Re: (vanalles, waaronder Paul, de Fakir, en blubber)
Waerde Eftelisten,
Enkele reacties die best in één mailtje bij elkaar kunnen.
* Allereerst maar op ons nieuwste collectieve aandachtspunt, namelijk Paul de Leeuw en de
Indische Waterlelies.
Om eerlijk te zijn: ik ben al jaren van mening dat de huidige vertelstem slecht is.
Vooral de veel te zacht uitgesproken "g" in "op zekere morgen" is me een doorn in het oor.
Alsof we naar minister Verhoeven staan te luisteren, en nee, dat geeft me geen plezierige
gedachten.
Het lijkt mij niet dat Paul de Leeuw geschikt is voor het inspreken van dit sprookje. Het
is gewoon een typisch vrouwelijk verhaal (net als bijvoorbeeld Roodkapje en het Meisje met
de Zwavelstokjes dat zijn), vol elfjes en heksen; kortom: een dame hoort dit in te
spreken. Van mij mag het echter per direct opnieuw ingesproken worden door een zorgvuldig
geselecteerde vrouwenstem. Het zou me overigens heel erg verbazen als de stem van Paul de
Leeuw langer dan een paar weken te horen zal zijn; het park maakt dan wel de ene domme
fout na de andere in het kader van "commercie", maar dit zou werkelijk *alles* slaan. En
ach, voor een paar weken is het ook wel weer lollig, zeker als Paul zijn beschaafdere stem
opzet. Hij heeft die namelijk wel.
* Dan de tentoonstelling in het Efteling-museum.
Dit jaar krijgen we in het kader van de vijftig-jarige Fakir een heuse
mini-tentoonstelling over één sprookje voorgeschoteld. Althans, dat ik wat ik dacht
nadat we in de winter lazen dat dat de tentoonstelling van 2008 zou worden. Een beetje
teleurstelling was er dan ook wel toen ik zag dat 50% of meer van de "infographics" van
deze tentoonstelling gaan over tulpen. Nu ben ik als telg van een familielijn vol
bloemveredelaars natuurlijk niet te beroerd om me te verdiepen in de edele kunst van het
tulpenkweken, maar dat staat dan toch wel weer erg ver van het hoofdonderwerp van het
Efteling-museum af, namelijk de Efteling en haar geschiedenis. Ik vind de tentoonstelling
daarom een beetje tegenvallen. Er zijn best wat leuke minder bekende Pieck-tekeningen te
vinden in de vitrines en op de panelen, maar grotendeels is het toch wel bekend materiaal.
Wel vond ik het erg aardig om te zien dat er zelfs een tekening is van puur de tulband van
de fakir. Oog voor detail had hij zeker, die Pieck. Ik moest er meteen door aan Michel den
Dulk's sloffen-tekening deken voor het Meisje.
De videobeelden zijn wat repetitief, wat steeds zien we weer de Fakir (op zijn oude hoge
snelheid) heen en weer vliegen. Het loont echter zeker de moeite om je door deze
herhalingen te worstelen, want tussen de vluchten door zien we hele leuke beelden van het
testen van de fontein, de mechanieken van de tulpen, het bouwen van het paleis: kortom,
vanalles! Het is heerlijk om te zien met hoeveel aandacht dit sprookje tot stand is
gekomen; van Pieck-schets van waterelement tot bewegende ogen van de Fakir: allemaal komt
het in beeld. Maar ja, je moet er wel even een lange en deels ook saaie zit voor over
hebben. Wel een beetje jammer dat alles weer zo hats-flats aan elkaar is gemonteerd. Als
ik de montage had gedaan had ik er zeker wat informatieve teksten over wat we nu eigenlijk
zien, en in welk jaar, tussen geplakt.
Een leuke bijkomstigheid van de tentoonstelling is dat men op een binnenplaatsje van het
Museum een kleine tulpentuin heeft aangelegd, met daarop o.a. een fontein. Er liggen wat
veel houtsnippers, waardoor het een tikje intra-tuinerig overkomt, maar het is toch wel
een leuk voorheen onbereikbaar hoekje van het park. Van mij mag hier wel permanent een
leuk binnentuintje komen, wellicht met een paar grotere "museumstukken" die tegen weer en
wind kunnen. Je ziet dat immers ook vaak genoeg in archelogische musea in Nederland en in
het buitenland. Wat te denken van re-make van het befaamde Kogeloog-beeld?
* Groenplan fase zoveel, oftewel: "hoe maken we een fruttig natuurparkje midden in een
attractiepark".
Op zich zijn veel eerdere fases van het Groenplan/Infrastructuurplan (ik gooi dat maar
even op een hoop, ookal is het niet allemaal van de zelfde ontwerpers), prima uitgevallen.
