Vroeg hè? :) Wie had gedacht dat de Efteling nog voor de opening van Joris
en de Draak naar buiten zou treden met tekeningen van de jubileumattractie
Hartenhof? En wat mogen we ons na jaren van vreselijk saaie en
on-Eftelingse ontwerpen toch gelukkig prijzen met de eerste impressie van
de nieuwe attractie. Wie kan nu nog van mening zijn dat de redactie van
Eftelist louter ongefundeerd en ongeremd kritiek levert op alles dat nieuw
is? De eerste sfeerschets van Hartenhof is dik in orde. Een eerste reactie!
Tweeënveertig-en-een-half miljoen telt de Efteling neer voor de eerste
echte darkride in bijna twintig jaar. Dat is niet zomaar veel geld, het is
een onvoorstelbaar groot bedrag voor Eftelingbegrippen. Inflatie?
Misschien, maar dit budget is toch zeker twee keer zo groot als dat van de
Vliegende Hollander. Waar komt het toch ineens vandaan? Zou de Rabobank
zoveel scheutiger zijn dan ABN Amro in het verstrekken van leningen? Of
heeft de Efteling de afgelopen jaren misschien stiekem gespaard? Hoe dan
ook: de Efteling investeert vooralsnog behoorlijk onder het beleid van Bart
de Boer: "We investeren momenteel heel veel in nieuwe attracties. We staan
in de Europese top drie van attractieparken, maar als we aan de top willen
blijven dan hebben we nu een achterstand in te halen."
Disneyland Paris investeert dit jaar zeventig miljoen euro in een aantal
kleine flat-rides voor Toy Story Playland, maar mijn bezoekje van afgelopen
week leerde me dat we daar niet al teveel van hoeven verwachten. De
Efteling daarentegen heeft in het verleden laten zien met relatief weinig
geld heel erg veel te kunnen verwezenlijken. Met attracties als Droomvlucht
en Fata Morgana, maar ook met een sprookje als het Meisje met de
Zwavelstokjes is bewezen dat Hollandse zuinigheid en een beetje
inventiviteit kunnen resulteren in attracties van wereldformaat. Hartenhof
lijkt me een uitgelezen kans om dat weer eens te laten zien!
De Efteling zet hoog in door Hartenhof te vergelijken met klassiekers als
Fata Morgana en Droomvlucht, maar ik ben ervan overtuigd dat het thema zich
in ieder geval goed leent voor heel veel prachtige scènes en die willen we
onderhand wel weer eens zien! Je kunt bezoekers best vermaken met een
achtbaan, maar de sfeer van een attractiepark wordt uiteindelijk toch echt
bepaald door de thematisering en door darkrides in het bijzonder.
Flat-rides en coasters worden veel gekopieerd of komen rechtstreeks uit de
catalogus. Een darkide biedt de mogelijkheid iets te laten zien dat nergens
anders te vinden is.
Wat kunnen we verwachten van de rit? Duiken we in de wereld van Symbolica
of blijft het thema beperkt tot de Hartenhof zelf? En het transportsysteem?
De Efteling heeft er nog niets over losgelaten, maar er is gesproken over
een ritsysteem van Mack, mogelijk de nieuwe Hidden Reality Ride, waarin met
brilletjes of verrekijkers de mogelijkheid ontstaat om driedimensionale
beelden te laten zien over het fysieke decor van de attractie. Het is
daarbij mogelijk om elke bezoeker een eigen unieke ervaring te geven: een
interessant gegeven, maar het brengt een groot risico met zich mee, want
nieuwe technieken zijn verouderd voordat je er erg in hebt! Misschien
spelen we over tien jaar wel games op de Playstation 2020 met zo'n
brilletje. Zien we hetzelfde niet gebeuren met 3D-films? Het is de grootste
zorg van een park als Futuroscope: de toekomst voor blijven! Naast het
probleem van de houdbaarheid van zo'n systeem heb ik nog steeds onvoldoende
vertrouwen in 3D-animatie als daar niet een enórm budget en sterke
ontwerpen tegenover staan.
Stiekem hoop ik nog een beetje op een klassieke vorm voor de darkride.
Misschien is dat uit nostalgie, maar ik geniet nog steeds het meest van
grote hoeveelheden animatronics met mechaniek en hydrauliek! :) Tegelijk
moet ik zeggen dat als moderne technieken écht goed worden toegepast ze
natuurlijk zeer welkom zijn, ook in de Efteling. Misschien zelfs júist in
de Efteling, want hoewel de Efteling in uiterlijke verschijningsvorm een
heel sterke eigen handtekening heeft waarvan niet teveel moet worden
afgeweken, zie ik het liefst dat de Efteling op technisch vlak zo
vooruitstrevend mogelijk is.
Het exterieur van de attractie is niet alleen sprookjesachtig, maar het
voelt ook echt als iets van de Efteling. Ik durfde lange tijd niet te hopen
dat ik dat ooit nog eens over een nieuwe attractie zou kunnen zeggen. De
gebouwen zijn overduidelijk geïnspireerd op de tekeningen van Henny Knoet.
Toch lijkt Sander de Bruijn de stijl een beetje dichter bij Pieck te
trekken. Of dat echt zo is zal vooral zichtbaar worden in de
materiaalkeuze. Het metaalbeslag op sommige daken kán heel fraai uitpakken,
maar kan ook net een stapje te cartoony worden. Met deze tekeningen lijkt
Sander de Bruijn te kiezen voor de gulden middenweg en dat is misschien ook
maar het beste in dit geval.
Het is wel erg opvallend dat de attractie niet zomaar áán de Brink ligt,
maar volgens de tekening voor een deel óp het huidige verdeelplein. Daarmee
verdwijnt voor een deel de oorspronkelijke functie: als ik de tekening goed
interpreteer dan verdwijnen twee van de vier poorten naar de rijken. Of er
alternatieve paden naar Reizenrijk en Ruigrijk komen is me niet helemaal
duidelijk, maar hoe dan ook: de filosofie achter de Brink wordt al na tien
jaar losgelaten.
Bart de Boer heeft vanmiddag laten weten dat de attractie niet ten koste
zal gaan van de Siervijver of de Gondoletta. Wie de sfeertekening
nauwkeurig bekijkt ziet rechts achter de attractie de stenen brug over de
Gondoletta liggen. Waarschijnlijk komt de attractie aan de achterzijde
direct aan de waterkant te liggen. Ik ben benieuwd wat hiervan de gevolgen
voor de infrastructuur zullen zijn. We nemen hoe dan ook afscheid van het
podiumpje achter de Brink en de in elkaar overlopende Efteling E's in het
gazon erachter. Ik zal ze missen als kiespijn!
Al met al heb ik een positieve eerste indruk. Ik ga er maar eens een paar
nachtjes over slapen.