Met de meest recente hint van doctorandus De Boer op zak (die natuurlijk te
interpreteren valt als een verwijzing naar 'WOC', oftewel World Of Color
van Disney in Disney's California Adventure), zet menigeen zijn geld definitief
op de Eftelist-suggestie 'Aquanura: Waterorgel in Extremis': een grote, werkelijk
spectaculaire fonteinenshow op de Vonderplas. Het thema zullen we wellicht
op basis van de overige hints al snel met zekerheid kunnen invullen, maar
vooralsnog gaan mijn gedachten richting Andersen's De Kleine Zeemeermin.
Ik ga er in dit mailtje voor het gemak maar even vanuit dat we het bij het juiste
eind hebben. Wat betekent dit voor de Efteling? Er zijn wereldwijd allerlei
fonteinenshows, maar je moet momenteel toch wel Europa uit om de écht
spectaculaire varianten te zien. Op basis van de hint "De grootste van Europa,
de derde van de wereld" zullen we de Eftelingse variant voor 2012 toch wel echt
in de supertop moeten inschalen. Laten we die supertop eens even wat beter
bekijken.
Voor zover ik weet zijn momenteel de grootste fonteinenshows die van Disney
(World of Color), de show in Dubai (Dubai Mall Fountain), en die van het
resorthotel Bellagio in Las Vegas. Deze megainstallaties komen grotendeels
van WET Design uit California, een groepje van ex-Disneyimagineers dat
voorafgaand aan hun zelfstandigheid in 1983 onder meer aan bijzondere
fonteinen in Epcot werkte. WET (Water Entertainment Technologies) heeft
later voor Disney de beroemde Fountain of Nations in Epcot omgebouwd tot
een spectaculaire variant vol zogenaamde 'Super Shooters' die water
tientallen meters de lucht in kunnen schieten middels speciale
luchtdruktechnieken. De WET-fonteinen in Dubai zijn helemáál extreem te
noemen. Deze knallen hun waterkogels tot wel 150 meter de lucht in, en zijn
275 meter lang; in Dubai is alles natuurlijk vooral nogal groot en heerlijk
over-the-top.
Zelf kan ik de dynamiek van een goed geprogrammeerde fontein enorm
waarderen. De Fountain of Nations in Walt Disney World is een prima
voorbeeld van een element dat enorm veel sfeer aan een park geeft, zonder
dat er meteen weer een beeldbepalend bouwwerk voor nodig is. Het model in
Epcot is wellicht wat klein om echt als 'attractie' gezien te worden door
de gemiddelde bezoeker, maar World of Color bewijst dat zoiets zeker kan
werken. De voormalige eindshow van Tokyo DisneySea, BraviSEAmo, moest het
ook voor een groot deel hebben van (mobiele) fonteinen die hun waterwaaiers
over de lagune van het park uitstortten. Net als World of Color trok
BraviSEAmo elke avond duizenden kijkers.
Er zit wel meteen een mogelijke complicerende factor in het woord 'avond'
in mijn vorige zin. World of Color en BraviSEAmo zijn beiden shows die
alleen bij volledige duisternis te bekijken zijn. De Efteling heeft met
haar huidige openingstijden niet zo veel van dit soort avonden. De
fonteinen van Bellagio, Dubai en Epcot laten echter zien dat zoiets ook kan
werken bij daglicht, al zal de impact heel anders zijn. Zonder sprankelende
kleuren en complexe projecties zal het zeker moeilijker zijn om het geheel
daadwerkelijk als een volwaardige attractie of show te presenteren. Het
loopt een beetje het risico gezien te worden als voornamelijk heel prettige
en bijzondere 'scenery': iets waar je best even naar kijkt, maar dat de
aandacht geen tien of vijftien minuten weet vast te houden, zoals de
genoemde avondshows dat wél doen.
Een andere gedachte die bij me opkomt is dat de shows in de verschillende
Disneyparken en die van Las Vegas en Dubai allemaal gemonteerd zijn in zeer
kunstmatige vijvers van beton. Het water is er kraakhelder. De Vonderplas
is dat met zijn karperkolonie zeker niet. Ik neem aan dat de Efteling
lessen heeft getrokken uit het gepruts met natuurlijk water in combinatie
met attractiemechanica (het eindeloze Vliegende Hollandergeneuzel), maar je
weet het nooit. Je zou in elk geval denken dat de mensen van WET Design,
als ze bij de jubileumattractie van 2012 betrokken worden, de juiste
adviezen geven. Een luisterend oor is dan meer dan welkom.
Disney koos onder andere voor World of Color als 'second gate'-equivalent
van 'Fantasmic!', om de dagelijkse kosten wat te beperken. Waar Fantasmic!
elke dag weer tientallen medewerkers nodig heeft om de show op te voeren,
zijn het bij World of Color slechts pompen, shooters, propaannozzles,
lasers en projectoren die de show stelen. Een stuk voordeliger, op dat
vermaledijde onderhoud van de twaalfhonderd hypergevoelige spuitmondjes na
dan.