We hadden nog wel zó duidelijk gewaarschuwd: "..al kan het natuurlijk geen
kwaad om voor de zekerheid rekening te houden met enige vertraging."
Het weerhield een kudde Eftelingliefhebbers er nochtans niet van om de
afgelopen dagen hoopvol de tribunes van Raveleijn te bevolken, om er dan
steeds weer mopperend vandaan te benen als bleek dat men in de arena
blijkbaar nog even vasthield aan één-punt-nul. Sorry fans!
Vanmiddag was het dan wél zo ver: om 13:00 uur werd voor het eerst de flink
vernieuwde versie van de show opgevoerd voor publiek. Gezegd moet worden
dat de Efteling er liever niet al te veel poeha omheen wilde hebben. Eén
van de lieve dames van de afdeling Communicatie haastte zich te zeggen dat
'2.0' schrómelijk overdreven was, want: "Het is bij live entertainment op
zich niet ongebruikelijk dat er in vijf maanden tijd allerlei zaken worden
aangepast. We zijn sinds de première in april voortdurend bezig geweest om
de voorstelling te optimaliseren en we zullen daar ook in de toekomst mee
door blijven gaan. Het is een kwestie van continue puzzelen met de
beschikbare ingrediënten, om uiteindelijk tot een zo goed mogelijke show te
komen. We zullen vanzelfsprekend moeten onderzoeken hoe de voorstelling
het de komende tijd doet bij de bezoekers, maar we hebben er alle
vertrouwen in!"
Het werd (begrijpelijkerwijs) allemaal een beetje afgezwakt door de
Efteling: de nieuwe versie zou niet méér zijn dan gewoon de huidige stand
van zaken na maandenlang kalmpjes schaven aan de details. Dat er wekenlang
zware repetities zijn geweest voor een show die in één klap maar liefst
vier nieuwe personages, een compleet gewijzigde introductie, andere muziek
en extra ingesproken teksten in de arena brengt werd wat schaapachtig
weggewoven. Laten we hier niettemin tóch maar gewoon even op een rijtje
zetten wat de belangrijkste herzieningen zijn. :)
Er zit vooral meer, véél meer uitleg in Raveleijn. Het begint al voorafgaand aan
de show, wanneer de bezoekers nog in de rij staan. Halina duikt op onder de
stadspoort en dan wordt een eerste monoloog met uitleg ingestart: de poort is
magisch, de stad onder het juk van Olaf Grafhart, er zijn graffers en wachters
om voor uit te kijken, enzovoorts.
Eenmaal binnengelaten door Halina vinden we op het plein voor de trappen
naar de tribunes een kar met allerlei tonnen en drie bannelingen erop. Er
wordt wat gedold: banneling tuimelt in ton, banneling buitelt van kar, en
zo nu en dan duiken de verbannen dorpsbewoners op de jongste bezoekertjes
af om ze in hun oor te fluisteren. Wát precies, dat weet ik niet (ik bleef
oningefluisterd), maar het zal ongetwijfeld iets zijn dat de zin in een
brute strijd tussen goed en kwaad aanwakkert, want alle kinderen gingen er
bijzonder krijgslustig van kijken.
