Op de toekomst voorbereid met herinrichting parkeerplaats
Lieve leden,
Vorige week kwamen de definitieve plannen voor het nieuwe parkeerterrein
van de Efteling naar buiten. De geplande wijzigingen die de afgelopen jaren
al grotendeels zijn uitgevoerd door de aanleg en verharding van Vak K (u
wellicht beter bekend als het Knollenveld) en Vak K+ zijn niet verrassend,
maar ze zijn zeker het bespreken waard. Het gaat immers om een uitbreiding
van het toegankelijke gedeelte van het Eftelingterrein, zij het niet het
meest sprookjesachtig gedeelte. :)
De Efteling heeft een lange adem wat betreft de expansie in westelijke
richting. De aanleg van het overloopterrein Vak K aan het einde van de
jaren negentig voorzag in de behoefte aan extra parkeerruimte op drukke
dagen. Daarnaast kwamen de Efteling en de gemeente tot een een overeenkomst
voor het gebruik van de berm van de Horst voor de extreem drukke momenten
die ontstonden door de invoer van de jaarlijkse Zomeravonden. Drie tot vier
keer per jaar mochten bezoekers daar parkeren, wat resulteerde in dagen
waarop auto's tot aan Loon op Zand stonden opgesteld.
De gedoogsituatie was verre van ideaal en de drukte in de zomer van 2009
zorgde voor een herziening van de plannen. De gemeente stond de asfaltering
van de extra parkeerruimte toe als noodoplossing en initieerde afgelopen
jaar een grondruil met de Efteling, waardoor het park nu eigenaar is van
het gehele gebied dat wordt omzoomd door de Europalaan, de Kinkenpolder, de
Eftelingsestraat en de Dodenauweg, met uitzondering van enkele agrarische
gronden aan de zuidkant, de akkers die direct grenzen aan de nieuwe
parkeerplaats.
Nu de grootste organisatorische problemen zijn opgelost is het tijd om de
nieuwe parkeervoorziening ook juridisch definitief te maken met een
herziening van het bestemmingsplan en te zorgen voor de juiste afwerking
van het terrein en inpassing ervan in de natuurlijke omgeving. De nieuwe
plannen wijken voornamelijk af van de huidige situatie op het gebied van
groenvoorziening, waterhuishouding en infrastructuur. De Efteling is zelf
verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van het nieuwe gebied.
Wat verandert er de komende tijd als de plannen doorgaan?
Kinkenpolder
Allereerst is er de Kinkenpolder, een openbare weg die voorheen de Efteling
aan de westelijke zijde afbakende, maar die door de uitbreiding van het
toegankelijke Eftelinggebied dwárs door het terrein komt te liggen. Al
wordt er in de plannen nog niet over gesproken, het is niet ondenkbaar dat
een volledige afsluiting van de Kinkenpolder op het verlanglijstje van de
Efteling en de gemeente staat.
Vooralsnog zal de Kinkenpolder echter, net zoals de afgelopen jaren, alleen
afgesloten blijven voor gemotoriseerd verkeer. De eigenaar van de
akkergronden mag wel gebruik blijven maken van de Kinkenpolder als
aanrijroute, maar vormt daarmee de enige uitzondering. In het nieuwe plan
is de weg daarnaast afgesloten voor élke vorm van verkeer wanneer de nieuwe
parkeerplaats in gebruik is, wat ongeveer overeenkomt met dagen waarop er
meer dan 17.000 bezoekers zijn.
Fietspaden
Om de Efteling ook voor fietsers toegankelijk te houden wanneer de
Kinkenpolder is afgesloten komt er een nieuw fietspad dat leidt vanaf de
Europalaan, via de Dodenauweg naar de Eftelingsestraat. Ter hoogte van de
woningen op de hoek van de Eftelingsestraat en de Dodenauweg wordt het
fietspad ingepast in een klein duingebied dat ook dienst zal doen als
geluidswal tussen het parkeerterrein en de woningen. Vanaf de
Eftelingsestraat kunnen fietsers vervolgens gebruik maken van het
Eftelingsepad, de recent aangelegde weg tussen Efteling Bosrijk en de
fietsenstalling.
