Bart de Boer beantwoordt lezersvragen in Brabants Dagblad
Lieve leden,
Wie deze morgen in de juiste regio een krantje openslaat kan zich tijdens
het ontbijt en eventueel het ochtendlijke toiletbezoek een minuutje
vermaken met een interview met Bart de Boer.
Mark Merks van het Brabants Dagblad laat De Boer vandaag namelijk het spits
afbijten bij Honderduit, een rubriek welke met nogal wat poeha werd
aangekondigd door de journalist, die over zijn inspanningen ook nog een
dartel microblogje bijhield op http://twitter.com/bdhonderduit
Het idee achter Honderduit is dat prominente Brabanders zich moeten
onderwerpen aan door lezers ingestuurde vragen. Lezers die hun vraag
gepubliceerd zien mogen daarbij een regionaal goed doel uitpikken, waar het
Brabants Dagblad dan vervolgens een tientje naar overmaakt.
Enfin - Bart de Boer mocht dus als eerste komen opdraven en het Brabants
Dagblad nam contact met de redactie van Eftelist op, in de hoop ons te
kunnen 'enthousiasmeren' om 'een scherpe vraag' te bedenken. Lengte was
geen probleem, en de krant ontving bij elke vraag graag wat motivatie en
achtergrond. We willen natuurlijk best iets aan Eftelingdirecteuren vragen
als journalisten daar zo blij van worden, dus we hadden het één en ander
uitgebroed. Niet geheel tot onze verrassing werden onze vragen kwistig
ingekort en versimpeld. Zo gaan die dingen. Maar toch, voor jullie, hierbij
twee van onze volledige vragen én een linkje naar het uiteindelijke
interview, waar helaas verbazingwekkend weinig interessants in te ontdekken
valt. Het is voor het Brabants Dagblad te hopen dat de volgende Prominente
Brabander wél met iets leuks op de proppen komt.
Een fijne dag allemaal,
Ilona
-------
Vraag 1: Creatieve leiding bij de Efteling
De Efteling heeft ruim vijftig jaar lang een vrij duidelijke creatieve
leiding genoten. Anton Pieck legde met zijn kenmerkende stijl een stevige
basis, waar de Efteling tot op de dag van vandaag nog de vruchten van
plukt. In de jaren tachtig en negentig groeide de Efteling uit tot een
themapark van wereldformaat, onder de supervisie van Creatief Directeur Ton
van de Ven. Na het vertrek van Van de Ven in 2003 is de functie van
Creatief Directeur opgeheven. De bedrijfsstructuur veranderde: boven een
groep ontwerpers, met elk heel uiteenlopende stijlen, staat tegenwoordig
niet langer één artistiek leider die eindverantwoordelijk is voor alle
nieuwe toevoegingen aan het park.
De Efteling is sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw niet alleen
financieel heel succesvol geworden, maar ook hebben zowel Anton Pieck en
Ton van de Ven zich altijd ingezet voor een zekere stijlvastheid. Hierdoor
ontstond een bijzondere uniciteit, die wereldwijd werd geroemd, en die van
de Efteling méér maakte dan alleen een goed scorend pretpark. Sinds enkele
jaren is er in de Efteling echter een veelvoud aan stijlen ontstaan, waar
'vroeger' eigenlijk alleen Carnaval Festival een eenzame vreemde eend in de
bijt was.
Graag horen we of en zo ja, waarom Bart de Boer van mening is dat de
Efteling het tegenwoordig wel af kan zónder zo'n vastberaden Creatief
Directeur, wanneer hij de historie van het park in ogenschouw neemt. En hoe
groot is de kans dat de Efteling op termijn toch weer op zoek zal gaan naar
een nieuwe invulling voor de rol van artistiek leider?
-------
Vraag 2: Nieuwe plannen met het Volk van Laaf
In 1990 deed het Volk van Laaf haar intrede in de Efteling. Wat begon als
een klein dorpje met eigenzinnige inwoners, naar een schitterend ontwerp
van Ton van de Ven, werd al gauw een reusachtig succes buiten de grenzen
van het park. Laven voor in de tuin, Laven als toiletrolhouder, Laven aan
je sleutelbos, Laven om je kaasschaaf in te zetten - in de jaren negentig
vond het allemaal gretig aftrek bij de huishoudens in binnen- en
buitenland. Dit commerciële succes was te danken aan de handelsgeest van
Cees Vrisekoop, die onder de vlag van Laaf Products B.V. het Lavenimperium
beheerde.
In de loop der tijd is de Efteling zich ondertussen meer en meer gaan
richten op het exploiteren van populaire elementen uit het park, in de vorm
van televisieproducties. De sprookjesfiguren uit het Sprookjesbos doken op
in de Sprookjesboom, Klaas Vaak in de serie Marjolein en het Geheim van het
Slaapzand, en volgend jaar wordt Raveleijn niet alleen in het park
gelanceerd, maar ook op televisie. Een kleine animatieserie met de
figuurtjes van Carnaval Festival is in de maak, en ook gaan we in de
toekomst het één en ander over Pardoes in de media terugzien, in de
aanloop naar de attractie Hartenhof.
Voor de Laven is het er echter nooit van gekomen, ondanks de immense
populariteit van het luimige volkje. De overeenkomst met Laaf Products
B.V., waaronder ook een medialicensie viel, verhinderde dat de Efteling het
merk Laaf op een andere, eigen manier in de markt kon zetten. Maar niet
voor lang meer! In 2011 eindigt het contract tussen de Efteling en Laaf
Products B.V. en zijn de Laven na al die jaren eindelijk weer 'vrij'.
Het ligt in de lijn der verwachting dat de Efteling dan ook iets met het
Volk van Laaf zal gaan doen. Daarbij hopen we van harte dat eventuele
nieuwe plannen dichtbij het oorspronkelijke concept van Ton van de Ven
zullen liggen. Laven hebben ruimschoots lang genoeg dienst moeten doen als
toiletrolhouder of tuinkabouter! Graag horen wij van Bart de Boer wat op
dit moment de plannen zijn, en hoe hij zelf over de potentie van het Volk
van Laaf denkt.