Iedereen die lid is van Eftelist kan via Oog voor Detail concrete verzoeken aandragen voor verbetering van het park - samen maken we op die manier een handige todo-lijst voor de Efteling. De redactie van Eftelist beoordeelt deze suggesties en plaatst goedgekeurde verzoeken in een ranglijst. Leden kunnen elke week drie stemmen uitbrengen op de verzoeken die in de lijst staan. Op deze manier wordt meetbaar wat we écht belangrijk vinden en waar we de hoogste prioriteit aan geven. De hoogste verzoeken in de ranglijst zullen een prominente plek op onze voorpagina innemen. We komen er achter wat ons het meeste aan het hart gaat en zo kunnen we de Efteling een duwtje in de goede richting geven! Waar moet een verzoek aan voldoen? Oog voor Detail is bedoeld voor het opmerken van zaken in de Efteling die afbreuk doen aan de perfectie die het park zelf na wil streven. Soms kan een kleine aanpassing een groot effect hebben. Een reparatie, een likje verf, een assortimentsaanpassing in de horeca, een betere pruik op een mooiere animatronic - allemaal voorbeelden van het oppoetsen van de parel, zodat de Eftelingbezoeker een zo prachtig mogelijk park kan ervaren. In Oog voor Detail bemoeien we ons verder niet met de uitvoering - voor fantaseren en speculeren is de mailinglist van Eftelist gelukkig uitermate goed geschikt! We willen met Oog voor Detail alleen wijzen naar wat beter kan en wat mooier kan. Hóe de Efteling dat doet laten we graag aan de Efteling zelf over. Oog voor Detail draait om het melden van gebreken, onvolkomenheden, gemiste kansen, logische oplossingen, en dingen die door de Efteling redelijkerwijs uit te voeren zijn. Daarmee moge het duidelijk zijn dat Oog voor Detail niet bedoeld is voor voorstellen als "Ik blief een keverbaan naast het Anton Pieckplein!", of "Hierbij een schets van een mogelijke nieuwe mascotte -graag uitvoeren." We gaan met Oog voor Detail niet op de stoel van de ontwerper zitten. Zonder op te dringen hóe, geven vooral aan wáár het beter kan. Ook is Oog voor Detail niet bedoeld voor het melden van recente, kortdurende defecten. Een lijst vol met plekken waar een lampje stuk is, terwijl zo'n lampje vaak een week later weer vervangen is, dat is niet iets waar we ons met Oog voor Detail op richten. Wanneer iets langdurig en permanent defect is en je het idee hebt dat de Efteling niet van zins lijkt te zijn om het defect binnen afzienbare tijd op te lossen, dan kun je daar uiteraard wél melding van maken in Oog voor Detail. Tot slot wijzen we je er graag op dat Oog voor Detail ook niet de plek is voor verzoeken omtrent toekomstige of in aanbouw zijnde attracties. We geven de Efteling graag eerst zélf de gelegenheid om er iets van te maken. Pas als iets nieuws in het park er een tijdje staat en redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de Efteling klaar is met de puntjes op de i, zullen we relevante verzoeken toelaten. Nieuwe verzoeken indienen
- Nieuwe verzoeken kunnen op elk moment via het formulier op de website worden ingediend. Nieuwe verzoeken dienen te worden voorzien van een titel, een uitgebreide omschrijving en eventueel een link naar een verduidelijkende afbeelding.
- Nieuwe verzoeken kunnen uitsluitend worden ingediend door leden van Eftelist die ingelogd zijn op de website.
- Nieuwe verzoeken dienen uniek in de lijst te zijn. Dubbele verzoeken worden door de redactie afgekeurd, dus kijk voordat je een verzoek indient eventjes in de overzichtslijst om te zien of je verzoek misschien al door iemand anders is ingediend.
- Een nieuw verzoek wordt beoordeeld door de voltallige redactie van Eftelist, omdat we het belangrijk vinden dat we zelf helemaal achter de verzoeken in de ranglijst staan. We streven ernaar om je binnen zeven dagen te laten weten of we je verzoek in de lijst opnemen. Daarbij voorzien we je verzoek van een passende tekst en een relevante foto.
