Re: Wél Shrek, geen Pipo - Bart de Boer in dagblad Trouw
Waerde Eftelisten,
Ilona zette onlangs op deze lijst haar visie op de ontwikkeling van
Efteling-media uiteen:
> Ik had persoonlijk verwacht en gehoopt dat Efteling Media zich in een wat
> rapper tempo zou ontwikkelen, maar alles blijft alsmaar knulligheid
> uitstralen. Hoe kun je als productiebedrijf nog in de spreekwoordelijke
> spiegel kijken na een serie als Marjolein en het Geheim van het Tamelijk
> Slaapverwekkende Zand, hoe kun je vierkant achter de lege niksigheid van
> De Schatkamer staan?
Het is inderdaad betreurenswaardig dat het nog steeds niet tot een
kwalitatieve sprong voorwaarts is gekomen, iets dat de Efteling toch wel
een beetje aan zichzelf verplicht is zolangzamerhand. Een A-merk moet
zorgen dat het zich in alle te betreden speelvelden op een vergelijkbaar
niveau manifesteert, anders doet een "cross media strategie" meer afbreuk
aan het merk dan goed. Het musicalgebeuren in Theater de Efteling is dan
wellicht ook (lang) niet van Broadwayniveau, maar daar speelt men toch
zeker serieus mee in het landelijke stage enterainmentwereldje. Met
Efteling-media blijft het maar prutsen rond de x-as van de
kijkcijfergrafieken, en als veel meer dan "infill" lijken de producties van
deze business unit niet gezien te worden door de zendgemachtigden. Terecht
overigens. Weet iemand eigenlijk of de Efteling deze "ontwikkeling" geheel
op eigen kracht verricht, of hierbij wat externen heeft betrokken die de
juiste kneepjes van van het vak kennen? De primaire doelgroep van de
Efteling (gezinnen met kinderen) mag dan zowel achter de buis als in het
park in overvloed aanwezig zijn, dat wil niet zeggen dat ervaringen van het
Efteling-management uit het ene medium per definitie werken in het andere.
Het lijkt mij dat met de aankomende bezuinigingen op de publieke omroep in
elk geval heel wat onderlegde specialisten beschikbaar moeten komen op de
arbeidsmarkt. Misschien geen gek idee om eens rond Hilversum te gaan head-
hunten om wat broodnodige stappen vooruit te zetten op dit vlak. Er is
concurrentie genoeg om te verslaan.
Wat verderop in Ilona's mail:
> In Trouw zegt Bart de Boer: "Als de ontwikkelingen zo doorzetten,
> gaan we een grotere studio bouwen. En stel je voor dat bezoekers
> de opnames kunnen bijwonen, als een attractie."
> Ah! Daar is -ie weer: de studioattractie. De eerste plannen
> hiervoor dateren, voor zover mij bekend is, al uit 2008.
Dit is inderdaad een terugkerend element in de toekomstvisie van de
Efteling op de integratie van Efteling-media binnen de parkgrenzen. Net als
Jaap denk ik dat het geen geweldig idee is, maar niet alléén omdat het
afbreuk doet aan het karakter van het huidige park. Dergelijke attracties
zijn namelijk zelfs compleet mislukt in parken die opereren in een
organisatie met een nog veel sterkere nadruk op televisie en video dan de
Efteling. Een goed voorbeeld is de tv-studio die in de eerste jaren na
opening van de Walt Disney Studios in Parijs te bezichtigen was (Walt
Disney Television Tour was de naam van de attractie als ik me niet vergis).
Hier konden bezoekers van achter glas opnamens van de Europese divisie van
Disney Channel bewonderen. Ik kan me zelf vooral een dodelijk saaie walk-
through herinneren waar driekwart van de tijd alleen een lege studiovloer
te bekijken was, en waarin je regelmatig zo'n beetje alleen rond kon lopen.
Uiteindelijk zijn deze studio's dan ook weer gesloten en is de attractie nu
een "former attraction" geworden. Geen groot succes.
Ook Disney's Hollywood Studios in Walt Disney World, Florida, heeft zo'n
voormalige studiobezichtiging, maar daar is de attractie nog wel half open
als "The Magic of Disney Animation". Vroeger was hier een blik te werpen op
het Walt Disney Feature Animation-productieteam dat in Florida werkte aan
films als Lilo and Stich en Mulan. Na het (door verregaande bezuinigingen)
centraliseren van de Disney-tekenfilmproductie in Burbank, California,
waren de lege tekentafels in Florida toch wel erg confronterend en is de
attractie teruggebracht tot een Mushu-demonstratiefilmpje en
expositieruimte.
Een mogelijk lichtpuntje in deze lijst van studiovloerattractieflops is het
succes van de "American Idol Experience"-attractie die onlangs opende in
Disney's Hollywood Studios. Hier bekijken bezoekers echter geen
daadwerkelijke opname van American Idol, maar zet men elke dag een soort
mini-Idols op met hyperenthousiaste (want Amerikaanse) parkbezoekers in de
hoofdrol. Hier is een tv-programma dus niet het middel of het doel van de
studio in het park, maar slechts de inspiratie tot een
themaparkentertainmentproductie met publieksparticipatie. Het lijkt mij
echter dat de Efteling er zeker goed aan doet om Idols buiten de
parkgrenzen te houden! :-)