Abonnementen: geen streepje voor, maar een trapje na!
Beste Eftelisten,
Vorige week ontvingen alle abonnementhouders een uitnodiging voor een
exclusieve Sinterklaasmarkt. Vorig jaar hield de Efteling voor het eerst
voor een dergelijke wintermarkt voor bezoekers. Het idee kwam van de
Klottermarkt, een avond voor het personeel waarbij onder de kap van het
Huis van de Vijf Zintuigen allerlei overjarige voorraadproducten of
beschadigde artikelen gekocht konden worden tegen spotprijzen. Denk aan
Pardoessloffen, zakjes Pardijntje-knikkers, de eerste lichting
Sprookjesboomsouvenirs en ordinaire toilet-Laven. Niks bijzonders, maar wél
interessant voor de koopjesjager. De Efteling besloot vorig jaar om het
concept van deze uitverkoop in te zetten als een 'bedankje voor
abonnementhouders'. Abonnementhouders konden zich telefonisch inschrijven
om samen met een introducé de wintermarkt te bezoeken, die op twee avonden
werd gehouden. Zelf een avond kiezen was niet mogelijk: de Efteling deelde
de abonnementhouders zelf in.
In de tent van het IJs Pret Paleis lagen sterk afgeprijsde souvenirs
metershoog opgestapeld te wachten op kooplustige liefhebbers. Daarnaast
waren de attracties van het Reizenrijk geopend én kreeg je twintig procent
korting op het gewone souvernir-assortiment van het Valies. Een kleine
impressie stond vorig jaar in het hoekje van Eftelist: http://documenten.eftelist.nl/hoekje/winteravond.jpg
De wintermarkt werd bij veel abonnementhouders positief ontvangen. De
producten werden misschien wat slordig gepresenteerd en het was nogal
hinderlijk dat je niet zelf kon kiezen op welke avond je werd ingedeeld,
maar verder was de avond voor veel bezoekers een succes en werd de Efteling
in één klap verlost van honderden belegen Laafproducten in ruil voor meer
magazijnruimte.
Dit jaar voert de Efteling hetzelfde kunstje op onder de naam 'Exclusieve
Sinterklaas koopavond', en als de Efteling het woord exclusief gebruikt dan
weet iedere abonnementhouder wel hoe laat het is: er valt weer te genieten
van dat buitengewoon bijzondere 'streepje vóór'! De Sinterklaas koopavond
blijkt vooral een slap aftreksel van de markt van vorig jaar te zijn:
iedere abonnementhouder krijgt dit jaar kans om met een korting van maar
liefst 19 procent te komen shoppen in de
Efteldingen. Geen gezellig avondje Efteling dus: je komt niet onder het
Huis van de Vijf Zintuigen vandaan. Daarbij weet je ook pas vlak van
tevoren of jij als abonnementhouder uberhaupt wordt uitgekozen om aanwezig
te mogen zijn, want zeker kun je daar beslist niet van zijn. Geen extra
attracties open, geen metershoge bergen oude souvenirs voor een prikkie, en
zelf minder korting dan je vorig jaar louter als extraatje in het Valies
kreeg. En zo werd de winterse markt voor abonnementhouders al na één jaar
volledig uitgehold. http://efteli.st/koopavond
Even ter vergelijking: abonnementhouders van Disneyland Parijs krijgen daar
*altijd* een korting van twintig procent op souvenirs. Daar zou natuurlijk
in mee kunnen spelen dat het assortiment bij Disney honderd keer groter is
dan in de Efteling, maar óók in Phantasialand en Plopsaland krijg je als
abonnementhouder standaard tien procent korting op je snuisterijen. Tel
daar bij deze parken nog eens allerlei échte extra's bij op, en
maandelijkse nieuwsbrieven. Ik heb van de Efteling al driekwart jaar geen
Wonderwaardigheden meer gekregen. Toegegeven, een preview op Joris en de
Draak, daar valt niets aan af te doen: een prima actie voor
abonnementhouders. Maar daar tegenover staan vooral zaken als een 'meet &
greet' met een B-artiest op een zomeravond, of een uitnodiging om je in te
schrijven voor een extra avond geld uitgeven in Efteldingen waar je dan
heel misschien toegang voor zult krijgen.
Met deze Sinterklaas koopavond bereikt de Efteling wat mij betreft een
nieuw dieptepunt. Het is niet zo dat al die speciale acties mij nou zoveel
kunnen schelen, maar als de Efteling dan al zo'n reusachtige prijs voor een
abonnement vraagt en ons vooral voortdurend om de oren slaat met dat
fictieve streepje vóór, dan is het niet zo gek dat abonnementhouders zich
door dit soort treurige acties wel een beetje gaan voelen als een stomme
melkkoe. En dan hebben we het nog niet eens gehad over al die aanstaande
weekends waarop abonnementhouders de Efteling niet in mogen, terwijl verder
iedereen wél welkom is. Geen streepje voor, maar een trapje na!
Dat er boven alles geld aan ons verdiend moet worden is niet meer dan
logisch. Maar moet dat zó overduidelijk? Hoeveel zou het de Efteling nou
werkelijk kosten om hun abonnementhouders een behaaglijk gevoel te geven?
Volgens mij niet zoveel. Dat dan ook maar gauw een mooie rondleiding in
Raveleijn voor ons georganiseerd moge worden! :)