Sneak preview nieuwe Raveleijn: meer spektakel en onduidelijkheid
Eftelisten,
Gisteren vond de eerste sneak preview voor abonnementhouders plaats van de
vernieuwde parkshow Raveleijn. Zoals alle evenementen voor
abonnementhouders ging het aanmelden via een pagina die te bereiken zou
moeten zijn nadat je de postkaart binnen had gekregen en een url zou
invoeren. Het versturen van het bevestigingspapier via de mail ging
vervolgens niet van een leien dakje. Dan rijst de vraag of de gekozen
methode van uitgeprinte A4’tjes en mensen laten aanmelden via een
internetpagina na het ontvangen van analoge post wel de beste methode is.
Vorige evenementen hadden een beetje de schijn dat het formulier niet eens
nodig is om binnen te komen, maar dit keer werd er streng op gecontroleerd.
Bovendien was het nu niet mogelijk om aan te melden voor meerdere
voorstellingen.
Van de voorstelling zelf had ik echter hoge verwachtingen, zeker na de
goede recensies en een bezoek aan Puy du Fou eerder deze maand. Ik ben dan
ook wel verrast dat er nog altijd veel valt aan te merken op de show zoals
die gisteren werd vertoond. Tuurlijk, het was een try-out en aanpassingen
zullen er zeker nog gedaan worden voor 30 april en voor het hoogseizoen,
maar ik heb er weinig vertrouwen in dat er echt voldoende gaat veranderen
om Raveleijn een persoonlijke favoriet te maken. Ik ben geen groot
aanhanger van het entertainment, maar verschillende Sprookjesshows in het
verleden konden mij altijd wel zeer amuseren en met de hoop die werd
opgebouwd in Puy du Fou had ik verwacht dat de nieuwe Raveleijn een grote
kans maakte ook tot mijn herinneringen te gaan behoren als een van de
betere Efteling-shows.
==Introductie==
Bij binnenkomst van de tribune is een enorm doek te zien dat voor de arena
hangt. Het ding is prachtig ontworpen en bedrukt. Jammer is wel dat er maar
weinig is om naar te kijken voor de voorstelling. Ik vond het altijd fijn
om tien minuten voor aanvang de gevels te kunnen bekijken. Er wordt nu wel
niets verraden naar wat men kan verwachten.
Wat ook verdwenen is zijn de monitoren waar voorheen wat informatie op te
zien was en tijdens de show fragmenten uit de tv-serie. Ik ben er een groot
voorstander van om alle beeldbuizen uit het park te verwijderen. Hoe minder
er gebruik gemaakt wordt van deze totaal niet tot de verbeelding sprekende
manier van storytelling, hoe beter.
Dan begint de show vrij onverwachts. Een man staat op uit het publiek en
begint te vertellen dat zijn kinderen zijn vertrokken met een kaart. We
zaten vlak naast de bank waar de man stond te spreken, maar ik kan mij
voorstellen dat het vanuit andere zitplaatsen totaal onduidelijk is waar
wat er opeens gebeurt.
==Decor==
Het doek valt en het nieuwe decor van de show is te zien. De Magische
Stadspoort, een toren en een vijvertje maken deel uit van de arena.
Meteen is duidelijk dat een groot deel van de arena niet te zien is en dat
geldt voor praktisch iedere zitplaats. Je zult altijd een deel van de show
niet kunnen zien. Het decor is te groot voor de arena en staat te ver naar
voren, wat er voor zorgt dat de open plekken, waar de meeste actie later
in de show plaats zal vinden, niet te zien zullen zijn voor een groot deel van
het publiek. Voor rolstoelgebruikers blijkt vijftig procent van de show al
helemaal niet meer te zien.
