkerend element, vormgegeven naar de grote paddenstoel - mét
schoorsteentje - in het Kabouterdorp. Voor wie dat nog niet voldoende is: als
klap op de vuurpijl zijn twee nostalgische beelden opgenomen in de lijn: een
beeld van Langnek en een beeld van een elfje op een waterlelie. Met zeven
van deze elfjes en een mooi aangelegde vijver creëer je al snel een sfeervol
tafereeltje! :o)
De winkels kunnen 45 minuten durende voorlees-sessies van Roodkapje of
een kabouter aanvragen. De Efteling speelt erg handig in op het funshoppen
als grote concurrent van het dagje uit door er gewoon zélf onderdeel van te
worden. En het is natuurlijk een prachtige reclame voor het park. In
sommige vestigingen van Intratuin zal deze kerst al een Efteling-hoekje
worden ingericht.
De redactie van Looopings.com voorzag Eftelist van een PDF met foto's,
die een sfeerimpressie geven van de schappen zoals ze in de lente in de
verschillende Intratuin-winkels te vinden zullen zijn. Neem een kijkje!
Het is natuurlijk extreem truttig allemaal, maar bij het zien van de foto's
kon ik een brede grijns niet onderdrukken, want één ding moet gezegd: de
Efteling laat de afgelopen tijd - na ruim een decennium van het vollédig
negeren van dat wat het park groot heeft gemaakt - weer in de merchandise
zien wat het park echt uniek maakt; niet de Sprookjesboom, niet Pardoes of
TiTaTovenaar: het is de basis van het park zoals vastgelegd door Anton
Pieck.
In de nieuwe reeks souvenirs voor het park zelf, zoals eerder aangehaald
door Ramon Heeren is vooralsnog gekozen voor veel standaard-producten
met een simpele opdruk van Pieck-tekeningen; in de Intratuin-reeks gaat
men een stapje verder door die tekeningen als basis te gebruiken voor
níeuwe ontwerpen. Daarmee begeeft de Efteling zich natuurlijk een beetje
op glad ijs, maar vooralsnog moet ik zeggen dat een mooie afweging is
gemaakt tussen klassiek en modern. Het allerbelangrijkste aspect aan
deze koerswijziging is de hernieuwde erkenning van de Pieck-stijl als één
van de meest elementaire en meest sfeerbepalende stijlen van het bedrijf:
terug naar de basis om zo niet het contact ermee te verliezen in een
periode waarin de Efteling op veel punten al grote transformaties heeft
ondergaan.
Een grappig detail is dat de Efteling sinds een tijdje ook weer gebruik
maakt van het oude Efteling-logo op deze nieuwe producten. We zagen het
logo voor het eerst terug op een iPod-skin en daarna ook op de nieuwe
speelkaarten en de wierook-verpakking in de Bazaar. Ook in de serie
tuinprodructen zal het nieuwe logo worden vermeden. Grote krulletters
sieren straks de winkels van Intratuin. Zou het niet mooi zijn als de
Efteling dit prachtige logo gewoon weer in gebruik neemt als basislogo voor
het park - dus niet per se voor de randactiviteiten? Sinds de krulletters
is er geen logo meer geweest dat de prachtige naam van het park zo goed
over kon brengen, met als ultieme dieptepunt het huidige, plompe beeldmerk.
Hoe men ooit heeft kunnen kiezen voor een logo dat élke sierlijkheid die de
naam in zich heeft teniet doet is me een raadsel!
Anderhalf jaar geleden signaleerde ik al een voorzichtige stap in de goede
richting. Hier een flinke quote uit mijn reactie van toen, omdat het
vandaag de dag nog steeds relevant is:
> Dat is precies waar ik naar toe wil: momenteel lijkt een kentering te
> ontstaan. Die kentering is over de hele breedte van het Eftelingmerk
> voelbaar. (...) Wat de Efteling nu heel hard nodig heeft, juist door al
> die kleurige, cartoony submerken, is een overall-sausje voor het
> attractiepark. Het thema sprookjes en de klassieke, Pieckse vormgeving
> zijn daarvoor uitermate geschikt. Dat merken we ook in het park: de
> inrichting van In den Oude Marskramer, Assepoester, het nieuwe
> Sprookjesboek, maar ook allerlei bordjes in het park, waarop wordt
> teruggegrepen op oude lettertypes en kleuren. Ze zijn nog *verre van*
> perfect en in de meeste gevallen komt het niet in de buurt van de
> kwaliteit en originaliteit die men ooit tentoonspreidde, maar ik durf wel
> te beweren dat de wil daarvoor weer een beetje terugkomt, mede door
> de terug-naar-Pieck-periode van Michel den Dulk en Leon Weeterings.
> Hun ontwerpen werden haast zonder uitzondering positief ontvangen.
> Dat moet iets teweeg hebben gebracht binnen de Eftelingkantoren. (...)
> Begrijp me niet verkeerd: er is nog heel veel te doen: goed onderzoek
> naar de stijlkenmerken, onderzoek naar hoe die stijl is in te passen in
> een wereld vol hightech (sputniks, bliep bliep). Het zal misschien nog
> vele jaren duren, maar na allerlei omzwervingen komt de Efteling weer
> terug bij de basis. En om die miljoenen slurpende omzwervingen te
> omzeilen en om te voorkomen dat de Efteling straks met alle goede
> bedoelingen zit met een park dat in een decennium is verworden tot
> een allegaartje aan stijlen, zou ik zeggen: begin gewoon nu. Hup! Op
> zoek naar ontwerpers die geen moeite hebben met een knellend korset
> en terug naar die klassieke eenvoud met hoge eisen aan kwaliteit, terug
> naar "De Efteling".
In het park zelf zijn de afgelopen weken trouwens óók weer nieuwe
souvenirverpakkingen verschenen met een hoog Efteling-gehalte. Er is een
serie 'Heksengriebels', met daarin standaard griezelartikelen - jammer van
de te kitscherige fopwond. Op de verpakking vinden we een heks van Pieck:
> http://documenten.eftelist.nl/data/terug/heksengriebels.jpg
En in de Marskramer kunnen kleine meisjes nu hun eigen rode schoentjes
passen. Voor de schoentjes zelf is helaas gekozen voor gelakte rode
salsa-dansschoentjes, terwijl het merk Souza óók modellen heeft die veel
meer in de buurt komen van de dansende schoentjes in het park:
> http://documenten.eftelist.nl/data/terug/souza.jpg
Het is heerlijk om te zien dat er aandacht is voor wat mijns inziens de
kern van de Efteling zou moeten zijn en het smaakt absoluut naar meer!
Groetjes!
Jaap
p.s. Nu we het toch over fijne zaken hebben: de renovatie van de Troonzaal
in Fata Morgana is voltooid. Volgend jaar gaat de Efteling verder met het
grootscheepse onderhoud en staan ondermeer de animatronics van de tovenaars
op het wensenlijstje.