..Ineens was het overal: de Efteling besteedt de komende jaren vier keer tien miljoen
euro aan de expansie en optimalisatie van de Wereld van de Efteling! Hoewel de plannen
natuurlijk in lijn liggen met waar men bij de Efteling al jaren hardop over droomt kwam
het voor de meesten van ons tóch nog als een fikse verrassing. Bezuinigingen op de
Sprookjesboom en op zeven minuten plot van de Midwinterslotshow lijken plots wat
onbeduidend naast de reusachtige voornemens die Bart de Boer - sinds Ten Bruggencate 's
Eftelings eerste directievoorzitter zonder borstelsnor! - gisteren naar buiten bracht.
Ik heb begrepen dat Karel Willemen drommels verrast was toen bleek dat er door Omroep
Brabant enthousiast werd ingezoomd op een vroege ontwerpschets van de Burcht, die hij zelf
niet echt ter publicatie beschikbaar had gesteld. Ik schort mijn oordeel dus gewoon maar
'ns op tot een later moment. Het lijkt er overigens op dat Willemen zijn handen momenteel
aardig vol heeft aan een conferentiecentrum en het stationsgebouw in Ruigrijk. Aan
Raveleijn, het derde grote project, is een frisse, nieuwe naam verbonden.
De middeleeuwse vesting die straks plaats moet gaan bieden aan showpubliek, feestgangers
en kantoorpersoneel wordt ontworpen door Sander de Bruijn, en elke Eftelingliefhebber zal
ongetwijfeld een beetje rechter op z'n stoel zijn gaan zitten bij het zien van de impressie
die de Efteling bij het persbericht gevoegd had: http://documenten.eftelist.nl/data/persberichten/raveleijn.jpg
Wie is Sander de Bruijn? Wie er nog niet eerder van gehoord had hoeft zich niet te
schamen: de 28-jarige ontwerper houdt zich het liefst een beetje op de achtergrond en
kenmerkt zich door een sympathieke bescheidenheid.
Sander de Bruijn studeerde achtereenvolgens aan het Grafisch Lyceum in Utrecht en aan de
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In het jaar waarin hij afstudeerde aan de HKU ontving
hij een Kunstanjer van het Prins Bernhard Cultuurfonds en tijdens zijn stages ontwierp hij
onder meer decors voor de NOB. Enkele jaren geleden kwam hij bij de Efteling in dienst als
vaste ontwerper, nadat hij eerder al eens een bijbaantje in de Eftelingse horeca had.
In het park zelf is nog niet veel van zijn hand te vinden, al werkte hij de afgelopen
jaren samen met Robert-Jaap Jansen aan het Efteling Museum en aan de restyling van
souvenirwinkel Efteldingen. Twee belangrijke projecten die hij onder zijn hoede heeft zijn
de parkplattegrond, én alles omtrent Pardoes: een portefeuille die hij heeft overgenomen
van Henny Knoet. En nu dan, vrij plotseling, Raveleijn: een enorm project dat, gezien de
ligging in Marerijk, in goede handen lijkt te zijn bij de neofiet van de ontwerpafdeling.
Sander de Bruijn onthoudt zich - zoals het hoort - op onberispelijke wijze van enig
commentaar, maar een piepklein rondvraagje leverde al vlug het één en ander op. Henny
Knoet:
"Sander is toch een beetje mijn protegé geweest. Toen de datum van mijn pensioen naderde
wist ik dat ik mijn werk los moest gaan laten. Sander was de juiste persoon op het juiste
moment. Ik heb Pardoes met een zeer goed gevoel overgedragen en ik heb alle vertrouwen in
hem als Eftelingontwerper. Sommige mensen zullen de Efteling altijd zien als een podium
waarop ze vooral kunnen laten zien wie zíj zijn, terwijl Sander de Efteling écht
aanvoelt, begrijpt en respecteert. Het is iemand die dienstbaar kan en wil zijn, maar
tegelijkertijd ook iemand die idealistisch en gemotiveerd is, en de lat altijd zo hoog
mogelijk zal leggen. Daarnaast is Sander een breed geörienteerde ontwerper die zowel het
grafische als het driedimensionale onder de knie heeft.
Vroeger was het natuurlijk onmogelijk dat zo'n jonge ontwerper een grote kans als
Raveleijn zou krijgen. Maar Bart de Boer wil vooral vooruit en lijkt een goed inzicht te
hebben in het potentiëel van mensen. Raveleijn ziet er natuurlijk fantastisch uit en het
is een zeer gewenste aanvulling op wat toch een beetje een verloren hoek is. Het is voor
die lokatie een heel interessante toevoeging."
Ook Lex Lemmens deed een duit in het zakje:
"Ja, die jongen kan zeker wel wat! De hand van Anton Pieck zit erin, in beginsel. Dat zie
je meteen. Sander is nog jong, maar hij gaat een grote toekomst tegemoet, en dat heb ik 'm
ook verteld. Het is een zeer gewaardeerd, opkomend talent. Een talent dat gekoesterd moet
worden."
Bemoedigende woorden! Kijk, op basis van één geslaagde tekening hollen we natuurlijk
nog meteen niet in onze blote onderbroek de straat op om van 'hieperdepiep!' te gaan, maar
leuk is het wél. Sowieso maken al die grote, dikke plannen me nieuwsgieriger naar de
toekomst van de Efteling dan ik in jaren ben geweest en ik vind het leuk dat er met een
soort Paul Beckeske voortvarendheid beleid wordt gemaakt. Natuurlijk loopt alles altijd de
kans om alsnog een vroege dood op de tekentafel sterven, maar dat is nooit anders geweest.
Het gaat om de intentie. Investeren! Knállen! En trots je tekeningen laten zien op de
televisie!
Hoor, de nieuwe wind waait door de bomen. Spannend!