Daar staat tegenover dat het decor wel prachtig gemaakt is. De Magische
Stadspoort lijkt op een verkleinde replica, die zelfs nog verweerder is dan
de versie die als toegangspoort wordt gebruikt en de toren achter is in
dezelfde stijl als de klokkentoren van Raveleijn. Het vijvertje ben ik zelf
minder over te spreken, het ligt er iets te aangelegd bij. De arena heeft
in ieder geval meer invulling gekregen, een groot contrast met de lege
zandbak die het vorig jaar nog was.
Ik had mij de invulling echter heel anders voor ogen gezien. Vanuit de
logica van het verhaal zou de stadspoort waar de kinderen doorheen gaan de
poort moeten zijn waar we zelf onderdoor zijn gelopen. Vervolgens nemen we
plaats op een tribune die uitzicht geeft op de stad Raveleijn, dus waarom
is de arena geen binnenplaats van een stad? Wat heeft een mobiele toren en
een vijver daar te zoeken? In de vorige show was te merken dat men nog iets
probeerde te maken van die logica, door het binnentreden door de Stadspoort
te laten zien op monitoren, simpelweg omdat dat element in het verhaal niet
uit te beelden is in de arena maar wel noodzakelijk is om te vertellen, en
de inwoners daar te laten ronddwalen, dat later nog werd aangevuld met wat
marktkraampjes. Het zag er wat bij elkaar geraapt uit en het heftig gebruik
maken van de tv-schermen is natuurlijk niet bevorderlijk voor een live
action spektakel, maar ik kon wel meegaan in de benadering van het
invulling geven aan de locatie.
Het effect van de Magische Stadspoort wordt nu getoond met echte kinderen
die door een echte poort gaan en er als ruiters uitkomen. Dat is natuurlijk
veel beter voor de show, maar het zorgt er wel voor dat we dus niet langer
meer kijken naar de binnenplaats van Raveleijn, maar een toneelstuk waarin
het verhaal van Raveleijn wordt gespeeld, in Raveleijn. Dat blijkt ook
wanneer er tijdens de show vaker onder de poort wordt doorgegaan, maar er
niets gebeurt. Oeps, plothole.
==Het plot==
Zoals gezegd, de kinderen waar de man op de tribune over vertelde komen dus
tevoorschijn, op zoek naar Joost. Halina verschijnt op de toren en vraagt
hen door de poort te gaan, waarna ze veranderen in ruiters. Ondanks dat ik
het niet helemaal in de logica kan zien, is het effect wel erg goed. We
zaten recht voor de poort en dan zie je de kinderen echt verdwijnen in de
rook om er vervolgens als de ruiters weer uit te zien komen.
De voice-overs worden hier veel gebruikt om dit stuk verhaal duidelijk te
maken. Vooral wanneer Joost als ruiter verschijnt die vervolgens vertelt
dat hij al eerder door de poort was gegaan. Ik denk dat men moet oppassen
met de momenten dat je het publiek bij de hand moet nemen om iets uit te
leggen, en wanneer iets al genoeg verklaard wordt door datgene wat we zien,
en dit is zo’n moment. Later in de show vallen de voice-overs voor een
lange periode weg, juist wanneer wat extra informatie over wat er gaande is
welkom zou zijn, dus ik denk dat er op dit vlak wel wat verbetering mag
plaatsvinden.
De kinderen zijn overigens een stuk ouder dan in het boek en de tv-serie en
dragen in hun kindervorm opvallend gelijke kleuren als de ruiters die ze
worden. Alle kleding is trouwens aangepast. Halina is een gothic queen,
Olaf een Spaanse soldaat uit de tachtigjarige oorlog en de ruiters zijn van
de mooiste Efteling-kostuums nu gedegradeerd naar een soort leren jackjes
met veters aan de achterzijde. Hoe nodig het was om deze kleding aan te
passen weet ik niet, maar het is wel erg zonde. De paarden hebben voor het
grootste deel van de show geen kleed om en de vlaggen komen tijdens de
hele voorstelling ook niet meer voor.
