Parkeer- en fileproblemen? GroenLinks stelt Eftelingtram voor!
Eftelisten,
Gisteren meldde het Brabants Dagblad dat de Efteling zich heeft voorgenomen
om per 2010 het Knollenveld met maar liefst 800 parkeerplaatsen uit te
breiden. Het park heeft dit seizoen te kampen met een reusachtige toestroom
van bezoekers, en hoewel de Efteling de naastgelegen Horst maar driemaal
per jaar mag gebruiken als noodoplossing, wordt de straat die langs het
park loopt deze zomer voortdurend volgestouwd met auto's, met alle
onveilige en ongewenste gevolgen vandien.
Naast de overlast die deze provisorische aanpak de inwoners van Kaatsheuvel
bezorgt, is de toevoer van bezoekers eveneens een probleem waar zowel de
Efteling als de betrokken gemeenten en provincie mee in hun maag zitten. De
infrastructuur die om de Efteling heengeknoopt zit is al jaren niet
toegerust op de bezoekersstromen die de N261 op de talloze drukke dagen
muurvast zetten.
De herstructurering van de N261, de provinciale weg die van Waalwijk naar
Tilburg loopt en langs de Efteling voert, bezorgt de betrokken instanties
al tijden hoofdbrekens. Dat er iets moet gebeuren staat vast, maar wát
precies, daar komen de provincie Noord-Brabant en de gemeentebesturen van
Waalwijk en Loon op Zand nog steeds niet uit.
Het meest concrete voorstel dat op tafel ligt betreft het gladstrijken van
de weg, en het elimineren van stoplichten en kruispunten, die dan worden
vervangen door ongelijkvloerse aansluitingen. Mooie plannen, maar met de
ongebreidelde groei van verkeersstromen op deze lokatie, zou een dergelijke
aanpassing misschien maar voor een jaar of acht heilzaam zijn.
Op 10 september was het dan ook hoog tijd een raadsbrede
commissievergadering over de N261, waarbij alle betrokken partijen een duit
in het zakje konden doen.
Cees van de Ven, fractievoorzitter van GroenLinks in Loon op Zand, stuurde
ons eind vorige week een alternatief voorstel toe, dat hij tijdens deze
vergadering te berde bracht. Leest u mee?
---
"Met de tram naar De Efteling
150 jaar geleden werd de oude provinciale weg aangelegd. Een smalle weg van
kinderkopkes liep van Waalwijk langs Sprang en Kaatsheuvel dwars door Loon
op Zand naar Tilburg. Aan de westkant van de weg reed tot 28 december 1934
de stoomtram. Dat ik als kleuter op schoot van mijn moeder in de tram zat,
kan ik mij niet meer herinneren. Wel dat we als kinderen op de Hoge
Steenweg voor de deur bij oma tussen de rail speelden. Eind jaren veertig
zijn de rails verwijderd en werd de provinciale weg verbreed en verbeterd,
ook kwam er aan beide zijden een fietspad.
Ongeveer 1985 kwam de huidige N261 gereed. Nu 25 jaar later moet de N261
worden aangepast aan de huidige verkeersdrukte. De intervallen voor
modernisering van de weg worden blijkbaar steeds korter. Toch denkt het
college van B&W van Loon op Zand met de huidige aanpassingen weer 25 jaar
vooruit te kunnen. In de notulen van het bestuurlijk overleg N261 van 21
juli 2009 lezen we echter dat de verkeerstromen de laatste tijd dusdanig
toenemen dat we met de voorgestelde verbeteringen mogelijk slechts 8 jaar
congestieloos vooruit kunnen. Dat rechtvaardigt de vraag: gaan we de
verkeerstructuur bij De Efteling en Loon op Zand nu gigantisch omgooien om
vervolgens over 8 jaar weer voor hetzelfde probleem te staan? Volgens de
fractie van GroenLinks zal daarom de verkeersproblematiek veel
fundamenteler moeten worden aangepakt.
