"Dat kan dus nog wel een paar jaar duren, de Efteling kennende", hadden we
een paar jaar geleden misschien geroepen als de komst van Raveleijn
destijds was aangekondigd. Maar nu weten we wel beter. De directie van de
Efteling gaat voortvarend te werk. Niet in de laatste plaats
waarschijnlijk, omdat de nieuwe verblijfsaccommodatie er eindelijk door is.
De vertraging van die verblijfsaccommodatie heeft de Efteling flink wat
hoofdbrekens gekost, maar nu kunnen dan eindelijk de remmen los. Dat
betekent dat behalve die verplichte attractie eens in de zoveel jaar nu ook
in de breedte kan worden uitgebreid. Tenminste: als de gemeente meewerkt,
want veel van de nieuwe projecten zijn gepland aan de rand van het huidige
park. De toren van bijna 30 meter hoog zal vanuit de wijde omtrek te zien
zijn. Het zal mij benieuwen of er dit keer misschien toch bezwaren van
bewoners tegen dit megalomane project komen, een project dat het hele zicht
vanaf de Europalaan grondig zal veranderen.
De directie eigent zich in elk geval flink wat vierkante meters toe en een
gebouw waarbij het binnenhof haast verbleekt. En dat terwijl Olaf Vugts nog
stelde dat de eenvoudige kantoren van de Efteling niet voor niets zo simpel
waren: "Daar is nog nooit één bezoeker extra op afgekomen." De Efteling
had een mooie traditie van investeren in zaken die er voor de bezoeker
toe doen. Dat idealisme is de huidige directie wel voorbij, zo blijkt
uit de bouwtekeningen van Raveleijn. Wat voorheen gezien werd als
'backstage', dus eenvoudig, wordt nu een luxe paleisje.
Toch gun ik de medewerkers van de Efteling bést een fatsoenlijke
werkomgeving. De oude kantoren zijn echt verschrikkelijk gedateerd en
hebben zeker hun langste tijd gehad. Bovendien vraagt de keuze voor deze
locatie ook nog eens om een mooie afwerking. Nog een loods in het zicht van
de gast kunnen we natuurlijk niet hebben. Daar komt nog bij dat er op de
plek van de huidige kantoren op termijn steeds meer ruimte vrij zal komen
voor uitbreiding van Reizenrijk. Het zou fantastisch zijn, mocht dit gebied
door een juiste landscaping uiteindelijk betrokken kunnen worden bij het
huidige plein. Reizenrijk kan wel wat extra diepte gebruiken.
Over het ontwerp van Raveleijn ben ik best te spreken, maar zeker niet
laaiend enthousiast. Het kan heel aardig worden met de juiste keuzes in
materialen en kleuren, maar het kan ook helemaal de mist in gaan zoals naar
mijn idee nu gebeurt met het Poorthuys van Bosrijk, dat veel te modern en
strak is naar mijn smaak. De nieuwe sfeertekening van Sander de Bruijn van
de achterzijde van Raveleijn geeft me in elk geval wat meer vertrouwen in
het project. Het ziet er heel degelijk ontworpen uit en bovendien zit het
niet vol met de vreselijk gezochte details die we van Karel Willemen gewend
zijn: boten aan de gevel of op elke verdieping een raampje in een andere
vorm. Daar raak ik wel meteen de kern van wat Raveleijn vooralsnog mist:
details. Aangezien alle hoop voor mooie Eftelingse - en misschien zelfs
Pieckse - toevoegingen aan het park gevestigd is op Sander de Bruijn, hoop
ik dat hij ons verrast met mooie details. Het zou helemaal mooi zijn als
dat details zijn die niet, zoals bij Assepoester, stuk voor stuk uit de
oude doos zijn, maar dat we iets te zien krijgen dat we nog niet kennen en
ook nog eens een prachtig aansluit bij karakteristieke Efteling-palet. Ik
zal voorlopig mijn hoop moeten vestigen op een fraaie klok in de toren (die
klok aan de achterzijde lijkt me overigens niet te zien vanaf de grond).
Mocht Sander van Raveleijn een Pieckse omgeving willen maken - de
tekeningen wijzen op zijn minst in die richting - dan is er een extra
moeilijkheid: De meeste door Pieck ontworpen gebouwen zijn tijdloos, met zo
nu en dan een vleugje '19e eeuw'. Voor Raveleijn is een duidelijke tijd in
de geschiedenis gekozen: de Middeleeuwen. Ik heb altijd gezegd dat elk
thema geschikt is voor een Pieckse uitvoering, of het nu Oosters,
Scandinavisch, Zuid-Amerikaans of Oost-Europees is. Maar bij een keuze voor
een bepaald tijdperk zul je een lastiger afweging moeten maken: wil je en
zo goed mogelijk beeld van een tijd geven of geef je een romantische,
Pieckse weergave van de toenmalige werkelijkheid. Geschiedvervalsing is nog
altijd een grotere zonde dan het geven van een eigen interpretatie van een
hedendaagse cultuur.
Sirens:
> De Raveleijn ziet er qua ontwerp zeker leuk uit, maar ik ben ontzettend
> bang of het ruimtelijk gezien bij de andere gebouwen er raar uit gaat
> zien. En dan met name bij Villa Volta dat een uitstraling heeft als een
> groot landhuis. Maar met een paar muren in de buurt kan het gaan aandoen
> als een losstaande woning in een vinexwijk ;)
> Kortom zou men daar bij het ontwerpen er wel goed op hebben gelet?
Het grootste probleem dat ik met Raveleijn heb is niet het ontwerp, maar de
locatie of beter gezegd: dit ontwerp op deze locatie. Het is haast niet te
vermijden dat in de toekomst meer gebouwd zal worden in de buurt van
bestaande attracties, die nu nog flink in het groen staan, maar ik ben bang
dat Raveleijn onnodig veel invloed zal hebben op het huidige Ton van de
Venplein en de St. Nicolaasplaets. De kans bestaat dat Droomvlucht en Villa
Volta zullen verbleken bij Raveleijn. Op de sfeertekening van de parkzijde
van Raveleijn staan nog wel wat bomen tussen Droomvlucht en de tribunes. Ik
hoop dat die iets van het zicht op het nieuwe gebouw zullen ontnemen.
Nou, uitkijken naar riddergevechten en schone jonkvrouwen dan maar. Ik wens
Sander en het team veel succes bij de uitvoering van Raveleijn en ik wil
t.z.t. heel graag een rondleiding door de nieuwe kantoren en vanuit de
toren uitkijken over Marerijk!