Jos schreef twee weken geleden over de chaos bij het massaal verlaten van
het parkeerterrein:
> Het probleem is niet alleen het aantal bezoekers, maar vooral het feit dat
> ze allemaal tegelijk weggaan. De infrastructuur in en rond de Efteling is
> daar duidelijk niet op berekend. Waar op een normale dag bezoekers ergens
> tussen half tien en half twaalf binnendruppelen om tussen vijf en negen
> redelijk gespreid te vertrekken, moet op een zomeravond na de laatste
> voorstelling iedereen tegelijk naar buiten.
Ik wil nog wel een paar ideeën aanvullen - misschien niet allemaal even
haalbaar, maar in ieder geval de moeite om eens over na te denken.
> De oplossing is vast niet zo eenvoudig. Verbreding van de Europalaan is
> eigenlijk niet of nauwelijks mogelijk.
>
> Een idee zou zijn om één van de banen dynamisch te maken. De weg bestaat
> nu uit twee banen in elke richting. 's Middags zou dat met dynamische
> wegmarkeringen veranderd kunnen worden. Kaatsheuvel in hoeft er dan maar
> één baan te zijn.
Je zou hier nog wel wat verder in kunnen gaan, en de baan naar
Kaatsheuvel-dorp helemaal opheffen. Immers, er zijn al prima andere
mogelijkheden om het dorp in te komen: eerder al rechts afslaan bij de
Horst, het dorp inrijden vanaf de richting Sprang-Capelle of vanaf de
zuidzijde. De huidige extra strook is misschien wel handig, maar kan best
op de echt drukke momenten geofferd worden.
> En het is dan nog maar de vraag of het helpt. De slagbomen bij de uitgang
> waren gisteren niet de bottleneck, maar dat kwam vooral omdat ze open
> stonden. Zodra de lichten daar de auto's niet meer tegenhouden, zullen de
> parkeerbeambten of -automaten weer de zwakste schakel zijn; een probleem
> dat blijft zolang de kaartjescontrole bij de uitgang zit.
Ook hier zou je nog iets anders op kunnen verzinnen. In veel steden
parkeer je tegenwoordig niet meer met een papieren kaartje, maar door je
kenteken in te voeren op een automaat, zie bijvoorbeeld in de hoofdstad: http://efteli.st/dnr
Zoiets is in de Efteling ook wel denkbaar: bij de parkeerkaartautomaten
vul je je kenteken in. Abonnementhouders geven hun kenteken(s) natuurlijk
al van te voren door en je zou zelfs mensen die online kaartjes kopen dan
al direct om een kenteken kunnen vragen.
Bij het uitrijden kun je razendsnel de langskomende kentekens checken (bij
trajectcontroles van 130 km/u werkt dit ook) en alleen die lui tegenhouden
die niet in het bestand voorkomen.
Maar het meest fundamentele probleem is, denk ik, toch dat iedereen langs
dezelfde flessenhals het park uitgestuurd wordt:
> Wellicht is het een betere oplossing om de stroom om te draaien. Als
> bezoekers 's morgens langs het middenpad rijden, kunnen ze achteraan
> aansluiten en kruisen ze nooit wegrijdende auto's. Bij het wegrijden rijd
> je van het middenpad af en wordt je pad ook niet gekruist door
> overstekende bezoekers.
Dat is een leuk idee, maar pakt nog steeds niet het probleem bij de bron
aan. In plaats van een 'scale up'-oplossing, waarbij je probeert om mensen
sneller door de flessenhals te duwen, geloof ik veel meer in 'scale out'
als oplossing voor dit probleem: verspreid de auto's over meerdere
uitgangen.
Je kunt de auto's die op Vak K staan lozen richting de Bernse Hoef door
daar twee uitgangen te creëren. Vanaf hier kunnen ze linksaf en komen ze
vanzelf bij de oprit Loon op Zand van de N261. Parkeerders in de voorste
rijen van de reguliere parkeerplaats kunnen evenzo niet richting uitgang
Europalaan geleid worden, maar direct de Kinkenpolder op - vanaf daar
Eftelingsestraat - Horst - oprit Loon op Zand. Dit laatste was tot vorig
jaar overigens de standaarduitgang als Vak K in gebruik was. Beide routes
ontlasten dus niet alleen de flessenhals bij de Efteling, maar ook de
Europalaan en de N261-oprit bij het Efteling Hotel.
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om het achterste deel van de linker
parkeerplaats via de groendienst (waar je vroeger langs kwam richting Vak
K) en Kinkenpolder op het rustige deel van de Europalaan uit te laten
komen, om de druk nog meer te spreiden. De extra uitgangen zijn aangegeven
in groen op dit kaartje (dat ik leende van een vorige mail van Jaap over
parkeren): http://documenten.eftelist.nl/data/parkeerplaats/scaleout.jpeg
Er zijn vast veel praktische bezwaren te verzinnen tegen deze oplossing.
Of het dus erg realistisch is, weet ik niet. Maar hoe dan ook: er zal een
radicale verandering op het parkeerterrein moeten komen om de alleen maar
toenemende parkeerplaatschaos het hoofd te kunnen bieden. Dat staat buiten
kijf.