De Efteling bevindt zich deze week in een opmerkelijk gat tussen zomer en
winter. Afgelopen week eindigde voor abonnementhouders de zomerperiode,
komende week start officieel de Winter Efteling. Met man en macht wordt
daarom deze week getracht het park klaar te maken voor die Winter Efteling:
terwijl de bootjes van de Piraña hun laatste rondjes varen, is even
verderop het Anton Pieckplein voorzien van een dun dekentje hagelwitte
spuitsneeuw. En ook de jaarlijkse karavaan met winter- en kerstfrutsels -
inclusief de kitscherige paddenstoelen met klodders glittersneeuw - heeft
zijn tocht door het Sprookjesbos bijna afgerond.
Graag vraag ik jullie aandacht voor iets bijzonders dat me opviel tijdens
mijn bijna-winters bezoekje aan de Efteling vandaag.
Al sinds de allereerste Winter Efteling worden aan het pad langs het
Diorama bekende wintertaferelen van Anton Pieck tentoongesteld. Een paar
jaar later kregen deze blow-up-prenten een plekje op grote schildersezels,
vergezeld van een afschuwelijk vormgegeven verfpalet en reuzenpenselen met
een dot verf in de bekende Pieckkleuren, een komische vertoning die niet
bepaald getuigde van respect voor de illustrator, die zoveel jaren
liefdevol afreisde naar Kaatsheuvel voor zijn Efteling. Daar komt bij dat
de gebruikte tekeningen van Pieck bijzonder misplaatst waren omdat ze
natuurlijk helemaal niets met de Efteling te maken hadden.
Dit jaar maakt de Efteling opnieuw een sprong in de professionalisering van
de winterdecoratie door deze schaamteloze blow-ups te vervangen door eigen
tekeningen, gebaseerd op de stijl van Anton Pieck. Een kind kan zien dat
het geen illustraties van de meester zelf zijn, maar opvallend genoeg
stoort het allerminst. De ietwat cartooneske variant op het werk van Pieck
werkt misschien wel stukken beter op dit formaat dan het werk van Pieck
zelf. Het ziet er fris uit!
De tekeningen komen qua stijl nog het meest in de buurt van het digitaal
ingekleurde werk van Michel den Dulk en de achtergronden zouden niet
ongeloofwaardig zijn als concepts voor een klassieke Disneyfilm. Het is
alsof Walt Disney Animation werkt in de stijl van Anton Pieck zónder zijn
illustraties er ter referentie naast te houden.
Dat de tekenaar weldegelijk leentjebuur speelde bij Pieck wordt duidelijk
wanneer we in de details naar overeenkomsten met het werk van Pieck zoeken.
Zo herkennen we figuren uit de Carol Singers en ook het uithangbord met
daarop de tekst "De Komeet" komt erg bekend voor!
Grappig natuurlijk, maar bovenal zijn er voor de liefhebber verschillende
elementen uit het Diorama terug te vinden: de zweefmolen, draaimolen, het
ballonnenvrouwtje, het circus met de sterke man en het typische, oude
reuzenrad. Maar het is nog sterker: als je iets langer naar het schilderij
met de kermis kijkt, zie je dat de hele scène zich afspeelt in het decor
van het Diorama. Een grappig detail voor wie het opvalt. Kijk maar eens
naar de grote torens in de achtergrond en vergelijk het eens met deze foto
van het Diorama:
Na de ontdekking van de overeenkomsten in bovengenoemd schilderij ben ik
eens op zoek gegaan naar die andere scène die ongetwijfeld óók terug te
vinden is in het Diorama. En zie, in het nachtelijk deel van het
miniatuurlandschap herkennen we het witte kerkje en de grote brug over de
rivier. Op de nieuwe tekening schaatst een groepje kinderen in de
achtergrond voor diezelfde brug.
Al had Anton Pieck vast een gruwelijke hekel aan 3D-knipkaarten - zeker van
zijn eigen werk -, ik ben erg te spreken over deze nieuwe schilderijen en
het is leuk om te zien dat de Efteling iemand heeft gevonden die Piecks kan
vertalen naar iets dat fris oogt en gevoelsmatig niet botst met het echte
werk. De relatie die wordt gelegd met het Diorama is niet alleen leuk voor
de liefhebber, maar ook het bewijs dat de oude attractie nog steeds kan
dienen als inspiratie voor de huidige ontwerpers en vormgevers. Zonder
enige vorm van verplichting biedt het miniatuurlandschap een geweldige
blauwdruk voor mogelijke bouwstijlen van het park
Ik hoop van harte dat de Efteling de ingeslagen weg blijft volgen en dat we
de komende jaren nog meer verbetering zien in de decoratie van de Winter
Efteling. Enkele suggesties voor het verwijderen van bestaande
winter-rommel zijn uiteraard terug te vinden in de ranglijst van Oog voor
Detail. En, oh ja: vanaf volgende week accepteren we ook weer níeuwe Winter
Efteling-specifieke verzoeken in de lijst!