Terwijl de bezoekers plaatsnemen op de banken zit Samira in de arena zoetjes
een flink werpnet in elkaar te knopen - die ziet de bui dus al hangen. De grijze uil
zit er ongestoord naast op een tonnetje. Wanneer de bannelingen binnenkomen
barst een feestelijke deun los die al eerder te horen was bij de aftiteling van de
eerste afleveringen van de televisieserie van Raveleijn. Je waant je door het
loopje van tamboerijn en blije fluit en luit in één klap op een zonnige dag in Parc
Astérix, of liever: in het oude Gallië. Car un village peuplé d'irréductibles Gaulois
résiste encore et toujours à l'envahisseur! Er wordt gedanst en gedanst en het
publiek wordt door de bannelingen opgezweept om toch vooral flink mee te
klappen, wat natuurlijk moeiteloos lukt. Bezoekers willen best klappen, je moet
ze alleen even een zetje geven en het ontbrak in Raveleijn tot vandaag ernstig
aan applaus- en meeklapcues voor het publiek. Dát is nu in elk geval wel
bijgetrokken. :)
Wanneer het feestgedruis ineengebeukt is door een kwaaie wachter met een
stok en het meisje Samira in de voormalige kooi van haar pa is vastgezet
vindt Halina het hoog tijd om de ravenruiters om hulp te roepen. Dit gaat
gepaard met volgende brok ingesproken uitleg, waarbij opvalt dat één en
ander fraai synchroon loopt met de beelden die op de schermen boven de
tribune getoond worden. Halina lokt Joost naar Raveleijn en voilá: we zien
op teevee de olijke kleuter naar de poort toestappen. Werkt goed! De kleuren
en krachten per ruiter worden er tijdens dit stukje grondig ingestampt bij de
bezoekers, die vervolgens tenminste een béétje weten waarom daarna een
regenboog aan paardrijders de arena in komt draven.
De strijd tegen Draconicon wordt wat dynamischer en compacter geleverd dan
voorheen, we hoeven niet meer ellenlang te wachten tot elke drakenkop
verslagen is. Het schiet nu heel wat meer op, en dankzij juichende danwel
boe-roepende bannelingen weten we nog ongeveer welke kant het opgaat ook.
De graffer duikt halverwege ook weer op! Gelukkig, want we hebben deze
lollige kip de afgelopen tijd behoorlijk gemist in de show. De graffer heeft flink
wat te stellen met Lisa en Emma die in een merkwaardige rondedans met
ineengestrengelde handen op een wel heel onhandig uitziende wijze de
Graffer op z'n donder geven. Wanneer de ruiters het onderspit lijken te delven
en halfverslagen in het zand neerstorten is het alweer tijd voor de derde
monoloog van Halina, met deze keer als strekking: "Kom op! Als jullie
samenwerken moet het lukken", waarna nog maar weer eens kleuren en
krachten per Woudenbergtelg worden opgesomd, voor het geval we de
voordracht van tien minuten eerder alweer waren vergeten. :)
De peptalk helpt en met verenigde inspanningen wordt de draak (die zijn
koppen niet meer kan draaien maar wél voorzien is van extra briesende en
kermende geluidseffecten) verslagen, de Graffer gevangen in Samira's
vangnet en de wachter opgesloten in de kooi. Eind goed, al goed. "Raveleijn
is weer vrij!", legt Halina er voor de zekerheid bij uit. Er volgt een ererondje
waarbij wat stunts worden uitgevoerd (staan op je paard in galop, hurken
op je paard in galop, haasje-over op je paard in galop) die aan de bezoekers
eindelijk eens wat 'ooooh'-s en 'aaaaah'-s weten te ontlokken en dan is het
echt voorbij. Onder het genot van de vrolijke tamboerijn waarmee de show
opende hupsen de bezoekers vervolgens zowaar tamelijk tevreden
richting uitgang.
Ik moet zeggen: ik was blij verrast. Is het een goede show? Welnee. Dat
gaat het ook niet worden, daarvoor rammelt het, zoals inmiddels al vaak
genoeg gezegd, veel te veel aan de basis van de voorstelling. Toch is deze
nieuwe versie beslist een flinke verbetering te noemen. Ze zullen hebben
moeten roeien met de riemen die ze hadden en wat dat betreft verdienen de
verantwoordelijken een compliment: Ravelijn is een stuk begrijpelijker en
vooral ook heel wat vermakelijker dan voorheen!
