Maarten Hartveldt heeft eigen parkmuziek herontdekt
Eftelisten,
Niet al te lang geleden durfde de Efteling eindelijk eens een flinke dosis
muziek toe te vertrouwen aan het Wereldwijde Web. Talloze 'betoverende
Eftelingmelodieën' zijn tegenwoordig te koop op iTunes en beluisterbaar via
verschillende online streamingdiensten. Honderdnegenenveertig vertrouwde
deuntjes van Afrikaan Beat tot Zompenwoud, plus het twijfelachtige
gelegenheidswerkje 'Raveleijn Official Dancemix 2013', maar niemand kon
eromheen dat er een flinke hap ontbrak uit de Eftelingse muziekbibliotheek.
Acht jaar geleden componeerde Maarten Hartveldt voor de Efteling een aantal
stukken voor gebruik op verschillende locaties in het park en voor
toekomstige commercials en andere media-uitingen van de Efteling. Hoewel de
parkmuziek in 2005 weliswaar door de Efteling werd ingevoerd in de vier
rijken en op de pleinen en parkeerplaats, scheidden de wegen van het park
en de componist zich daarna rigoureus, en erg zorgvuldig is de Efteling
vervolgens niet omgegaan met het gebruik van de muziek. Hier een knipje,
daar een knipje, het schrappen van een compleet spoor met koorgezang en
uitbrengen op cd: ho maar.
Maarten Hartveldt beschikt door een wat merkwaardige gang van zaken zelf
over de rechten van zijn Eftelingmuziek en tot een bevredigende
overeenstemming met de Efteling omtrent het uitbrengen ervan is het
destijds nooit gekomen: muziekminnende Eftelingliefhebbers zitten al jaren
met een gat in hun collectie omdat de Efteling stellig de hand op de knip
hield. Aan dat gemis kwam dit weekend dan toch nog een einde: de prachtige
muziek is opnieuw gemixt en een tiental stukken is door Maarten online
beschikbaar gesteld op iTunes:
Er zal geen Eftelingliefhebber te vinden zijn die geen tientje over heeft
voor deze muziek, en wat is het een genot om de stukken nu eens écht in hun
volledigheid te kunnen horen! De composities kwamen in het park nooit
helemaal goed tot hun recht, en nu zorgvuldige luistersessies eindelijk
mogelijk zijn valt op hoeveel méér er in de muziek zit dan we ooit eerder
hadden waargenomen: al die lagen, en al die details!
Het moest er onderhand ook maar eens van komen. Al sinds 2005 wordt Maarten
Hartveld onophoudelijk bestookt met verzoeken omtrent de parkmuziek: van
fanatieke fans die blijven vragen om een cd tot regionale koren die
bepaalde stukken willen gebruiken tijdens optredens. Maarten: "Eerlijk
gezegd wist ik natuurlijk al jaren dat Eftelingliefhebbers de muziek graag
wilden hebben, maar ik wilde de mix eerst eens verbeteren. Dat is veel
werk, en dat werk heb ik steeds weer voor me uitgeschoven. Nu de remix er
is heb ik mijn eigen muziek ook herontdekt en ik ben er erg blij mee. Als
je dan ook nog eens zoveel positieve reacties krijgt is dat natuurlijk
dubbelleuk!"
Normaal gesproken houdt Maarten vaak enige afstand tot zijn afgeronde
projecten. "Dat zit in mijn aard. Ik vind het een kick om muziek op te
leveren en om te zien of het de uitwerking heeft die je voor ogen had.
Daarna is het klaar, dan is het goed. Op naar het volgende project."
Maarten had blijkbaar een laatste zetje nodig om na al die jaren toch eens
met zijn Eftelingmuziek aan de slag te gaan. Een sprankje inspiratie, dat
hem zomaar overviel tijdens een recent bezoekje aan Disneyland in
Californië, waar Maarten te gast was op de opening van Michel den Dulks
wondermooie nieuwe Fantasy Faire. Na afloop van de officiële opening werd
een persconferentie gehouden in een groot theater, met Michel en met Tony
Baxter.
