Persbericht Efteling: Vanaf 2 oktober op televisie: Sprookjesboom
Datum:
woensdag 27 september 2006
Vanaf 2 oktober op televisie: Sprookjesboom
27/9/2006
Vanaf 2 oktober op televisie: nieuwe animatiereeks Sprookjesboom Vanaf maandag 2
oktober a.s. zal dagelijks de Sprookjesboom op de Nederlandse televisie te zien zijn.
Sprookjesboom is een productie van de Efteling en wordt uitgezonden door de TROS bij
Z@ppelin op Nederland 3. Hiermee zet de Efteling weer een stap op het gebied van
mediaproducties en brengt zij haar sprookjesfiguren bij de kijkers. In de animatiereeks,
die zich afspeelt in het Sprookjesbos van de Efteling, beleven negen bekende
sprookjesfiguren diverse avonturen. De Sprookjesboom vertolkt de rol van verteller. En
zoals bij de Efteling past, zit er in elk verhaal een subtiele boodschap verwerkt. De
reeks is met name geschikt voor 3 t/m 7 jarigen.
Sprookjesboom
Sprookjesboom is een sprookjesachtige 3D-animatieserie gemaakt d.m.v. de nieuwste
technieken, waarin negen bekende sprookjesfiguren uit het Sprookjesbos de hoofdrol
vervullen. De sprookjesfiguren behouden het karakter zoals ze dat in het originele
sprookje hebben, maar ze worden wel onderling gecombineerd. Zo is Klein Duimpje verliefd
op Roodkapje, kunnen de Wolf en Heks het goed met elkaar vinden en geeft Langnek de Fakir
goede raad. Gedurende 5 minuten beleven ze een avontuur, een aansprekend onderwerp voor
kinderen. De verhalen worden ingeleid door een grote sprekende Sprookjesboom en verlopen
steeds op dezelfde wijze: er is een probleem, dit wordt opgelost en ze leven nog lang en
gelukkig. Vervolgens rondt de Sprookjesboom het verhaal af en wil weer beginnen met een
nieuw, met de woorden: Maar dat lieve kinderen, dat is weer een heel ander verhaal. We
verlaten het Sprookjesbos en dan zien we steeds een wisselend eindbeeld. De serie bestaat
uit aansprekende en herkenbare beelden, die neigen naar de realiteit. In elk verhaal zit
humor en een subtiele boodschap verwerkt. De primaire doelgroep is 3 t/m 7 jarigen, maar
er zit ook humor voor (meekijkende) ouders in. De karakters die in de serie aan bod komen
zijn: Sprookjesboom, Reus, Klein Duimpje, Draak, Wolf, Roodkapje, Heks, Fakir, Langnek,
Kabouters. De reeks van 52 afleveringen wordt afgesloten met een kerstspecial, bestaande
uit twee delen. Vanaf 2 oktober wordt Sprookjesboom uitgezonden op doordeweekse dagen door
TROS op Z@ppelin (Nederland 3) om 7.10 uur, 11.55 uur en 14.30 uur.
Efteling mediaproducties
Vanaf 2004 produceerde de Efteling samen met de Vlaamse zender Ketnet en productiehuis
Cine3 de sprookjesserie Sprookjes bestaande uit 20 afleveringen van 12 minuten. Deze is
zowel op de Vlaamse als de Nederlandse televisie meermalen te zien geweest en heeft een
nominatie voor de RTV-prijs in de kindercategorie 2005 in België ontvangen. Met
Sprookjesboom zet de Efteling de ingeslagen weg voort en brengt zij het cultuurgoed
sprookjes op een nieuwe manier tot leven. We kunnen met Sprookjesboom het hele jaar door
het sprookjesgevoel bij de mensen brengen zegt directeur Marketing & Exploitatie Olaf
Vugts. Hij is erg blij met het resultaat van zijn geesteskind de Sprookjesboom en
benadrukt dat de Efteling investering in nieuwe communicatiemiddelen erg belangrijk vindt.
In de toekomst zullen er meer verrassende nieuwe producties komen.
Z@ppelin
De programmas van Z@ppelin zijn dagelijks van 7.00-15.00 uur te zien op 3, zodat ouders
ervan verzekerd zijn dat hun kind uitsluitend die programmas te zien krijgt die bestemd
zijn voor dreumesen, peuters en kleuters. Netcoördinator Z@ppelin, Cathy Spierenburg:
Sprookjes zijn een cultuurgoed om zuinig op te zijn. De verrassende benadering van de
Sprookjesboom wakkert op een bijzondere manier de verbeeldingskracht van kinderen aan.
Daarnaast zal het leerkrachten, ouders en opvoeders aanspreken dat in iedere verhaal een
kleine boodschap schuilt. Vanuit dat perspectief past het programma perfect binnen de
filosofie van Z@ppelin.
TROS
Creatief Programmaleider bij de TROS Gerard Baars: De eerste verhaaltjes laten zien dat
de mensen die er aan gewerkt hebben precies weten wat ze aan het doen zijn. Er is een
strak format, de karakterbeschrijvingen zijn helder en de avonturen daardoor
overzichtelijk en passend binnen de bestaande sprookjes. Het is erg leuk om te zien hoe de
boze Wolf met behulp van de fluit van de Fakir probeert Roodkapje te hypnotiseren. Of hoe
de Heks en de Wolf zich in koor beklagen over hun gebrek aan geluk... De Efteling is dicht
bij huis gebleven met de verhaallijnen en daardoor zullen ze naast de primaire doelgroep
ook de meekijkers enorm aanspreken. De sprookjesfiguren worden de nieuwe soapies voor
de hele familie. De TROS voorspelt grote internationale belangstelling voor de serie en is
er trots op volgende week de primeur te hebben.