Alhoewel de provinciale richtlijnen aangeven dat er bij 2x2 stroomwegen
geen vluchtstroken liggen is de insteek bij de ombouw van de N261 daar toch
brede vluchtstroken aan te leggen. Die gebruikt kunnen worden als busbaan.
Voor een succesvolle regio is een optimale mobiliteit van levensbelang.
Door de groei van bedrijvigheid en het toerisme met publiekstrekkende
functies zoals De Efteling en het nationaal park zal de mobiliteit nog meer
toenemen. De tram is dé oplossing om deze groeiende mobiliteit op te vangen
en zo een bijdrage te leveren aan een aantrekkelijke, schone en economisch
vitale regio.
In de Corridorstudie A59 uit 2008 wordt een Hoogwaardige Openbaar Vervoer-
lijn Tilburg, Waalwijk, ’s-Hertogenbosch genoemd als “kansrijk alternatief
voor de auto”. Aansluiting bij de plannen voor een tramlijn die Den Bosch
heeft, ligt voor de hand. We durven het bijna niet te schrijven: het halve
zolen lijntje in ere hersteld (de eind negentiende-eeuwse spoorlijn die van
Lage Zwaluwe naar Den Bosch liep, vernoemd naar de schoenenindustrie in de
regio - red.)
Stel dat daarnaast de Provincie, samen met Tilburg en De Efteling het eens
kunnen worden om het voormalige MOB- terrein, waar de Shopping Mall was
gepland, in te richten tot transferium. Reizigers met een combikaartje
zouden dan, zonder een lange rij voor de kassa te passeren, kunnen
uitstappen op het Station Oost midden in De Efteling. Naar de andere
richting brengt de tram de mensen comfortabel vanuit het transferium in
hartje stad Tilburg.
De auto is een prachtig vervoermiddel maar onbruikbaar wanneer het aantal
te vervoeren personen toeneemt en de parkeerruimte beperkt is. Daarnaast is
de auto een veroorzaker van fijnstof, lawaai, CO2 en giftige gassen. Het is
maar de vraag of in de toekomst de N261, aan de rand van het Nationaal
Park, nog aan de steeds strenger wordende milieunormen kan voldoen?
De tram daarentegen is schoon want hij rijdt op elektriciteit. De tram is
comfortabel, heeft een goed imago. Veel automobilisten die er niet over
piekeren met de bus te gaan blijken wel de overstap naar de tram te maken.
De tram is goed inpasbaar ook in de stad, want de tram vraagt minder
ruimte: een trambaan is smaller dan een vrije busbaan. Tramlijnen hebben
een ongelooflijke capaciteit, veel groter dan de vierbaans N261 zelf. De
aanleg is duur, maar als de rail er eenmaal ligt zijn de energie- en
exploitatiekosten lager dan van de bus.
En, met de tram heeft De Efteling er een nieuwe attractie bij, al voor de
bezoekers binnen de poort zijn."
---
Wat vinden we hiervan? Hoe realistisch het plan in feite is (aansluiting op
Station De Oost?!) durf ik wel te betwijfelen, maar in basis vind ik het
een charmante suggestie. De Loon op Zandse divisie van GroenLinks leest mee
op Eftelist, dus kom maar op met jullie vragen en kritieken.
Jacky Smit, plaatselijk raadslid voor de VVD, deed op haar weblog vast een
voorzetje:
"Een paar aantekeningen die mij opvielen (...) Groen Links wilde een extra
trambaan. Niet afgewogen waarschijnlijk dat daar nog eens een extra strook
bomen (NATUUR!) voor zou moeten wijken."
Tsja. Wat vinden we ervan? Willen we wel een paar bomen opofferen voor een
vrolijk Eftelingtrammetje naar Ruigrijk? Alles beter dan die kleffe bus
vanaf Tilburg CS? Laat van je horen!