Persbericht Efteling: Efteling is sterkste merk van Nederland
Datum:
donderdag 2 juni 2005
DE EFTELING TROTS OP TITEL
"STERKSTE MERK VAN NEDERLAND"
Vandaag is bekend geworden dat de Efteling volgens de BrandAsset Valuator
uitgeroepen is tot "het sterkste merk van Nederland". In een eerste reactie
zegt de Efteling-directie zeer trots te zijn. "We dragen deze titel op aan
onze bezoekers, maar vooral ook aan al onze medewerkers. Zij zíjn het merk
Efteling en dragen dit op voortreffelijke wijze uit!". De titel komt voor
het Brabantse bedrijf op een goed moment, zij heeft plannen de komende jaren
onder dezelfde naam musical- en tv-producties te ontwikkelen.
De BrandAsset Valuator is het grootste onderzoek ter wereld naar merkwaarde
en merkperceptie. Het werd voor het eerst uitgevoerd in 1993, vervolgens in
1997, 2000 en 2003. Ook dit jaar werden ruim duizend Nederlandse merken
onderzocht. Elk merk wordt door ruim 1500 respondenten op meer dan 55
aspecten beoordeeld, van merksterkte en -zwakte tot imago. In 2003 stond de
Efteling nog op de vierde plaats. De eerste drie plaatsen werden toen bezet
door resp. ANWB, Coca Cola en Lego.
Eigenzinnige koers
In 2005 zijn de sterkste merken van Nederland: (1) Efteling, (2) WWF en (3)
Lego.
André Soff, directeur van Consult Brand Strategy, het bureau dat in
Nederland verantwoordelijk is voor de door Young & Rubicam ontwikkelde
BrandAsset Valuator, is niet verrast dat de Efteling als sterkste merk is
geëindigd. "De Efteling is natuurlijk een leuk en origineel merk, en op
meerdere manieren aansprekend. In de ogen van Nederlanders is de Efteling
ook innovatief, vriendelijk, onafhankelijk en het geld meer dan waard."
De Efteling denkt de uitverkiezing vooral te danken te hebben aan het feit
dat zij al meer dan 53 jaar trouw blijft aan haar eigenzinnige koers, ook
bij nieuwe activiteiten als het Efteling Hotel, Efteling Golfpark en
Efteling Theater. Hoofd Marketing en Sales, Caroline Segers-Pennings: "De
attractieparkenbranche is behoorlijk dynamisch, maar wij blijven trouw aan
onze uitgangspunten. We proberen dat op een zo oorspronkelijk mogelijke
wijze te doen en dat geeft blijkbaar vertrouwen bij onze bezoekers". Ook
andere merken hebben de afgelopen periode de kracht van het Efteling-merk
opgemerkt, getuige de partnerships met o.a. Unilever, ABN AMRO, WWF, Coca
Cola, C1000, Friesland Foods en Ola.
De medewerkers zijn volgens Henk Groenen, hoofd Communicatie, daarbij
cruciaal voor het merk Efteling: "We kunnen de mooiste attracties bouwen en
shows op de planken zetten, maar als de bezoekers zich bij ons niet thuis
voelen, stelt dat allemaal weinig voor". De medewerkers van de Efteling
delen dan ook mee in de feestvreugde, want vandaag werden zij allemaal
getrakteerd op gebak.
Toekomstplannen
De titel "sterkste merk" is de tweede grote prijs die de Efteling dit jaar
in ontvangst mocht nemen. In februari ontvingen de Brabanders al de
THEA-Award, de Oscar van de entertainmentindustrie. De vandaag ontvangen
prijs is een geweldige opsteker voor de toekomstplannen die de Efteling met
het merk heeft. Zo zullen onder de naam Efteling Theater Producties
familiemusicals voor het Efteling Theater ontwikkeld worden. Nu wordt er al,
samen met V&V Entertainment, hard gewerkt aan de productie TiTaTovenaar die
vanaf november op de planken gebracht zal worden. Ook zijn er in de nabije
toekomst meer tv-producties te verwachten. De eerste tv-serie, de
dertiendelige serie "Sprookjes", is intussen al in Nederland en Vlaanderen
uitgezonden en op DVD verschenen. "Sprookjes" zal spoedig door andere series
opgevolgd worden. Besprekingen met zenders hierover zijn gaande.