Zaterdagochtend, kwart voor negen, tien graden onder nul - je zou haast
gek zijn om dan voor de poort van de Efteling te staan. Krap tweehonderd
carnavalesk uitgedoste abonnementhouders hadden zich niettemin verzameld
op het Theaterplein. Begeleid door twee lokale dweilorkesten en een
handjevol Sleuteliers trokken ze in een lange stoet naar het Reizenrijk,
alwaar de wedergeboorte van Jokie gevierd werd.
In het Reizenrijk was het vuur gelukkig al hoog opgestookt en kon
iedereen even opwarmen met een worstenbroodje, een kopje koffie en het
inmiddels haast traditionele glaasje Schrobbelèr. Directievoorzitter
Bart de Boer beklom het podium en haalde nog even aan hoe Jokie (door hem
overigens hardnekkig 'Jogi' genoemd) in 1984 als vreemde eend in de
attractiebijt het park binnenkwam en nu weer helemaal terug is. Niet
alleen in de attractie, maar natuurlijk ook in de vorm van merchandise,
een tv-serie, boekjes en als loopcharacter. Alles onder het motto:
"Reizen is een feestje!". Tussendoor kweelde ook een niet nader te
noemen B-artiestje nog even zijn carnavalsdeuntje.
De televisieserie is, zoals de rest van het 'merk' Jokie, gericht op
de doelgroep nul- tot driejarigen. Jokie beleeft 52 uitermate simpele
avontuurtjes van elk vijf minuten, waarin hij met zijn maatje Jet
per luchtballon steeds weer een ander land bezoekt. In de getoonde
pilotaflevering komt Jokie in Mexico aan, ontmoet daar een Mexicaantje,
leert dat Mexicanen op ezels rijden, en doet daartoe zelf ook nog even
een poging. Adios! De tekeningen en achtergronden zijn simpel, waarbij
de characters allemaal losse handjes hebben - letterlijk dan.
Voor de gemiddelde lezer van Eftelist zal de serie dus weinig prikkelend
zijn. De babybezittende helft van uw verslaggevers van vandaag kan echter
bevestigen dat de eenvoudige tekeningen, de felle kleuren en de hoge
stemmetjes erg in de smaak zullen gaan vallen bij zuigelingen, en de
serie zou dus best eens een succes kunnen worden. Opmerkelijke hobbel
is nog wel dat de Efteling de serie tot op heden niet aan een zender
heeft weten te slijten.
Pilot van de serie zoals vandaag getoond, via de Vijf Zintuigen: http://efteli.st/b4r
De boekjes slaan dezelfde weg in als de serie: een avontuur in een
bepaald land, waarbij alle bekende stereotypen vanzelfsprekend de revue
passeren. Zo komt Jokie in Nederland langs molens, koeien, klompen,
klederdracht, fietsen, tulpen, wind, kaas, draaiorgels en poffertjes.
Door dit alles zijn de boekjes met 22 pagina's per deel waarschijnlijk
wel wat aan de lange kant voor de doelgroep. Initieel zijn er drie
verhalen, maar er zullen er meer volgen.
Helaas kon het Valies, tegenwoordig Jokies Wereld, nog niet geopend
worden wegens een grote lekkage die de vloer aan gort heeft geholpen.
Op 18 februari opent de winkel alsnog de deuren - de bijbehorende
webwinkel op http://jokie.nl opent al een dag eerder. Gelukkig was
vandaag al een selectie van het assortiment uitgestald voor de deur van
de winkel. Ook hieruit bleek wederom de heel specifieke doelgroep:
knuffels, slabbetjes en een speeldoosje met de attractiemuziek. Jokie
neemt hiermee de plaats in van Pardotje, het commerciële bastaardneefje
van Pardoes dat tot een paar jaar geleden de ster was van de babylijn.
Alhoewel het allemaal ongetwijfeld zal aanslaan bij de doelgroep en hun
ouders, vragen wij ons wél af in hoeverre je met dit spul een hele
souvenirwinkel kunt vullen.
Vanaf volgende week zaterdag kun je met de loopcharacter Jokie of
vriendje Jet op de foto in het Reizenrijk. De foto kun je achteraf dan
van Jokie.nl afplukken. Jet is een pop met een bespeler, zoals we dat
kennen van de Sprookjesboomfiguren en de Grobbebollen. Jokie zelf is
een reusachtige lopende rode peer. Het gezicht van de acteur is
zichtbaar. Dit maakt wel dat het hoofd totaal uit proportie is met de
rest van zijn lichaam en Jokie dus een gigantische papzak lijkt. Nu is
obesitas natuurlijk een trending topic in Nederland, maar of dat dan
per se in de Efteling geïmporteerd moet worden...? Oordeel zelf.
Goed, voor zover alle perifere belevingen van het merk Jokie: op naar de
attractie! Zij die onze Twitterstroom volgen hebben al het een en ander
aan Jokies langs zien komen, maar vandaag waren ze dan bijna allemaal te
zien én kwamen ze voor het eerst in beweging.
