Persbericht Efteling: Klantgerichtheidstraining populair in medische wereld
Datum:
woensdag 24 januari 2007
Efteling al 5 jaar decor voor training over klantgerichtheid
Klantgerichtheidstraining populair in medische wereld
Sinds 2002 biedt de Efteling, in samenwerking met het bureau Innergie,
de Klantgerichtheidstraining aan. De training is gebaseerd op de
Efteling-visie op klantgerichtheid. In de strijd om de patiënt moeten
zorginstellingen klantgerichter gaan werken en wordt de Efteling vaker
benaderd voor het volgen van de opleiding. Een voorbeeld hiervan zijn
de IJsselmeerziekenhuizen uit Lelystad en Emmeloord. In groepen volgen
hun medewerkers momenteel de training. Vaste trainingslocatie is het
Efteling Hotel, waarbij het Efteling Park gebruikt wordt voor een
praktijkdeel van de training.
Klantgerichtheidstraining
De Efteling is een onderneming waarin in- en externe klantgerichtheid
erg belangrijk is. Op veler verzoek kunnen andere organisaties
deelgenoot worden van de kennis en ervaring die in loop der jaren op
dit vlak is opgebouwd. In samenwerking met het bureau Innergie uit
Breda ontwikkelde de Efteling trainingen en presentaties over
professionele klantgerichtheid. Christel Bassing van Innergie: "De
trainingen, gebaseerd op de Efteling-visie op klantgerichtheid,
richten zich vooral op de persoonlijke ontwikkeling en
verantwoordelijkheid van de deelnemers. Tijdens de training wordt op
een verrassende, inspirerende en praktijkgerichte wijze de essentie
van dienstverlening behandeld. Die is in een zorginstelling hetzelfde
als in een attractiepark, ook al is het product wezenlijk
verschillend. De 55 jaar ervaring van de Efteling over
klantgerichtheid maakt het onderwerp levendig en direct vertaalbaar
naar iedere dienstverlenende organisatie. De training is er
uiteindelijk op gericht om klantgerichtheid te borgen in de dagelijkse
bedrijfsvoering en het personeelsbeleid."
De Klantgerichtheidstraining is erkend door de Stichting Arbeidsmarkt
Ziekenhuizen (StAZ). Dit betekent dat de opleiding in aanmerking kan
komen voor een subsidie van het Europees Sociaal Fonds (ESF).
IJsselmeerziekenhuizen
Momenteel volgen medewerkers van de IJsselmeerziekenhuizen (Lelystad,
Emmeloord) de Klantgerichtheidstraining in de Efteling.
Bestuursvoorzitter Gersji Rodrigues Pereira: "We merken dat een aantal
patiënten liever behandeld wordt in ziekenhuizen in Zwolle en
Harderwijk. De IJsselmeerziekenhuizen zullen zich meer moeten gaan
verplaatsen in de klant. Juist vanwege de vervelende situatie waarin
zij zich bevinden, zullen we ons gastvrijer moeten opstellen. Zorgen
voor een goede en plezierige werksfeer en patiënten snel te woord
staan zijn hier voorbeelden van. Met de Klantgerichtheidstraining in
de Efteling zetten we de eerste stap in dit proces." Naast de
IJsselmeerziekenhuizen maakt onder andere ook het Albert Schweitzer
ziekenhuis uit Dordrecht gebruik van de training.
Efteling Hotel
De vaste trainingslocatie van de Klantgerichtheidstraining is het
4-sterren Efteling Hotel. Het hotel heeft 122 kamers en herbergt
verder o.a. restaurant De Hoffelijke Heraut, bar De Gelagkamer en 6
kasteelzalen: Mythezaal (144 m²), Marezaal (120 m²), Sagezaal (30 m²),
Fabelzaal (30 m²), Legendezaal (30 m²) en Separé (60 m²). Deze
locaties kunnen geschakeld ingezet worden. Het Efteling Hotel werd
geopend in 1992.