- De redactie behoudt zich het recht voor om nieuwe verzoeken af te wijzen, wanneer deze verzoeken niet passen bij de insteek van Oog voor Detail, of wanneer de redactie het verzoek niet onderschrijft. Bij een afwijzing sturen we je een korte uitleg per e-mail. Discussie is altijd mogelijk.
- Verzoeken kunnen, indien gewenst, anoniem aan de lijst worden toegevoegd door voor deze optie te kiezen in het formulier. De afzender is in zo'n geval uitsluitend bekend bij de redactie. Vanzelfsprekend springen we hier vertrouwelijk mee om.
- Verzoeken blijven in de lijst staan totdat de Efteling een bepaald verzoek heeft uitgevoerd.
- Wanneer we kunnen constateren dat een verzoek door de Efteling is uitgevoerd, zal de redactie dit verzoek uit de lijst verwijderen.
- Het is natuurlijk mogelijk dat de Efteling een bepaald verzoek wel aanpakt, maar dit niet naar tevredenheid doet. In dat geval staat het de leden van Eftelist uiteraard vrij om een nieuw verzoek in te dienen waarbij de nadruk gelegd wordt op de nieuwe situatie.
Een stem is in eerste instantie 1 punt waard, en blijft die waarde houden gedurende een week.
Daarna wordt de stem dagelijks hergewaardeerd volgens de formule (7/leeftijd in dagen).
Na 8 dagen is de stem bijvoorbeeld nog 7/8 van zijn oorspronkelijke waarde, dus 0,875 punten waard.
Alle punten worden bij elkaar opgeteld en omhoog afgerond. Dit bepaalt de score van het verzoek.
In de ranglijst worden de verzoeken realtime gesorteerd op de berekende score, waarbij de hoogste score, dus het verzoek dat de hoogste prioriteit heeft, bovenaan de lijst staat. Ook wordt in de ranglijst weergegeven hoeveel stemmen een verzoek in absolute zin heeft gekregen.
Stemmen
Daarna wordt de stem dagelijks hergewaardeerd volgens de formule (7/leeftijd in dagen).
Na 8 dagen is de stem bijvoorbeeld nog 7/8 van zijn oorspronkelijke waarde, dus 0,875 punten waard.
Alle punten worden bij elkaar opgeteld en omhoog afgerond. Dit bepaalt de score van het verzoek.
- Ieder lid van Eftelist krijgt elke maandag om middernacht automatisch drie nieuwe stempunten. Deze stempunten kunnen vanaf dat moment gedurende een week verdeeld worden over alle openstaande verzoeken in Oog voor Detail.
- Er kan per week maar één stempunt per keer aan een verzoek worden gegeven. Het is dus niet mogelijk twee of drie stempunten binnen één week aan hetzelfde verzoek toe te kennen.
- Het is niet verplicht om drie stemmen uit te brengen. Eén of twee mag ook. Alle stempunten die aan het einde van de week nog resteren vervallen automatisch bij de start van de nieuwe week. Er kunnen derhalve geen punten opgespaard worden.
- De redactie van Eftelist kan er in de toekomst voor kiezen het wekelijkse aantal stempunten te verhogen als de lijst met verzoeken langer wordt.
- Leden van Eftelist kunnen middels een automatisch gegenereerde e-mail elke maandagochtend op de hoogte gehouden worden van het reilen en zeilen omtrent de verzoeken en de nieuwste toevoegingen aan de lijst. Ook geldt deze e-mail als herinnering aan het feit dat er een nieuwe week is ingegaan, met nieuwe stempunten om uit te delen.
- Leden die deze wekelijkse e-mail niet wensen te ontvangen kunnen zich hiervoor op elk moment via de link in de e-mail of via het ledenprofiel op de website uitschrijven.
- Leden die zich eerder uit hebben geschreven kunnen zich op elk moment weer via de website inschrijven, om voortaan de wekelijkse e-mail weer te ontvangen.