Het Sprookjesboomfeest, wie herinnert zich dit nog? In het najaar van 2009
wist de Efteling de tot dusver betrekkelijk succesvolle Sprookjesboom-
animatieserie nog eens dunnetjes uit te melken. In Theater de Efteling werd
het Sprookjesbos in bordkarton nagebouwd en een kudde hupsende kinderen
plus een presentatrice zorgden voor een nieuwe omlijsting van tweedehands
afleveringen van de serie. Op die manier werd de kijkbuisloerende jeugd
opnieuw warm gemaakt voor de komst van de Sprookjesboom als nieuwe
attractie in het Sprookjesbos, en dit alles gebeurde onder de vlag van de
TROS: een omroep die beslist niet vies is van een potje reclamemaken over
de ruggetjes van onze lieve kinderschare.
De Grootste Familie Van Nederland werd een paar jaar geleden al eens flink
op de vingers getikt door het Commissariaat voor de Media voor het
wanproduct Bibaboerderij dat in samenwerking met supermarktketen C1000 werd
ontwikkeld, en vandaag werd bekend dat de TROS volgens het Commissariaat
evengoed stevig over de schreef is gegaan met alle zesentwintig
afleveringen van het Sprookjesboomfeest. De TROS kreeg twee boetes
toebedeeld, samen goed voor EUR 120.000,-
Het Commissariaat legde de boetes op dat omdat "in het kinderprogramma
'Het Sprookjesboomfeest' reclame-uitingen zijn getoond én omdat de TROS
zich dienstbaar heeft gemaakt aan het maken van winst door De Efteling".
Ik moet zeggen: het is een smakelijk kijkje in de keuken. De Efteling had
er vanaf het begin van de procedure in december 2009 al duidelijk weinig
zin in: het Commissariaat heeft nogal hardnekkig moeten hengelen naar de
contracten die de Efteling had gesloten met Friesche Vlag
(Sprookjesboomvla) en Piramide (Sprookjesboomthee). Erg grappig in het stuk
is het verweer van de TROS, die de vermoorde onschuld speelt en elke
overduidelijke connectie tussen de Sprookjesboom op televisie en de
Sprookjesboom in de Efteling bestrijdt. "Het concept van een sprekende
sprookjesboom is niet uniek, er zijn sprekende bomen te bezoeken in
Duitsland, Amerika en Spanje." Ha! Het Commissariaat laat zich daardoor
vanzelfsprekend niet van de wijs brengen.
Verder koddig getouwtrek over of Langnek al dan niet gewoon een random
personage uit de stal van de gebroeders Grimm is of wel degelijk een
beeldmerk dat het volk met de Efteling associeert, en stukje verderop een
prettige bevestiging van het belang van Pieckse vormgeving in het park.
Voorts een voor ons nogal komisch dispuut over of een uit Parkcast
afkomstige opmerking van Olaf Vugts over de Sprookjesboom op Eftelist.nl nu
werkelijk als een citaat gezien moet worden, of puur als de persoonlijke
interpretatie van 'de schrijver van het artikel', ofwel onze eigen Jaap. :)
Al met al een leuk stukje leesvoer voor op de vrijdagmiddag, al heeft het
met de actualiteit weinig meer van doen. De Efteling zag de bui al lang
geleden hangen en verhuisde met een nieuwe lading langgerekte
reclamespotjes (Raveleijn en de Schatkamer) veilig naar RTL.