Afgelopen week vond in Londen alweer de achtste editie van de Euro
Attractions Show plaats. De EAS is zowel beurs als congres en wordt
jaarlijks georganiseerd door de IAAPA, de overkoepelende organisatie die
attractieparken (in de ruimste zin des woords) wereldwijd vertegenwoordigt.
De beurs is het kleine, Europese zusje van de IAAPA Attractions Expo die
elk najaar in Orlando plaatsvindt en geldt als hét grote evenement van de
branche, waar fabrikanten met prototypes van hun nieuwe rides op de proppen
komen en waar parken en allerhande leveranciers dagenlang onderling
netwerken, doorgaans tot het ochtendgloren.
De EAS mag dan voor de industrie ietsje minder van belang zijn dan de beurs
in de Verenigde Staten, toch groeit de aandacht voor de Europese editie
gestaag. Afgelopen week werd een recordaantal van meer dan driehonderd
exposanten bereikt, evenals meer dan zevenduizend bezoekers. Naast
recepties, diners en enkele enorme beursvloeren vol springkastelen,
suikerspinnen en de nieuwste schaalmodellen uit de kokers van Vekoma,
Intamin en Gerstlauer biedt de EAS een uitgebreid 'educational' programma,
waarin tijdens allerhande lezingen en workshops aandacht gegeven wordt aan
zaken als veiligheid, intellectual property én.. pretparkfans! Op
dinsdagmiddag was het tijd voor de sessie "Raving Fans: The impact of fan-
communities on the online reputation of Theme Parks", welke werd gehouden
in één van de prachtige zalen van Olympia, het negentiende-eeuwse
hallencomplex waarin de beurs plaatsvond.
Aanleiding was het afstudeeronderzoek van Lianne van Lith over dit
onderwerp. Lianne liep gedurende het afgelopen schooljaar stage bij Van
Assendelft & Partners, het adviesbureau van Reinoud van Assendelft de
Coningh - die we ons natuurlijk allemaal nog wel herinneren als opperhoofd
Marketing & Communicatie van de Efteling in de jaren negentig. Met haar
onderzoek wilde Lianne erachter komen welke rol fansites spelen in de
(online) reputatie van attractieparken, en hoe parken zo goed en effectief
mogelijk met dit fenomeen om kunnen gaan. Lianne heeft talloze interviews
gehouden met parken en fansites en met behulp van de vergaarde data
ontwikkelde ze een model waarmee het beleid van parken eenvoudig beoordeeld
kan worden‚ én ze schreef een tienstappenplan voor een 'gezonde online
reputatie'.
De 'Raving fans'-sessie op de EAS ging van start met Lianne, die haar
onderzoeksresultaten samenvatte in een korte presentatie waarin werd
ingegaan op de flinke verschillen in beleid tussen park '1' en park '2',
waarbij elke goed geinformeerde toehoorder natuurlijk moeiteloos een
naampje kon plakken op het anonieme park dat haar fans met argusogen
bekijkt en het anonieme park dat haar fans zo'n beetje doodknuffelt. :)
Na Lianne een verrassingsact - niet officieel in het programma opgenomen,
maar tóch een paar minuten op het podium: Efteling-CEO Bart de Boer! De
Boer was door Reinoud van Assendelft namelijk gevraagd om een boekje open
te komen doen over zijn opvallend openhartige en heel persoonlijke
Twitteraanpak. Het joviale getweet mag de fans dan wel een beetje nader tot
de Efteling (of liever gezegd, tot de directeur) hebben gebracht, toch
bleef de korte toespraak van De Boer niet helemáál gevrijwaard van gemopper
op de liefhebbers. "Hebben we na langdurige, zorgvuldige overwegingen
besloten om een muur blauw te verven - beginnen die bemoeizuchtige fans
weer te blèren dat Anton Pieck die muur zwart had geschilderd!" Jaja, wat
zijn we toch lastig! :) Een videootje van het optreden van de Boer vind je
op ons Youtube-kanaal, met excuses voor het onaangename gebibber aan het
begin: http://www.youtube.com/watch?v=RO3djfG0_Us
De sessie werd afgesloten met een paneldiscussie onder leiding van Reinoud
van Assendelft en Europa-Park's Michael Kreft. Gedurende zo'n twintig
minuten werden allerlei vragen afgevuurd op het panel, dat bestond uit de
Eftelistredactie (vertegenwoordigd door Ilona), Oscar Abbenhuis van de
European Coaster Club en Sina Krenz, die voor Europa-Park de contacten met
fans onderhoudt. Het was erg leuk om eens met elkaar van gedachten te
wisselen over de relatie tussen fans en parken, en we hebben hopelijk
duidelijk kunnen maken dat we op Eftelist eigenlijk maar weinig geven om
extraatjes voor fans, een speciale behandeling of wat voor op fans
toegespitst beleid dan ook. Spiegeltjes en kraaltjes hebben op Eftelist
geen invloed: we zeggen hier altijd precies wat ons goeddunkt en
welbeschouwd willen we simpelweg niets anders dan dat wat álle bezoekers
willen: een perfecte Efteling. Fandagen zijn leuk, maar 'raving fans' zijn
we uiteindelijk toch echt alleen als er een een mooi sprookje, een toffe
show of een prachtige attractie tegenover staat. :)
Al met al was het een interessante middag en we zijn benieuwd naar hoe de
verhouding tussen fans en de Efteling zich in de toekomst zal gaan
ontwikkelen. We zullen zien of er volgend jaar nog meer te bespreken valt,
als de EAS wordt gehouden in het altijd puike Berlijn - we kijken er nu in
elk geval al naar uit!