Strookrijk komt eraan! Toekomstvisie Efteling 2030.
Eftelisten,
Vanavond had in het gemeentehuis van Loon op Zand, verwarrend genoeg
gelegen aan een Anton Pieckplein, maar niet hét Anton Pieckplein in
Kaatsheuvel, de tweede informatieavond plaats over de ruimtelijke
toekomstvisie van de Efteling. Al eerder besteedde Eftelist hier aandacht
aan deze plannen. Het gaat om een masterplan voor de
uitbreidingsmogelijkheden van de Efteling tot ongeveer 2030.
Het doel van de avond was om te laten zien wat er gedaan is met de
opmerkingen die op de eerdere avond gemaakt waren, en een tweede en laatste
kans te geven om mee te praten over de plannen. Na de zomer moet er
namelijk een definitief masterplan liggen dat de officiële
goedkeuringsprocedure van de gemeenteraad ingaat.
De plannen richten zich feitelijk op twee nieuwe mogelijkheden: uitbreiding
in oostelijke richting (ook wel "Strookrijk" genoemd) en de beheersing van
de verkeersstromen richting het park. Hierbij is de eerste richtlijn de
bekende "5 miljoen bezoekers in 2020", maar men richt zich in de
planvorming ook al op 7 miljoen in 2030.
Het plan voor het grotendeels annexeren van de Horst ten oosten van het
park, en de strook land die tussen de Horst en de Midden-Brabantweg (N261)
ligt, is onverminderd actueel. De Efteling is nog steeds van plan om het
gebied ten zuiden van de hotelingang tot aan de zuidgrens van het park
compleet aan de Efteling toe te voegen. Deze 8 hectare van de Kleuterhof
tot aan de Python zou bij het park getrokken kunnen worden. Om aan de wens
van omwonenden tegemoet te komen, is een weg om het gebied heen
voorgesteld, dicht tegen de Midden-Brabantweg aan, zodat langzaam verkeer
zich hier alsnog kan verplaatsen. Men hoopt hiermee een belangrijk bezwaar
weg te nemen. Om het gebied zou een wal komen te liggen om het af te
schermen van zijn omgeving. Ideaal dus voor uitbreiding van het
attractiepark.
Het deel van de Horst tussen de Europalaan en de hotelingang blijft en
publiek toegankelijke weg. De woning ten zuiden van het Efteling Hotel
bezit de Efteling nu niet. Men wil die op termijn wel kopen, mocht de
eigenaar ooit willen vertrekken, maar daar is nu geen sprake van. Een goede
verbinding tussen Hotel en Efteling lijkt hiermee dus nog niet tot de
mogelijkheden te behoren.
Men houdt nadrukkelijk de optie open om in Strookrijk niet alleen
attracties, maar ook nog meer verblijfsrecreatie te realiseren. De Efteling
verwacht dat er zo'n 5000 bedden nodig zijn in de omgeving; daarvan wil ze
er zelf 3500 realiseren, de rest moeten andere ondernemers gaan bieden. Als
we het hotel, Bosrijk en het Loonsche Land samen rekenen komen we tot 3000,
wil de Efteling nog 500 bedden gaan aanbieden buiten deze faciliteiten.
Stroomrijk is nodig om te kunnen uitbreiden, omdat de Efteling als regel
hanteert dat maximaal 11% van het terrein bebouwd wordt, om zo het groene
karakter te handhaven. Er is echter nog een optie. De Efteling heeft
recentelijk het Rabobank-kantoor aan de Horst aangekocht. Men wil dit als
kantoorruimte gaan inzetten; de vrijgekomen ruimte op het huidige
Dienstencentrum ten noorden van de Dubbele Laan komt dan ook beschikbaar
voor nieuwe attracties.
Om "Strookrijk" te kunnen realiseren heeft de gemeenteraad als voorwaarde
gesteld dat de Efteling een masterplan voor de hele ontwikkeling van het
gebied maakt. Daarom wordt er met name ook ingegaan op de verkeerstromen.
De huidige Europalaan en met name de Midden-Brabantweg lopen al geregeld
vast met het verkeer van de 4,7 miljoen bezoekers die nu ontvangen worden.
Verkeersberekeningen hebben laten zien dat met de Europalaan alleen men nog
tot 5,05 miljoen bezoekers kan groeien, onder andere door het inzetten van
wisselstroken. Wil men echter verder, dan loopt het verkeer hoe dan ook vast.
Alternatieven als een P+R elders met bussen of zelfs een monorail worden
afgewezen. Sowieso zijn 40.000 bezoekers op een zomeravond niet met bussen
te vervoeren, al zou men dat willen. De Efteling schat in dat het
onmogelijk is om bezoekers verderop te laten parkeren: ze brengen buggy's
mee, en koelboxen, en willen dus altijd op loopafstand van het park hun
auto kwijt kunnen.
De enige oplossing die de Efteling verder brengt dan 5,05 miljoen bezoekers
is een aanrijroute ten zuiden van het park aan te leggen, ongeveer waar nu
de Eftelingsestraat ligt. Deze route zou een nieuwe aansluiting op de N261
moeten krijgen (waarvoor de fundering er overigens al ligt). Deze route zou
de standaardroute kunnen worden, waarbij de Europalaan alleen nog ingezet
wordt bij grotere drukte. Hiermee denkt men de 7 miljoen bezoekers, samen
met natuurlijk OV, aan te kunnen. De groei moet overigens met name uit
verblijfsgasten komen, die natuurlijk minder autobewegingen maken per
bezoekdag dan dagjesmensen.
In dit plan denkt men ook na over de verdere uitbreiding na Strookrijk. De
Efteling ziet als visie voor 2030 dat het parkeerterrein komt te liggen aan
de westkant van de Dodenauweg, op de weilanden waar nu op extreem drukke
dagen al een noodparkeerplaats wordt ingericht. Deze zijn al in bezit van
de Efteling. Het attractiepark kan dan verder uitbreiden naar wat nu de
parkeerplaats en het knollenveld is. Een enorme extra oppervlakte dus,
waarbij je je kunt afvragen of het allemaal nog beloopbaar is.
Na de zomer wil men met de input van de bijeenkomst van vandaag komen tot
een definitief masterplan, dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Als
deze akkoord gaat, kan Strookrijk al rond 2018 in gebruik genomen gaan
worden. Hoe Strookrijk precies ingevuld gaat worden, dat weet de Efteling
nu nog niet. Het biedt in ieder geval acht hectare aan ruimte voor onze
wildste fantasieën.