Zo ben ik erg te spreken over de staat van de vegetatie in het Sprookjesbos nadat daar een
aantal jaren geleden rigoreus de bijl in ging. Ook de infra-aanpassingen die onder Den
Dulk tot stand kwamen, zoals de verfraaiing van de Dubbele Laan en de fijne extra
pleintjes aan de Laan Marerijk-Brink en de Spiegellaan zijn dik in orde. Het Heksenpad
doet me ook nog altijd veel plezier, zeker op drukke zomeravonden. Plots kwam er echter
vorig jaar een kentering in de positieve updates van groen en infra; waar tot dat jaar
fraaie borders vol kleurige eenjarigen en bijzondere zomerplanten een boottocht met de
Gondoletta opfleurden, verschenen opeens blubbereilandjes vol lissen en eentonige gele
irissen. Daartussen niets dan dor gras, zand, een monstreuze brug en al even zinloos
geplaatste rotsblokken. Ik begreep niets van deze "verfraaiingen" (kuch), want de Efteling
is geen woeste grond, geen natuurmonument, maar gewoon een (helaas nu wat minder) fraai
park, waarvan zeker het middendeel rond de Gondoletta het meest tuin-achtig overkwam. Ik
weet zeker dat de omgeving van de Gondoletta voorheen de goedkeurig van menig (wellicht
oudere) bezoeker droeg, die genoot van het zien van plantjes die doen denken aan vervlogen
tijden. Een tocht van met de Gondoletta was een tocht door een bloemenzee.
Nu heb ik begrepen dat een of ander (te) duur extern landschapsbureau verantwoordelijk is
voor de hele invulling van het groenplan rond de Siervijver. Nou, van mij mogen ze per
direct failliet gaan. Wat een gepruts in deze context zeg! De aangelegde mini-natuur
(natuur laat zich niet verkleinen!) oog in al zijn pogingen om "natuurlijk" te zijn enorm
kunstmatig, en vooral saai. Wellicht dat hun plannen het prima doen op een Floriade of in
een toch al identiteitsloze gemeente als Almere, maar beslist niet in de Efteling.
Dit jaar werd er nog een schepje bovenop gegooid door nog meer zinloze rotsblokken te
plaatsen, en de Gondolettavijver te voorzien van een rietveld (o.i.d.) nabij de spoorbrug,
en extra eilandjes waar niemand op zat te wachten. Combineer dit met het weghalen van
boomgroepen die juist voor een fraaie coulissenwerking rond de Siervijver zorgden, en de
afbraak van dit eens zo mooie stukje Efteling is weldra compleet. Alleen de nieuwe stenen
brug zorgt voor een helder lichtpuntje tussen deze nep-natuur, die nog jaren en jaren
nodig zal hebben om weer een beetje dicht en volgroeid over te komen. En laat die nieuwe
brug nu juist iets zijn dat wél door eigen ontwerpers gedaan is; ik zou er mijn
conclusies als directie in elk geval makkelijk uit kunnen trekken.
* Nieuwigheden bij het Kinderspoor.
Het Kinderspoor kreeg dit seizoen een fraai nieuw horecapuntje, namelijk "De
Flierefluiter" (leuke naam!). Het ontbreekt het strak gestuucte bouwsel nu nog aan een
naambord, maar dat zal er vast nog wel komen. Het is fijn om te zien dat de stijlkenmerken
van het station consequent zijn doorgezet, en wel in de vorm van kleur, stucwerk,
dakranden en pannen. Ik ben het niet eens met Jaap dat het gebouw "topzwaar" oogt; Ik heb
er persoonlijk zelfs maar heel weinig op aan te merken, of het moeten die lelijke
consumtieautomaten zijn die er weer zonodig bij moeten staan. Aan weerszijde van het pad
bij de Flierefluiter is de geometrische mini-tuin (ja! Een stukje tuin! Zo gek is dat dus
niet Efteling!) doorgetrokken die eerst alleen rond het beeld van de reiziger te vinden
was, en er is zelfs een tweede figuur bijgekomen in de vorm van de bekende reizigster van
de panelen op het station. Ik vind het een erg fraai beeld, dat met veel oog voor detail
en Eftelingse vormgeving en -kleurgebruik is uitgewerkt. De afdeling die hier
verantwoordelijk voor is is tenminste nog niet de afgrond nabij. Prima! Het is echter wel
een beetje een overbodige toevoeging in mijn ogen; eigenlijk was één beeld hier ook wel
voldoende; dat maakte de Reiziger toch net wat meer echt een "blikvanger" van de omgeving.
Nu is hij vooral de blikvanger van zijn reisgenote aan de andere kant van het pad :-)
* DVH
Hahaha... Hilarisch ;-) Is dit niet zolangzamerhand de meest lachwekkende klucht in een
themapark ooit? Daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken behalve: "wat zou *jij* doen
met vijfentwintig miljoen?"
Ik zou nog wel een paar alineas kunnen besteden aan het klagen over slechte controles van
"effecten" en mechanieken in het Sprookjesbos bij een seizoensstart, en volstrekt knullige
onderhoudswerkzaamheden aan maskers van animatronics in heel het park, maar dat is meer
iets voor een andere keer.