Persbericht Efteling: Kwaliteitssysteem Foodstep en Efteling wint Best Practice Award 2005
Datum:
vrijdag 9 december 2005
Kwaliteitssysteem Foodstep en Efteling wint Best Practice Award 2005
Gezondheidszorg omarmt kwaliteitssysteem Kwaliteit & Ondernemerschap
Donderdag 1 december jl. heeft familieattractiepark de Efteling samen
met haar adviesbureau Foodstep tijdens het evenement NEXT Best
Practices Gezondheidszorg 2005 in Doorn de Best Practice Award 2005
gewonnen. De award is een initiatief van Instituut KMBV, het
Kenniscentrum voor Zorg en Welzijn, en beloont bedrijven die hun
kennis en expertise ten dienst stellen aan de gezondheidszorg. Het
kwaliteitssysteem Kwaliteit & Ondernemerschap van Foodstep,
adviesbureau in de wereld van eten, drinken en slapen, en de Efteling
heeft zowel de Publieksprijs als de Juryprijs behaald. Beide bedrijven
zijn verkozen boven andere gerenommeerde bedrijven en instanties zoals
ABN AMRO, Robeco, KPN en Deloitte.
NEXT Best Practices Gezondheidszorg
Door het Kennedy-rapport is er het afgelopen jaar veel commotie
ontstaan omtrent het huidige niveau van dienstverlening binnen de
zorg. De zorgbranche is momenteel druk in beweging op het gebied van
gastvrijheid en vraaggestuurd handelen. Instituut KMBV heeft daarom
het project NEXT Best Practices Gezondheidszorg ontwikkeld om
relevante kennis en ervaring uit andere sectoren toegankelijk te maken
voor de zorgsector. Dit met als doel deze kennis in de zorgbranche te
implementeren en daarmee het klantgericht handelen te vergroten. De
ruim honderd beslissers uit de zorgsector zijn zeer enthousiast over
de inhoud en de opzet van het project. Vooral omdat de medewerker en
de bewoner binnen het kwaliteitssysteem centraal staan.
Kwaliteit & Ondernemerschap
Het kwaliteitssysteem Kwaliteit & Ondernemerschap, dat in het kader
van dit project door Foodstep-directeur Theo van Brussel en
Efteling-directeur Olaf Vugts op 1 december gepresenteerd werd, is in
nauwe samenwerking met Efteling-medewerkers ontwikkeld. Het heeft als
belangrijkste succesfactor de grote mate van draagvlak onder
uitvoerende medewerkers. Dit is mede gerealiseerd door de sterke
betrokkenheid van medewerkers bij de ontwikkeling van dit
kwaliteitssysteem. Binnen het kwaliteitsbeleid van de Efteling staat
het gedrag van de medewerker op het gebied van attitude, mentaliteit
en vriendelijkheid tijdens de contactmomenten met bezoekers centraal.
Dit Efteling-beleid en de verankering van het gastgericht werken heeft
geleid tot een hoge score op bezoekertevredenheid. De
Efteling-bezoekers hebben de gastvrijheid en de kwaliteit van de
dienstverlening dit jaar gewaardeerd met een 8,4.
Het is fantastisch dat zowel de jury met leden als drs. S.P.M. de
Waal, drs. W. Schimmel en drs. J.P.R.G. Kleijne, evenals de beslissers
uit de zorgbranche op basis van passie, professie, prestatie en
plezier het initiatief van Foodstep en de Efteling een positieve
beoordeling hebben gegeven, aldus Frank Seine, directeur Instituut
KMBV en initiatiefnemer van het project NEXT Best Practices
Gezondheidszorg. Efteling-directeur Olaf Vugts: De Efteling heeft
gastgericht handelen hoog in het vaandel staan en deze award is een
blijk van waardering voor onze manier van werken. Het doet ons in
ieder geval veel deugd om zorginstanties met onze kennis en ervaring
te kunnen helpen.
Bewoners en medewerkers enthousiast
Adviesbureau Foodstep is geen onbekende in de zorgbranche. In
samenwerking met Stichting de Hoven is Foodstep vorig jaar gestart met
de ontwikkeling van een integraal kwaliteitssysteem voor
zorgorganisaties. De kracht van het kwaliteitssysteem van Foodstep is
dat het niet gebaseerd is op processen, maar de focus legt op sturing
en bewustzijn van gedrag van medewerkers richting bewoners, cliënten
en bezoekers. De bewoners ervaren de gastvrije zorg als zeer prettig.
Bovendien voldoet dit kwaliteitssysteem ook aan de verplichtingen ten
aanzien van een HKZ-certificering. Het kwaliteitssysteem vormt een
prima basis voor prestaties van het team, waarbij het denken en doen
van de bewoner, cliënt en bezoeker van de zorgorganisatie centraal
staat. Aangezien de medewerkers de belangrijkste schakel binnen het
dienstverleningsproces zijn, volgen zij de opleiding Kwaliteit &
Ondernemerschap die Foodstep reeds binnen Stichting Proteion en
Zorggroep de Elde heeft verzorgd.
Instituut KMBV, Foodstep en de Efteling zullen in maart 2006 voor een
aantal bestuurders en managers het succesvolle initiatief verder uit
de doeken doen. Het evenement NEXT Best Practices krijgt 20 juni 2006
een vervolg. Het project werd georganiseerd in nauwe samenwerking met
het tijdschrift ZorgVisie, NIZW innovatie partner in zorg en welzijn,
Arcares brancheorganisatie voor verpleging en verzorgingen en SDB
management ondersteuning aan de zorg.