Re: Parkeer- en fileproblemen? GroenLinks stelt Eftelingtram voor!
Gegroet allemaal,
> Tsja. Wat vinden we ervan? Willen we wel een paar bomen opofferen voor een
> vrolijk Eftelingtrammetje naar Ruigrijk? Alles beter dan die kleffe bus
> vanaf Tilburg CS? Laat van je horen!
Als je het mij vraagt is een tram een prima alternatief voor de huidige
busverbinding, maar ook niet veel meer dan dat. Het capaciteitsprobleem
wordt volgens mij niet opgelost met een aanname dat aanzienlijk meer mensen
met het openbaar vervoer naar de Efteling zullen komen als een bestaande,
niet eens zo slechte OV-verbinding met Tilburg, wordt 'opgepoetst'. De kern
van het probleem wordt dan enkel verschoven van 'capaciteitsgebrek' naar
'mensen naar het openbaar vervoer lokken'. In andere woorden; het is een
oplossing, maar niet voor het probleem dat is voorgelegd. Onderstaand een
paar reacties op het verhaal van de fractievoorzitter van GroenLinks.
> Veel automobilisten die er niet over piekeren met de bus te gaan blijken
> wel de overstap naar de tram te maken.
Over deze uitspraak heb ik enigszins mijn twijfels, waar is dit op
gebaseerd? Ik kan me voorstellen dat een tramrit in het algemeen populairder
is een busrit, maar over wat voor verhouding hebben we het dan en in welke
context geldt deze aanname? Het kiezen voor de tram als alternatief voor de
auto voor het dagelijks woon-werkverkeer is namelijk iets totaal anders dan
een jaarlijks bezoekje aan een pretpark. Een pretparkbezoek vindt vaak in
het weekend plaats (beperkter OV), er moet veelal verder gereisd worden
(veel overstaps en lange reisduur met de trein), de kinderen gaan mee en er
worden vaak veel spullen meegenomen. Daarbij is zeker in het hoogseizoen,
als het park tot negen of twaalf uur geopend is, de terugreis een groot
probleem vanwege de lange reistijd en de dienstregeling.
> Daarnaast is de auto een veroorzaker van fijnstof, lawaai, CO2 en giftige
> gassen. Het is maar de vraag of in de toekomst de N261, aan de rand van
> het Nationaal Park, nog aan de steeds strenger wordende milieunormen kan
> voldoen? ... De tram daarentegen is schoon want hij rijdt op
> elektriciteit.
Dat elektriciteit 'schoon' zou zijn is een fabeltje. Elektriciteit is
slechts zo schoon als de methode waarmee het wordt opgewekt. Zolang onze
electriciteit niet wordt opgewekt met windkracht, zonne-energie of in
kerncentrales (u leest het goed), is een tram even milieuonvriendelijk als
de auto. Een tram vervuilt niet ter plaatse, maar op honderden kilometers
afstand wordt nog vaak steenkool of aardgas verbrand om diezelfde tram te
kunnen laten rijden. Goed voor de regio en het natuurgebied, maar het milieu
heeft er op grote schaal niet zoveel aan.
> Stel dat daarnaast de Provincie, samen met Tilburg en De Efteling het eens
> kunnen worden om het voormalige MOB-terrein, waar de Shopping Mall was
> gepland, in te richten tot transferium. Reizigers met een combikaartje
> zouden dan, zonder een lange rij voor de kassa te passeren, kunnen
> uitstappen op het Station Oost midden in De Efteling. Naar de andere
> richting brengt de tram de mensen comfortabel vanuit het transferium in
> hartje stad Tilburg.
Na even googelen blijkt het 'voormalige MOB-terrein' (correct me if I'm
wrong) een paar kilometer ten noorden van Tilburg te liggen, aan het
gedeelte waar de N261 kort overgaat in de A261. Op zich een aardige locatie
qua ruimte en verbindingsmogelijkheden met Tilburg en de Efteling, maar hoe
moeten de mensen daar dan komen? Vanuit het noorden is het gebied te
bereiken via de N261, en daar lag nou juist het probleem. Vanuit het zuiden
moet men eerst vanaf de A58 dwars door Tilburg rijden om het transferium te
bereiken, en vanaf het centraal station van Tilburg blijft in dit plan
eveneens het punt overeind dat een tramverbinding niets méér is dan een
alternatief voor de bus. Dus mijn vraag; welk probleem wordt hier dan
opgelost?
Misschien kan een transferium de oplossing zijn voor het verkeersprobleem,
maar waarom dan niet aan de noordkant van het park? Ik heb er uiteraard geen
cijfers van, maar volgens mij is de bezoekersstroom vanuit het noorden
(vanaf de A59) de zwaarste last. Dus waarom geen groot (extra)
parkeerterrein nabij de aansluiting van de N261 op de A59? De afstand tot de
Efteling is daar aanzienlijk kleiner dan vanaf Tilburg, een pendelritje zou
niet langer hoeven duren dan een minuut of tien. Dat is aanzienlijk sneller
dan met de auto als er een file staat vanaf diezelfde afrit. Tevens zou het
parkeerterrein kunnen worden uitgerust met een directe aansluiting op de
A59. Het voordeel voor de bezoeker is een snellere verbinding met de
Efteling als het druk is, toch gebruik makend van de voordelen van eigen
vervoer. Een parkeerkaart voor het externe parkeerterrein zou iets goedkoper
kunnen zijn dan een normale parkeerkaart. Wanneer het rustig is, kan het
aangrenzende parkeerterrein worden gebruikt, als het drukker is kiezen
mensen waarschijnlijk vanzelf sneller voor een extern parkeerterrein omdat
ze dan niet in de rijen aan hoeven te sluiten. Reacties? :-)