Re: Parkeer- en fileproblemen? GroenLinks stelt Eftelingtram voor!
Dag allemaal,
Wat krijg je als je een monorail over twee railen laat rijden? Juist: een
tram. Erg vernieuwend kan ik dit plan dan ook niet noemen. Ik zou het bijna
een Python-Plus willen noemen.
Maar wat is wel, enigszins, vernieuwend aan dit plan? Het feit dat deze
tram niet ingezet gaat worden als een aansluiting op de ov-verbindingen
vanuit Tilburg en 's-Hertogenbosch. Nee, het gaat hierbij om transferia bij
Waalwijk en ten noorden van Tilburg. Het idee hierachter is dat deze
plekken goed bereikbaar zijn met de auto en dat klopt. Bij Waalwijk loopt
de A59 en in Tilburg ligt al een 80km-randweg ten oosten van de stad, en
binnen enkele jaren zal deze ten westen van de stad ook gereed zijn. Deze
randweg loopt langs, zo niet door, het voorgestelde MOB terrein. Als
bezoekers hier parkeren zullen de kosten van de ver- her- aan- en ombouw
van de N261 uitgespaard kunnen worden.
Ik denk dat deze tramverbinding pas rendabel en acceptabel is als het meer
is dan alleen een OV-oplossing voor de Efteling. Hij zou moeten beginnen in
Tilburg bij het Centraal Station. Het terrein ten noorden van het station
zal de komende decennia geheel op de schop gaan en daarbij zal deze tram
geplaatst kunnen worden. Ik denk dat er meer gedacht moet worden aan een
zogenaamde lightrail-opzet dan aan een echte tram. Het verschil hierin
is voornamelijk dat een lightrail wat zwaarder is en minder stops heeft.
De haltes hierbij zouden kunnen zijn: Tilburg centraal, Tilburg noord, MOB-
terrein, Loon op Zand/Drunense Duinen, Efteling (combi Bosrijk en park),
Kaatsheuvel, Sprang-Capelle/De Kets, A59/Landgoed Driessen, Waalwijk (west,
centraal, oost), Drunen, (Land van Ooit), Nieuwkuijk, Vlijmen... Hoe het
verloop hierna moet worden zal erg afhangen van 's-Hertogenbosch.
Wil men een verbinding binnen de stad, of wil men hem buitenom houden?
Beide is mogelijk.
Ik denk dat als deze route en haltes word gevolgd dat dit niet enkel
positief is voor de Efteling. De snelbus Tilburg-Waalwijk-'s-Hertogenbosch
rijdt nu al zeer frequent, wat aangeeft dat hier behoefte is aan een snelle
verbinding. Daarnaast denk ik dat ook werknemers van de bedrijventerreinen
in Kaatsheuvel, Waalwijk-oost en Nieuwkuijk een prima alternatief hebben
voor hun woon-werkverkeer. Een hoogwaardig OV-vervoer zou een positieve
impuls kunnen geven aan deze regio waar eventueel ontwikkelingen op
afgestemd kunnen worden.
Maar gaat dit werken voor de Efteling? Niet als de Efteling zijn huidige
parkeerterrein behoudt. En als we het goed bekijken heeft de Efteling
meerdere redenen om hiervan af te willen. Ten eerste esthetisch. Een dagje
verwonderen begint vaak al met de aanblik van blik, dat ook vanuit het park
waargenomen kan worden. Ten tweede is het dure grond. Hier zou een
uitbreiding van het park gerealiseerd kunnen worden, maar meer
waarschijnlijk is het om hier een hotel te realiseren, of het langverwachte
Uitrijk (dankzij de tram ook goed bereikbaar voor de regio). En als laatste
het kostenaspect. De Efteling heeft altijd volgehouden dat de inkomsten van
het parkeergeld enkel kostendekkend zijn. En het zou de Efteling goed doen
als er niet gelijk EUR 8,- gevraagd moet worden, nog voordat je ook maar
binnen bent.