Re: Welk sprookje zou jij als toevoeging in het Sprookjesbos willen zien?
Eftelisten,
Bas Jilesen vroeg ons deze week welk sprookje we het liefst toegevoegd
zouden zien worden in het Sprookjesbos. Bas stelde daarbij het Britse
sprookje van de Drie Biggetjes voor. Op zich is dat natuurlijk een leuk idee,
maar je moet bij dit sprookje wel een beetje oppassen dat het allemaal
niet te truttig wordt. Biggen zijn van zichzelf tenslotte al wat olijker dan
-bijvoorbeeld- geitjes. De fantastische antropomorfe eigenschappen van
geiten zie je terug bij de Zeven Geitjes in het Sprookjesbos. Er is haast
geen concessie gedaan aan de fysieke eigenschappen van geiten, maar
toch hebben ze ook een heel menselijke uitstraling, waardoor de hele
scène geloofwaardig is en je je er als bezoeker in kunt verplaatsen.
Dat is, vind ik, al een stuk minder goed gelukt bij de Wolf. Ik denk dat het
met biggetjes in elk geval niet zo best zou lukken en wat je dan overhoudt
is een handvol diertjes met kleertjes aan: al met al een plaatje dat beter
op een kitscherige koektrommel past dan in het Sprookjesbos.
Maar laten we dat voor het gemak eens opzij schuiven en kijken naar de
implementatie en het uitkiezen van Het Beeld dat uitgebeeld wordt. Wanneer
je elk van de biggen hun eigen huis laat bouwen wordt het qua oppervlakte
in het Sprookjesbos al snel te groot. Inzoomen op één huisje kan wel,
maar welk dan? Die van hooi en hout worden omgeblazen. Ik krijg in het
sprookje ook de indruk dat die huisjes al snel de geest geven nadat ze
gebouwd zijn. Dat geeft dus al meteen praktische bezwaren, want hoe kan
een vers gebouwd strohuisje vers blijven in een bos waar er binnen de
kortste keren alg en mos op groeit? Daar kan geen onderhoud tegenop.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het houten huisje. Bovendien zijn in deze
huisjes nooit de drie biggen aanwezig. In dat van stro vind je de eerste
big in z'n eentje en in het houten alleen de eerste twee biggen.
Een aardige scène zou zijn wanneer de drie biggetjes het huisje van steen
in zijn gevlucht. Een blazende wolf voor de buitendeur, en de bezoeker die
door het raampje heen twee bange biggen kan zien, met daarnaast een
zelfverzekerde die weet dat zijn stenen huisje het wel zal houden. Het zou
fijn zijn als dit in de rustige, ingetogen stijl van het aloude
Sprookjesbos vormgegeven zou kunnen worden, maar dit betekent dan wel dat
je een beeld krijgt dat heel erg vergelijkbaar is met dat van de Zeven
Geitjes. Op zich niet erg natuurlijk, want ik vind dat één van de mooist
uitgewerkte sprookjes en ik zou het niet erg vinden om er nog zo'n
pronkstukje bij te krijgen. Ik ben alleen bang dat de keuze alleen al om
die reden niet zo snel op de Drie Biggetjes zou gaan vallen.
Jochem noemde de Tondeldoos. Ik ken dat sprookje niet zo goed, maar ik
vraag me wel af hoe je een torenhoge hond in een klein sprookje kunt
(ver)stoppen. Misschien is er een hoop te doen met perspectief en met wat
digitale technieken. De sfeer mag namelijk best klassiek zijn, maar dat
betekent niet dat een nieuw sprookje ook per se met ijzerdraad en
elastiekjes aan elkaar moet zitten. Het Meisje met de Zwavelstokjes is een
uitstekend voorbeeld van hoe nieuwe techniek een verrijking kan zijn voor
een klassieke uitwerking van een klassiek sprookje. Goed, zo'n grote hond..
hoe kun je die geloofwaardig maken? Of moet je die hond niet laten zien? Ik
weet het niet. In mijn hoofd is het altijd zo buitenproportioneel groot,
dat het in het echt volgens mij nooit geloofwaardig gebracht kan worden.
Dit sprookje moet denk ik gewoon verteld worden, met hooguit een
tekeningetje van een klein mannetje bij een grote hondenteen.
De Gelaarsde Kat, schreef Grard. Dat vind ik persoonlijk een erg leuk
sprookje. Het is echt een verhaal waar ik als kind van heb genoten. Alles
zit er ook in: De bekende derde zoon die traditiegetrouw wordt opgescheept
met het schijnbaar meest waardeloze dat je kunt krijgen/erven, een Grote
Boze Tovenaar, een Koning, listigheid en natuurlijk een Kat. Het sprookje
heeft een paar vrij kenmerkende scènes, waaronder in ieder geval de
naaktzwemmende zoon die het water uit komt als de koning langs rijdt en de
tovenaar die van leeuw naar muis verandert. Dat zorgt er ook voor dat het
sprookje op zo'n beetje elke schaal is uit te voeren. Je kunt een heel
landschap met koets maken, een kasteel met tovenaar of leeuw, maar wellicht
ben je al klaar met een loersprookjes waarin je alleen een gelaarsde kat
ziet die een muis eet. Ik zie het wel zitten, dat laatste beeld.
En om het dan toch wat spectaculairder te laten zijn, kun je er misschien
nog wat techniek in stoppen. Hoe laat je een leeuw in een muis veranderen?
Lukt dat met een Pepper's Ghost? Of met een moderne variant daarvan? En zou
het lukken om die kat te laten bukken om het muisje op te rapen en als een
haring in z'n keel te laten glijden? Ik denk electromagneetjes!... :)
Andere sprookjes. Er zijn er zoveel.. Blauwbaard, Het Dappere
Kleermakertje.. Ik vind het mooie verhalen, maar lang niet elk sprookje is
geschikt om uit te beelden in het Sprookjesbos. Sommige verhalen zijn te
groot, of spelen zich in een omgeving af die moeilijk is te verbeelden in
een bos. Er is op Eftelist in het verleden vaak gesproken over de
'stadssequentie', een deel van het Sprookjesbos waarin diverse stedelijke
sprookjes bij elkaar staan. Het Meisje met de Zwavelstokjes had daar de
basis voor kunnen zijn. De Rattenvanger van Hamelen is een vaak genoemde
kandidaat voor een vervolg.
Maar misschien is het allemaal wel niet nodig in dit tijdsgewricht. Het
Sprookjesbos is al zo groot en veel mensen slaan nu al liever de helft van
de route over. Er staan in het bos al veel zeer mooie sprookjes, en na
Assepoester staat het Sprookjesbos voorlopig eigenlijk wel vol genoeg.
Uitbreidingen van dit moment zien we de laatste tijd vooral in de vorm van
Disney-kastelen van Slagharenkaliber, 3D-animatiebomen en ezels die Mazda's
verloten. Het duurt denk ik wel een ontwerper of twee (en in elk
geval een reorganisatie bij de marketingafdeling) voordat het weer tijd is
voor nieuwe uitbreidingen in het Sprookjesbos.