Re: Michel den Dulk wordt ontwerper bij Walt Disney Imagineering
Waerde Eftelisten,
> Michel den Dulk verruilt vanaf het voorjaar van 2010 zijn functie bij
> Europa Park voor die van Senior Concept Designer bij Walt Disney
> Imagineering. De redactie van Eftelist vernam dit grote nieuws vanavond
> van de ontwerper zelf!
Wat een buitengewoon groots, interessant en vooral vrolijkmakend nieuws zo
op de late zondagavond. Michel den Dulk, de man die het hart van de ware
Efteling-liefhebber wist te stelen met zijn Meisje met de Zwavelstokjes,
vertrekt van het toch wat overdadig eclectische Europapark, exponent van de
gezellige Duitse wansmaak, naar dé themaparkontwerphemel op aarde: WDI, Walt
Disney Imagineering. Wat een buitengewone eer, en wat een warm en weldadig
bad om als jonge ontwerper in terecht te komen! Uitzonderlijk ook, want
hoeveel niet-Amerikaanse ontwerpers heeft WDI nu in dienst?
Het was in beperkte kring bekend dat Tony Baxter, Senior Vice President
Creative Development aldaar, altijd al graag de uitzonderlijke talenten van
Efteling-kopstuk Ton van de Ven in huis zou hebben, maar nu dat door diens
welverdiende doch door omstandigheden ietwat vervroegde pensioenering niet
meer mogelijk is, is Michel natuurlijk 'second best'. Want geen ander dan
Den Dulk wist de vaardige en stijlvaste tekenhand van Anton Pieck en Ton van
de Ven voort te zetten binnen de huidige generatie van Nederlandse
'imagineers'.
Wanneer we de huidige ontwikkelingen binnen Walt Disney Imagineering
bekijken, is de kans die Michel krijgt als heel uitzonderlijk te benoemen.
Het is de laatste jaren geen vetpot geweest bij Walt Disney Imagineering.
Veel be- en geroemde imagineers zijn ontslagen, danwel zelf opgestapt,
doordat de budgetten van deze afdeling jarenlang enorm onder druk stonden.
Sinds het budgettechnische en creatieve hoogtepunt van WDI, ergens
halverwege de "regeerperiode" van Disney-tycoon Michael Eisner, is de
afdeling in omvang meer dan gehalveerd. Topmedewerkers zoals Eddie Sotto,
showproducer van o.a. de prachtige Main Street met zijn Liberty- en Discover
Arcades van Disneyland Parijs, zijn voor zichzelf begonnen buiten de
vertrouwde Disney-muren in Glendale . Het feit dat men nu een jonge
ontwerper uit Europa aantrekt spreekt boekdelen over het rotsvaste
vertrouwen in het talent dat men in huis meent te halen.
Michel komt direct onder Tony Baxter terecht. Een betere positie is als
starter bij WDI bijna niet denkbaar. Want wat Anton Pieck en Ton van de Ven
voor de Efteling waren, is Tony Baxter voor het Disney van nu: een bijna
legendarische ontwerper, die in de voetsporen van Walt zelf en oer-imagineer
Marc Davis, succes na succes weet te realiseren. Baxter is als ontwerper
verantwoordelijk voor het ontwerp van instant-classics als Big Thunder
Mountain, Splash Mountain, Indiana Jones Adventure en Star Tours. Het
ontwerpteam van Disneyland Parijs stond onder zijn leiding, en tegenwoordig
is hij creatief verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het resort
waar het allemaal begon in Anaheim: Disneyland zelf.
Ik ben benieuwd in hoeverre Michel aspecten van zijn binnen de Efteling zo
goed tot zijn recht gekomen stijl kan realiseren bij WDI. Binnen de
imagineeringmoloch zal het allicht wat lastiger zijn om een ride van A-tot-Z
van zijn signatuur te voorzien, maar dit hoeft geen probleem te zijn;
specialisten op allerlei gebieden hebben voor Disney wel vaker een prachtig
gesamtkunstwerk gecreëerd, en ik zie niet in waarom dat onder de regie van
Michel niet weer kan gebeuren. Uiteindelijk is onder de laag van
Disney-vernis en serieus professionalisme vaak het individu nog terug te
vinden. De goede beschouwer ziet de historisch-futuristische blik op de
nostalgie van visies uit het verleden van Tim Delaney (Discoveryland), of
die altijd aanwezige grappen en grollen van Marc Davis (Pirates, Tikiroom,
Jungle Cruise). Wie weet, kunnen we daar over een jaar of tien wel wat Den
Dulk-stijlaspecten naast zetten. Walt zei immers zelf niet voor niets:
"Disneyland will never be completed. It will continue to grow as long as
there is imagination left in the world."