Ilona:
> Eerlijk gezegd roept het idee tamelijk wat weerstand bij me op. Ik
> heb an sich niks tegen Loeki. Ik vind het leeuwtje altijd wel gezellig
> op tv, en het is voor mij persoonlijk toch ook een beetje een relikwie
> uit de tijd van omroepsters met hoog haar en Te Land, Ter Zee en In
> de Lucht bij de TROS, al is Loeki natuurlijk al veel langer, ruim dertig
> jaar, te zien bij de publieke omroepen.
Het is ook voor het eerst dat de Efteling kiest voor een figuur dat
bekend is van buiten het park. Natuurlijk zaten er eerder al vreemde
eenden in de bijt. Zo is Carnaval Festival an sích al niet echt
Eftelings en bij PandaDroom heb ik ook zo m'n twijfels, maar Joop
Geesink maakte Carnaval Festival toen hij adviseur van de Efteling
was en de PandaDroom-figuren zijn op z'n minst een sámenwerking
met een andere partij, terwijl Loeki vooral al decennialang bekend is
van de Ster-reclames.
Nu Loeki niet meer fungeert als Ster-figuurtje kan de Efteling
blijkbaar deze tweedehands figuur gebruiken om het zelf gecreëerde
probleem met Jokie op te lossen, want het moge duidelijk zijn dat
Pardoes in 1989 helemaal niet had hóeven komen en als Henny Knoet
iets creatiever was geweest zaten we nu niet met dit probleem. Echt, ik
vind het ronduit asociaal om het geesteskind van Geesink zo toe te
takelen. Het is alsof je Sneeuwwitje wegsnijdt uit de bekende
Disneyklassieker en haar vervangt door Barbie omdat ze meer van
deze tijd is. Geesink draait zich om in zijn graf, de attractie wordt er
rommeliger van en de status die de Efteling bij mij heeft keldert in
één keer nu ze zélf licenties gaan aanvragen in plaats van dat
ze licenties géven voor hun eigen creaties. Dit is blijkbaar de huidige
staat van één van de leidende creatieve bedrijven in Nederland. Erg
treurig! Belachelijk trouwens als de Pardoes-Jokie gelijkenis de
werkelijke reden van deze verandering is. Misschien eerder een keuze
in verband met de mogelijke merchandise?
Carnaval Festival was Nederlands eerste echte darkride en dat is een
stukje cultureel erfgoed dat behouden moet worden. Ik begrijp best
dat Carnaval Festival een update kan gebruiken, maar dat zou zich
moeten beperken tot technieken, materialen, belichting en afwerking,
zodat we kunnen zeggen: 'Zo zou Joop Geesink het hebben gewild!'
Je merkt het: ik kan me er vreselijk kwaad om maken. De Efteling heeft
voldoende gekwalificeerde ontwerpers en vormgevers die Carnaval
Festival een waardige update zouden kunnen geven. En Loeki mag van
mij meteen terug in de reclameblokken, maar alsjeblieft niet in de
Efteling (met een rode neus op?).