Maarten: "Ik dacht: wie komt daar nu op af? Maar de zaal stroomde stampvol
met professionals en Disneyfans. En ze bleven maar vragen stellen! Die
mensen wilden álles weten, ze waren ongelooflijk betrokken bij het park.
Toen realiseerde ik me voor het eerst: ook dít is cultuur. Dit is
ontzettend belangrijk voor heel veel mensen. Na de persconferentie heb ik
allerlei inspirerende gesprekken gehad over het schrijven van muziek voor
themaparken en het opbouwen van een perfecte beleving, en natuurlijk kwam
daarbij ook de muziek ter sprake die ik voor de Efteling had gemaakt. Men
was verbaasd dat ik de muziek destijds in Praag had opgenomen: waarom niet
naar Abbey Road gegaan of een andere vooraanstaande studio? Ach, ik had nu
eenmaal een heel beperkt budget gekregen van de Efteling. Dat was 'far
beyond' hun voorstellingsvermogen. Ik heb een dag of twee opgetrokken met
mensen als Tony Baxter en dat zorgde bij mij voor een herwaardering van
deze branche. Ik had voor het eerst weer het gevoel: dit is leuk, dit is
fantastisch! Ik begreep waarom Eftelingfans maar bleven vragen om de
muziek en ik wilde het niet langer uitstellen; toen ik weer thuis kwam ben ik
er onmiddellijk mee aan het werk gegaan."
Maarten merkte sinds vanmorgen meteen hoezeer het op prijs wordt gesteld
dat de parkmuziek eindelijk te koop is en de belangstelling heeft hem
enigzins verrast. Zodanig zelfs, dat Maarten overweegt om later deze zomer
eens na te gaan hoeveel animo er zou zijn voor een tastbare CD. Dat zit
vast wel snor, wanneer vandaag al talloze reacties uiteenliepen van "Goed
dat er eindelijk weer eens échte Eftelingmuziek horen is!" tot "Wanneer ga
je bij Disney aan de slag?"
Opvallend is dat in twee van de tracks koormuziek klinkt, terwijl dit nooit
in het park te horen is geweest. Het 'koorspoor' is er door de Efteling
afgeknipt. Maarten bleek hier niet van op de hoogte te zijn, heeft de
stukken gewoon mét koor aangeleverd en is verrast dat de Efteling er op
deze manier mee is omgesprongen. Ach, zoals gezegd, een beetje een potje
heeft het park er wel van gemaakt. De Efteling laat in een reactie weten
dat de verantwoordelijke afdeling de muziek naar eigen inzicht in het park
implementeert en daar voortdurend zelf 'bewuste keuzes' in maakt. Maarten:
"Hoe dan ook, het is in elk geval mooi dat liefhebbers de complete tracks
nu wél kunnen horen, want die koorgedeeltes zitten er natuurlijk niet voor
niets in. Ze geven een extra dimensie aan de orkestmuziek.
Naast de parkmuziek voegde Maarten nog twee tracks toe die niet in het park
te horen zijn maar bedoeld waren voor gebruik op radio, televisie en
internet: dit zijn de Orkest Tune (0:11) en Hoornsignalen (0:24). Wat aan
de lijst ontbreekt is de muziek die klinkt op het Carrouselplein. Maarten:
"De reden hiervoor is dat dit geen orkesttrack is. Ik heb er lang over
zitten twijfelen, want deze muziek is toch tegelijk opgeleverd met de
orkestmuziek en heeft dezelfde thema's als de orchestrale stukken. Ach,
misschien iets om nog eens op die CD te zetten..."
Wordt vervolgd dus en we bedanken Maarten zeer hartelijk voor de moeite die
hij heeft genomen om de omvangrijke liefhebbersschare van de Efteling acht
jaar na dato alsnog zoveel luisterplezier te gunnen!