Bij de ingang direct al even een kleine tegenvaller: er komt nog niemand
uit de hoge hoed, en ook de Jokie boven de ingang is verwijderd zonder dat
er iets voor teruggekomen is. Dat zal binnenkort nog rechtgezet
worden.
In de wachtrij vinden we de ansichtkaarten met "Groeten uit..." zoals we
die ook zagen in het voorbije Loeki-tijdperk, maar deze kaarten zijn
natuurlijk met Jokie. Opvallend is wel dat hier een heel andere selectie
van landen op te zien is dan in de attractie, bijvoorbeeld Oostenrijk en
Egypte, terwijl andere landen juist weer ontbreken. In de opstaphal is
de ballon met Loeki vervangen door een ballon met de nieuwe helden.
Allereerst Nederland: de eerste Jokie zien we pas op de boerderij, als
we dus al een flink stuk de attractie in zijn. Bij Harmonie de Kwakers
komt ook nog een Jokie, maar deze was op deze openingsdag dus nog niet
geplaatst. Naast de vogelverschrikker zit Jokie op een fiets, maar
beweegt niet. Jet, achterop met een bosje oranje tulpen, wiegt heen en
weer. We zullen merken dat alle Jokies in de attractie steeds een
enkelvoudige beweging hebben, wat aansluit bij de rest van de attactie.
In België en Frankrijk heeft Jokie letterlijk de plaats van Loeki
ingenomen: op- en neerbewegend op de fontein, en verliefd uit het raam
hangend. Aangekomen in Londen vliegt onze prrretneus in een vliegtuigje
boven het decor, pruttelende scheetgeluidjes makend. Jet betreedt de
ondergrondse. In Duitsland bevindt hij zich in een vervaarlijk wiegende
Volkswagen Kever. Jet is in deze scène niet te vinden. Ook in Zwitserland
is Jokie net als Loeki was: met ski's bungelend aan de bezem van de
sneeuwpop; Jet paraglidend aan de Zwitserse vlag.
Jokie op de scooter, dat moet Italië zijn. Hij beweegt het stuur heen- en
weer, en denkt aan de veiligheid met een leuke brandende voorlamp maar
verliest wel al zijn smakelijke bagage. Vanuit Japan zwaait Jokie ons toe
in zijn Riksja, Jet weer eens achterop; in Indonesie is hij verwajangd en
betrokken bij een schimmenspel.
Rood of niet, Jokie is opvallend afwezig in China. Daar waar Loeki tussen
de bordendraaiers stond, is nu een grote lege plek te zien. Toch wel een
beetje vreemd. Het gemis wordt echter meer dan goedgemaakt in Alaska:
Jokie op een slee! Hij heeft diverse olijke pinguïns voor zijn karretje
gespannen, en Jet vangt al vliegend een visje. Even later zien we haar
ook in een wak in het plafond, waar ze een wormpje met een rode neus heeft
weten te vangen.
Donker Afrika. Hier is Jokie simpelweg op de plek van de meest rechter
bosjesman gezet, en beweegt aldus op en neer. De verwijderde bosman zelf
is zomaar rechts tegen een boom geplaatst: 'Wij gooien nooit iets weg.'
In Mexico is niets veranderd, maar ertegenover in Hawaii staat Jokie op
een surfplank met een hularokje aan. De gele Actiefotojokie is vervangen
door Jet met een fototoestel om haar nek.
Tot slot de eindcarrousel. We nemen afscheid van iedereen die we
tegenkwamen op onze wereldreis... behalve Jokie! Hier is de gastheer toch
wel opvallend afwezig.
Bijna overal heeft Jokie wel een vlag van het land bij zich. Dat levert
soms rare taferelen op: voor Hawaii en Alaska heeft Jokie de vlag van die
staat bij zich, die haast niemand in Nederland zal herkennen. In Afrika
heeft hij het vaandel van Zuid-Afrika bij zich, een land dat de meesten
van ons niet bepaald met de donkere jungle in de scène zullen associëren.
Sowieso wordt het door die vlaggen allemaal wat overdadig, bijvoorbeeld
als Jokie op een surfbord staat te hoelahoepen en ook nog eens een vlag
meesleept. Dit had beter helemaal achterwege gelaten kunnen worden.
Het Loekigethematiseerde omroepbericht over het stilzetten van de baan
moest natuurlijk ook aangepast worden. Hier geen stem van Jokie: de
gelegenheid is aangegrepen om een Engelstalige versie van het bericht toe
te voegen: "We're about to stop the coaches" en "Here we go again!".
Al met al kunnen we voor alsnog het volgende concluderen: het merk Jokie
heeft veel potentie om populair te worden bij de baby/peuterdoelgroep
die de Efteling met het merk wil aanboren. In de attractie is er een
nieuw leidend figuur, dat soms wat afsteekt tegen de rest van de scène
maar niettemin beter integreert dan Loeki. Het loopcharacter is echter
behoorlijk angstaanjagend en kan beter vermeden worden.
Tot zover de indrukken van vandaag. Aanvullingen en jullie meningen zijn
zeer welkom!