Re: Sponsoring Sprookjesboomfeest onderzocht door Commissariaat voor de Media
Eftelisten,
Thijs liet ons weten:
> Het Commissariaat voor de Media deed al eerder onderzoek naar de TROS,
> waarbij ongeoorloofde sponsoring van Bibaboerderij door C1000 leidde tot
> twee boetes. Het CvdM richt zijn pijlen nu op het Sprookjesboomfeest, zo
> meldt NRC Handelsblad vandaag.
Afgelopen dinsdag las ik het bericht over de verkapte sponsoring van de
kinderserie Bibaboerderij, een vrij walgelijke serie waar je je kinderen
sowieso niet naar zou moeten laten kijken. Het bericht bevestigde het
vermoeden dat ik al een tijdje had: de TROS laat zich iets te gemakkelijk
in met commerciële partijen voor de productie van hun tv-series, partijen
die meer belang hebben bij het uitzenden van de productie dan enkel de
verkoop aan een omroep. Het verbaast me dat het Commissariaat er nu pas mee
komt.
Bij het lezen van het bericht dacht ik meteen aan de producties van
Efteling Media. Hoewel de Efteling zal laten weten dat Efteling Media enkel
een uitbreiding van de bestaande activiteiten is, onder het mom van
'Entertainmentbedrijf de Efteling', slaagt men er steeds weer in om dat
idee om zeep te helpen door wel erg doorzichtige commerciële
bijbedoelingen.
Het was vanaf het begin duidelijk dat er naast de merchandise een tv-serie
van Sprookjesboom zou komen. Uiteraard had de Efteling de hoop dat na
lancering van de serie ook de verkoop van allerhande producten zou stijgen.
En zo geschiedde. 'Sprookjesboomfeest' was een goedkope manier van de
Efteling om nog maar eens wat nieuw materiaal te slijten bij de TROS, het
decor stond toch in Theater de Efteling.
Uit het persbericht van het Commissariaat voor de Media:
> Een tweede boete van 135.000 euro krijgt de TROS voor overtreding van
> het zogeheten dienstbaarheidverbod. Met het uitzenden van de serie heeft
> de TROS naar het oordeel van het Commissariaat onder andere een bekende
> supermarktketen in de gelegenheid gesteld het concept Bibaboerderij op
> grote schaal onder de aandacht van het publiek te brengen.
Een interessante kwestie. Bij de lancering van de nieuwe reeks
Sprookjesboom-afleveringen werd Assepoester namelijk aan de serie
toegevoegd, vlák voordat de Efteling de Musical Assepoester naar Theater de
Efteling haalde. Toeval? Zeker niet! Assepoester was destijds immers
helemaal nog niet in het échte Sprookjesbos te vinden, in tegenstelling tot
de andere figuren uit de serie. En wat verkocht de Efteling in de foyer van
Theater de Efteling tijdens de Musical Assepoester? Merchandise met de
beeltenis van Assepoester uit de tv-serie. Nachthemden, bekers,
sleutelhangers... Artistiek gezien hadden de tv-serie en de musical
natuurlijk niets met elkaar te maken.
In de aanloop van de musical zond de TROS ook nog het programma 'Van
Assepoester tot Prinses' uit. Dat programma was wel zó slecht dat het op
zichzelf geen enkel bestaansrecht had. Het was niets anders dan reclame
voor de theatershow en natuurlijk indirect voor de verkoop van Marsen en
merchandise. Ik weet natuurlijk niet hoe het qua geldstromen geregeld was,
maar het is overduidelijk dat de Efteling niet de intentie heeft gehad om
een goed programma te maken. Waarschijnlijk kon de TROS de reeks voor een
appel en een ei uitzenden. En als de TROS er wel een serieus geldbedrag
voor heeft moeten neertellen, dan werd het vast gecompenseerd met een fikse
korting op de TROS-dag in het attractiepark.
Ook voor de laatste creatie van Efteling Media is de inmiddels bekende
trukendoos weer opengetrokken. 'Sprookjes van Klaas Vaak', te zien bij de
KRO, wordt uitgebracht vlak voor opening van vakantiepark Efteling Bosrijk,
dat gebaseerd is op hetzelfde thema. Het decor van het vakantiepark komt
terug in de serie en in de eerste aflevering was al te horen dat Klaas Vaak
"in een Bosrijk gebied" woont. De Efteling krijgt weer ruimschoots de
gelegenheid om zich te presenteren via de publieke omroep.
En hoewel TiTa Tovenaar in de merchandise nog relatief weinig is terug te
vinden, verkoopt de Efteling de 'TiTa Toverdisco' aan elk lullig
vakantiepark dat zich bij het bedrijf meldt. Zonder televisieserie was dat
natuurlijk nooit van de grond gekomen.
Los van het feit of er verifieerbare sponsoring aan te pas is gekomen vind
ik de strategie van de Efteling smakeloos. Daarnaast is het meer dan
ongepast om het waardevolle publieke bestel onderuit te halen met dit soort
commerciële zaken. Dat is de verantwoordelijkheid van de omroepen. De TROS
springt hier al jaren vreselijk onzorgvuldig mee om.
Ik vraag me wel af waarom de TROS niet wordt aangepakt op de samenwerking
met Studio 100. De omroep stelt zich ook hier bijzonder dienstbaar op
tegenover Studio 100, dat goedkope tv-series uitbrengt met als
belangrijkste doel de verkoop van merchandise. De TROS ruimt onevenredig
veel tijd in voor om het even welke productie van Studio 100, waardoor het
voor andere programmamakers bijna onmogelijk wordt zich ertussen te wurmen.
De grootste publieke omroep van ons land moet misschien maar heel snel een
eigen commerciële zender oprichten. Als het grootste attractiepark van ons
land dan ook nog écht goede programma's gaat maken, zonder die doorzichtige
marketingtruukjes, dan kan het Commissariaat voor de Media weer lekker voor
een paar jaar indoezelen.