De rest van de show is in een notendop te vertellen: Olaf verschijnt uit
het water, Halina wordt gevangen genomen en de kinderen moeten de wachters
en Olaf bevechten. Na een paar minuten stunts en special effects wordt
Draconicon opgeroepen. De ruiters weten met hun magische krachten het beest
te verslaan, Halina terug te halen en Olaf uit Raveleijn te verbannen. De
ruiters veranderen terug in kinderen en herenigen zich met hun vader.
Eigenlijk is de rest puur een stunt- en spektakelshow waar niet al te veel
verhaal mee gemoeid is, een klassiek geval van goed tegen slecht en meer
niet. Prima voor een parkshow, maar de connectie met het verhaal van
Raveleijn zorgt er voor dat het wat kaal aan doet na de hele inleiding met
de kinderen die door de poort gaan. Het roept veel vragen op die vervolgens
niet beantwoord worden en het laat veel zaken uit het boek weg. Geen
Graffers, geen Samuel met blinddoek, geen Samira (Halina is nu degene die
gered moet worden) en geen Olaf die eigenlijk aan de goede kant staat.
Veel elementen uit de vorige versie van de show zijn weggelaten, maar
zonder de verklaring die een latere versie van de vorige show wel had
gekregen. Het beste voorbeeld hiervan is de vijf elementen die de vijf
ruiters tot hun beschikking hebben. Waar het vuur en water bij het verslaan
van Draconicon ineens vandaan komen wordt in het midden gelaten. Het ziet
er zelfs nog vreemder uit dan voorheen, omdat vuurballen en watersproeiers
nu uit de meest vreemde hoeken in het decor komen. Het element aarde wordt
weer met wat opspuitend zand gedaan, dat overigens niet te zien is vanaf de
rechtertribune, en de andere elementen (hout en metaal) komen in het geheel
niet eens meer in de show voor.
De vijf elementen waarmee de ruiters Draconicon verslaan om er daarna
achter te komen dat ze samen moeten werken om tot een succes te komen is de
moraal van het boek, dat ook naar voren kwam op tv en in de vorige show. In
de eerste versie van de show was het vrij onduidelijk, maar versie na
versie werd dit beter naar voren gebracht tot dat het in de laatste versie
letterlijk verteld werd door Halina. Blijkbaar heeft men nu weer besloten
dit compleet te laten vallen. De draak krijgt gewoon wat tuinsproeiers en
vlammenwerpers te verwerken. De wijze les die de kinderen leren tijdens hun
avontuur in Raveleijn mag dus wel wat beter naar voren komen.
==Actie==
De nieuwe Raveleijn-show moet het dus vooral hebben van de actie waar dan
ook duidelijk sprongen zijn gemaakt. Bij de sneak preview, wat natuurlijk
een try-out is, liepen de gevechten van man tot man wat langzaam en blijkt
dat niet iedereen goed op elkaar ingespeeld is, maar dat zal vast
goedkomen. De stunts op de paarden zijn geen toegift meer aan het eind,
maar worden uitgevoerd tijdens de verhaallijn.
Het spektakel komt vooral van de nieuwe stunts en special effects, waar de
invloed van Puy du Fou goed te herkennen is: Een brandende ruiter, naar
beneden abseilende en op de kop hangende wachters, Olaf die uit het water
komt en ook weer verdwijnt, het waren deze momenten dat er reacties uit het
publiek kwamen. Duidelijk dat de Efteling vooral bij Puy du Fou heeft
aangeklopt om deze stunts te kunnen inplanten voor wat meer actie in de
show, want niets hiervan heeft ook maar iets te maken met het verhaal van
Raveleijn. Is dat erg? Niet perse, zolang het publiek niet uitgepraat raakt
over iemand die toch wel heel lang zijn adem moet kunnen inhouden omdat ie
zolang ondergedompeld blijft in Raveleijns plaatselijke visvijver, heiligt
het doel de middelen. Dat valt wat moeilijker te beweren bij de brandende
ruiter die rechts opkomt, voor het publiek langs galoppeerd en vervolgens
links weer afgaat zonder enige reden.