De plannen zien er verzorgd uit, maar voor veel fietsers betekent de nieuwe
route een aanzienlijk blokje om op drukke dagen. Het feit dat men soms wel
en soms geen gebruik kan maken van de Kinkenpolder is verwarrend en ik kan
me voorstellen dat het niet elke buurtbewoner begrip op kan brengen voor de
nieuwe, onduidelijke situatie. Op termijn zou de Efteling er goed aan doen
hier met de gemeente een heldere overeenkomst over te krijgen waarbij de
Kinkenpolder definitief bij de Efteling wordt getrokken, zodat één
aaneengesloten parkeerterrein ontstaat en alle verkeer kan wennen aan een
situatie zónder Kinkenpolder... Toekomstmuziek, maar het is geen onlogische
vervolgstap. De bereikbaarheid van de akkers is eigenlijk het enige
obstakel, want het Efteling Theater en de poort voor de brandweer achter
Fata Morgana zijn bereikbaar vanaf de Eftelingsestraat. Nu wil ik die boer
niet direct van zijn land verjagen, maar zijn moestuintje ligt inmiddels al
volledig ingesloten tussen Efteling-activiteiten en een grote zak geld kan
wellicht uitkomst bieden...
Groen en water
Aan de kant van de Europalaan en de Dodenauweg wordt in het nieuwe plan
gewerkt aan een uitgebreidere groenvoorziening en de aanleg van een
retentiebuffer: waterpartijen en sloten voor de opvang van regenwater: een
grote plak asfalt neemt immers niet zoveel water op. Op deze manier komt
een natuurlijke afscheiding tussen de geparkeerde auto's en de Europalaan,
wat uiteindelijk zal zorgen voor een fraaier aanzicht, zowel vanaf de
Europalaan, als vanaf de parkeerplaats. De Efteling combineert op deze
manier het nuttige en noodzakelijke met het aangename. Een betere inpassing
in het landschap is immers ook voor de beleving van de bezoeker van belang!
Kansen
Hoewel al deze infrastructurele wijzigingen misschien niet de meest
enerverende ontwikkelingen binnen de Efteling zijn maken ze ruimte voor
níeuwe ontwikkelingen die de totaalbeleving op termijn kunnen verbeteren.
Nu al geeft de aanleg van een fietspad langs de Eftelingsestraat de
mogelijkheid om de Wereld van de Efteling weer een beetje verder naar eigen
hand te zetten. Denk bijvoorbeeld eens aan de Bosrijk-gasten die een
fietstochtje door de directe omgeving maken.
Verder mag de Kinkenpolder als openbare weg misschien nog een klein
obstakel zijn; op termijn kan de Efteling hier mogelijk werken aan een
sfeervollere overgang van Efteling Bosrijk en parkeerplaats naar het park
met nieuwe bestrating, fraai straatmeubilair, verlichting en muziek. Dit
biedt veel kansen, zéker als de herpositionering van de fietsenstalling en
de plannen voor Uitrijk hierin worden meegenomen.
Daarnaast is er misschien een mogelijkheid om de kleine kant van het
hoofdparkeerterrein deels in te richten met meer groen nu de
parkeerproblemen goeddeels uit de lucht zijn. Op deze manier kan een
natuurlijker buffer gecreëerd worden tussen het park en de geparkeerde
auto's. Door hier een waterpartij en een wal aan te leggen en nieuw groen
te planten kan het zicht op het park worden ontnomen en is men eindelijk af
van dat lelijke industriële hekwerk. Bovendien zou een herinrichting van
dit gebied een aanwinst kunnen zijn voor het Sprookjesbos en de route van
de Stoomtrein die momenteel direct langs een ongezellig parkeerterrein voert.
Hoewel de ontwikkelingen uit nood geboren zijn, bieden ze veel perspectief
en ik hoop dan ook van harte dat de Efteling wil investeren in de sfeer
rond het entreegebied. Met de juiste aanpassingen is er veel te verbeteren
voor zowel de gasten van Bosrijk als voor fietsers én die duizenden
voetgangers die komen vanaf het nieuwe parkeerterrein, zodat zij allemaal
de dag goed kunnen beginnen!