Veel meer uitleg in de show: ergens is het natuurlijk hartstikke suf dat zo'n
simpele goed versus kwaad-stuntshow blijkbaar zoveel uitleg nodig heeft
om het een beetje om aan te zien te maken, maar als dat nou eenmaal zo
is, dan is het zo. Die paar extra stukken tekst erin voelen weliswaar wat
geforceerd, maar alles beter dan tribunes vol bezoekers die bedremmeld
zitten te kijken naar een voorstelling die niet te volgen is. Fijn dat de Efteling
hierin enige trots heeft ingeslikt, evenals het voornemen om de show zonder
dialoog te laten, uit internationaal oogpunt. Die anderhalve Duitser en kwart
Fransman schrikken na een dag vol Sprookjesboom en Villa Volta heus niet
van een show die ze niet helemaal kunnen verstaan.
Een grote verbetering in huidige show is ook de toevoeging van de
bannelingen en de terugkeer van de graffer. Een beetje lastig is wel dat
meer mensen in de arena ervoor zorgen dat je als bezoeker nu nóg minder
goed weet waar je precies naar moet kijken, maar dat nadeel wordt volkomen
opgeheven door de dynamiek en levendigheid die een grotere cast met zich
meebrengt. En al die extra interactie met het publiek is een ware
verademing! Het klappen, het joelen en de grapjes werken goed en het past
natuurlijk perfect bij zo'n bonkige, simpele ridders-te-paardshow als
Raveleijn. Onbegrijpelijk dat dit er de afgelopen maanden nog niet in heeft
gezeten! Het had ontzettend veel geklaag gescheeld als iedereen gewoon
vanaf april al lekker had kunnen meejuichen en boe-roepen. :)
Ik hou het vanavond, tevreden als ik ben, bij drie kleine verbeterpuntjes.
- Leer Halina playbacken! Nu de teksten van de gravin zó'n belangrijke rol
spelen in de voortgang van de show oogt het vrij onnozel dat de actrice in
kwestie haar mond stijf dichthoudt. Ik weet niet waar ze precies vandaan
komt, maar nauwelijks Nederlands spreken is in elk geval geen excuus: de
importkabouters in de Wonderlijke Efteling Show konden na een maand
ook probleemloos "ik ben zo blij, blij, blij" meezingen. Gewoon oefenen.
- Er zitten nu weliswaar heel wat minder niksige momenten in de show, maar
er is er ééntje die onaangenaam blijft opvallen, direct na de eerste
opkomst van de ruiters. Ze rijden een rondje en staan dan een poosje maar
zo'n beetje stil terwijl er niks gebeurt: echt een vreemd dood punt in de
voorstelling. Regie: doe er wat aan!
- De muziek zit me niet helemaal lekker. Er is wat geknipt, geschoven en
vast ook iets nieuws gecomponeerd, maar het is allemaal niet al te soepel
aan elkaar geplakt. Jammer, want de muziek van de show was nu juist iets
waar volgens mij niemand iets op aan had te merken. Met uitzondering van de
Eerste Pardoespromenademuziek is het Merkelbach's beste werk, verdorie!
Daar mag dus nog wel wat aan geknutseld worden.
Verder: niks meer aan doen. Ik zou heel ongezellig (en niet onterecht)
kunnen schrijven dat nóg harder trekken aan een dood paard geen zin meer
heeft, maar daarvoor ben ik warempel toch teveel in mijn sas met de
verbeteringen die ik vandaag heb gezien. Raveleijn kan op deze manier nog
best een poosje doorkabbelen en ik weet zeker dat de bezoekers véél beter
zullen reageren op deze versie van de voorstelling dan op de vorige. Mijn
ding zal het nooit worden, maar dat heb ik momenteel maar even te slikken.
Voor nu verdient de Efteling vooral een pluim voor deze moedige poging om
van Raveleijn een betere attractie te maken en ik - ik wacht wel gewoon op
een volgende parkshow. ;)
Een opname van de nieuwe show in z'n geheel (eentje van later op de middag)
kun je vinden bij onze ijverige collega's van De Vijf Zintuigen: http://www.vijfzintuigen.nl/