==Draconicon==
De grote climax van de show is sterk verbeterd. Draconicon komt nu
vanachter de poort vandaan en trekt in een keer op. Je ziet het dus niet
aankomen, want er is geen vreemde bak met een doek er overheen te zien en
we zijn af van het stuk waar iedere kop van de draak apart verslagen moest
worden voordat het hele beest zich zou laten zien. Er is zelfs moeite in
gestoken om ‘m wat te bemossen. Het duurt echter nog altijd een paar
minuten voordat de vuurspuwende vijfkoppige draak compleet in aanvalmodus
staat, maar veel reactie komt er niet van de acteurs tijdens dit gebeuren.
Draconicon is wel spectaculairder geworden, omdat zijn vuur nu rakelings
langs het decor gaat.
==Dode momenten==
Minder dode momententen in de show, maar ze zijn er nog steeds. Er moet
denk ik vooral flink gewerkt worden aan de timing. Voornamelijk aan het
einde stonden de acteurs pijnlijk lang te wachten tot de muziek over was en
de kinderen naar hun vader konden. De muziek is overigens niet helemaal
hetzelfde als eerst. Ik meen wat nieuwe stukken te herkennen, maar vooral
veel al bekende muziek die nieuw gemixt is. De spanningsboog van de show
werd vooral bereikt door de muziek, maar dat is er in de nieuwe mix een
beetje uit, vooral aan het einde van de show wanneer Draconicon verslagen
is, Olaf verdwijnt en de ruiters weer kinderen worden. Mogelijk dat de show
daar niet helemaal synchroon liep met de geluidsband. Iets waar makkelijk
nog van alles aan gedaan kan worden lijkt me.
==Dieren==
Ben ik dan nog iets vergeten? Ah ja, de dieren. Je zou het bijna vergeten
omdat er op de paarden na veel minder dieren in de show lijken te zitten
dan voorheen. De uil is verdwenen, die twee jaar lang toch niks beters te
doen had dan op een ton te zitten, de raven heb ik over het hoofd gezien
maar zitten aan het begin van de show wanneer Halina op de toren staat en
er vliegt nog even een valk voorbij als waarschuwing dat Graaf Olaf er aan
komt. Raveleijn is geen vogelshow, maar het gebruik van die paar vogels die
er zijn is zo minimalistisch dat je het makkelijk kan missen en het blijven
vooral elementen voor het verhaal die eigenlijk barweinig toevoegen aan de
vertelling voor de show. Sommigen zien liever meer vogels, anderen zouden
ze er compleet uithalen, ik zit er een beetje tussen in. De aanwezigheid
mag vooral iets duidelijker, maar het kan ook aan de zitplaats gelegen
hebben.
Dat vormt gelijk een mooie disclaimer voor deze recensie van de try-out:
Mocht ik nog iets missen of verkeerd gemeld hebben is dat dus vooral de
schuld aan het niet kunnen zien. Zowel het nieuwe decor als de steunbalken
van het dak van de tribune blokkeren behoorlijk wat van het zicht, iets
waar waarschijnlijk totaal niet over nagedacht is maar wel het meest
essentiële element van een show: je moet het kunnen zien!
==Conclusie==
Positief aan deze Raveleijn-versie is vooral dat het als geheel minder saai
is om naar te kijken. Het doek aan het begin geeft je geen kans al dingen
te zien en wanneer dat weg is heb je de tijd nodig op het decor goed te
bekijken, alle acties te volgen en de erg toffe stunts te zien. Maar we
zijn twee jaar verder en er is een expert op parkshowgebied aan te pas
gekomen om het hele zaakje een welverdiende update te geven. Als dan blijkt
dat het verhaal nog altijd ontzettend slecht over komt zie ik het somber in
met Raveleijn.