Prrretneus maakt zich op voor feestelijke rrrentree!
Beste Eftelisten,
Eerst was er deze zomer plotseling het t-shirt met een afbeelding van
Jokie ('Taa ta ta taa ta ta ta ta ta'). Vervolgens stond er tijdens
de afgelopen onderhoudsbeurt van Carnaval Festival ineens een
buitengebruik-bord op het Reizenrijkplein, mét het bekende narretje
erop. Tegelijkertijd werden in het Valies heel stiekempjes de laatste
restjes Loeki-souvenirs naar een paar planken achterin de winkel
verdrongen, of ze kregen een plaatsje in de Loetiek; thans Eftelings
eigen Euroland. Wie heeft opgelet kon het al voelen aankomen: er is
een revolutie op handen in Carnaval Festival, een langgehoopte
wisseling van de wacht! Ook wij kunnen nu natuurlijk niet langer doen
alsof onze rode neus bloedt...
Want zoals het zich op dit moment laat aanzien zal de iconische Jokie
de Prrretneus rond de vroege lente van 2012, en na zeven lange jaren
onder het juk van Loeki de Leeuw, eindelijk herrijzen als rechtmatige heer
en meester van Carnaval Festival! Onze waarachtige gastheer en gids
op die feestelijke wereldreis keert terug en schopt daarbij de reclame-
leeuw naar de schroothoop.
De Efteling had in 2005 hoge verwachtingen van Loeki de Leeuw als
nieuwe mascotte van de attractie. Met veel poeha werden de twee
bekendste broedsels van Joop Geesink bij elkaar gebracht en plotseling
stond Carnaval Festival, voorheen van onberispelijke stijlvastheid,
vol met opzichtige Loeki-poppen die veel te groot en veel te glad
waren en die bovendien Geen Rode Neus Droegen. Weg was de perfecte
esthetische harmonie die de attractie tot dan toe tenminste nog enig
bestaansrecht gaf in een wereld die verder werd gedomineerd door de
delicate beeldtaal van Anton Pieck en Ton van de Ven. De aankoop van
intellectual property als toevoeging op bestaande attracties - het is
een themaparkzonde die we eerder nog niet in de Efteling gezien hadden.
Er was gehoopt dat Loeki de merchandiseverkoop door het dak heen zou
laten schieten, maar het volk was er onvoldoende voor te porren. De
Efteling bleek geen Huis ten Bosch in Japan, waar sinds de jaren
negentig tonnen sleutelhangers, mokken en gummetjes van Loeki over de
toonbank zijn gegaan. Achterblijvende souvenirinkomsten en hopelijk ook
een oprechte herwaardering van het oorspronkelijke Carnaval Festival
hebben de Efteling er nu toe doen besluiten de leeuw vaarwel te zeggen.
Jokie keert dus terug als ceremoniemeester van Carnaval Festival. En
dat betekent waarschijnlijk: nieuwe poppen! Zou de Efteling
uiteindelijk zelf wel ingezien hebben hoezeer het glanzende materiaal
waar de Loeki's van gemaakt waren afstak tegen de ruwe structuur
van de rest van de figuren? Noem het geneuzel, maar de zingende
Romein met lier, krans en toga die met afgezaagde rug tegen een
wandje in La Bella Italia geplakt zit kreeg een tijdje geleden een nieuw
neusje dat véél te gepolijst was, dus we houden nog een beetje
ons hart vast wat betreft eventuele nieuwe Jokies. Worden ze te glad? Te
opvallend? Te gróót ook misschien, want als Jokie de kar moet gaan
trekken wil de Efteling mogelijk dat -ie wat meer in het oog springt.
We duimen: échte Jokies willen we - het liefste inclusief die ene hitsige
die heel vroeger heel eventjes te zien is geweest in Parijse pret-scène. :)
De retro metamorfose van de attractie zal overigens gepresenteerd
worden als onderdeel van de zestigste verjaardag van de Efteling.
Woordvoerder Koen Sanders wilde er vooralsnog alleen over kwijt dat de
feestelijkheden in 2012 inderdaad ook "iets nieuws in Carnaval
Festival" met zich mee zullen brengen. Meer wordt pas tegen de start
van de Winter Efteling bekend gemaakt, tegelijk met de rest van het
jubileumprogramma. De afdeling Communicatie is tot die tijd in elk
geval "benieuwd naar alle geruchten en speculaties". Laten we dan maar
vast een gooi doen: het zou fantastisch leuk zijn als de Efteling van
de gelegenheid gebruik maakt om écht los te gaan op de nostalgische
waarde van Carnaval Festival. Het opnieuw presenteren van de attractie
'in de geest van Joop Geesink' kan, mits goed uitgevoerd, een
ontzettend tof onderdeel van het jubileumjaar worden.
Dat er een misstapje is begaan met Loeki? Geen punt. Disney
degradeerde de klassieke Enchanted Tiki Room in Walt Disney World in
1998 met de invasie van figuurtjes uit Aladdin en The Lion King. Begin
dit jaar brak een flinke brand uit in de attractie en de imagineers
maakten van de nood een deugd door de Tiki Room helemaal terug te
restylen naar de oerversie uit 1963 in Disneyland, en de attractie
heropende afgelopen zomer dan ook als "Walt Disney's Enchanted Tiki
Room". Binnen Nederland heeft Carnaval Festival een status die zeer
vergelijkbaar is met de antieke toppers in de Disneyparken van
Amerika, en het kan verschrikkelijk leuk uitpakken als de Efteling
helemaal op de vintage-toer durft te gaan. Veel confetti op zwart,
graag! :)
Jokie neemt overigens niet alleen ín de attractie het stokje over van
Loeki. Ook moet de nar voor de afdeling Brand Development gaan worden
wat de leeuw nooit heeft kunnen bereiken: een nieuw sterk merk in het
almaar groeiende assortiment van de Efteling. Met merchandise én een
heuse televisieserie (vanaf het voorjaar op televisie) zal 'Jokie'
straks de jongste doelgroep van het park gaan bedienen.
Eftelingontwerper Alessio Castellani heeft het Jokie-merk binnen de
organisatie onder zijn hoede genomen, een animatieserie wordt extern
ontwikkeld. Het zag er even naar uit dat de Ankeveense studio Pedri
Animation een toffe stopmotion-animatie mocht gaan maken, maar het
lijkt erop dat dat is blijven steken bij een pilot aflevering. De
Efteling zou voor 'gewone', minder arbeidsintensieve animatie hebben
gekozen. Jammer, want we houden natuurlijk erg van stopmotion en zeker
in dit geval kan geen andere techniek zó dicht bij de houterigheid van
de poppen uit de attractie komen. :) Niettemin zijn we zeer benieuwd
naar de uiteindelijke productie.
Al met al zullen nostalgische tijden volgend jaar rond carnaval gaat
herleven! Wie erbij was in de jaren tachtig herinnert zich ongetwijfeld nog
hoe Jokie in de paar jaar voorafgaand aan de komst van Pardoes de
onofficiële, maar zeer aanwezige mascotte van de Efteling was. Jokie
in folders, Jokie in de televisiereclames, Jokie meer-dan-levensgroot
rondlopend in het park, overal was de Prrretneus te zien! Vrolijk, maar
smaakvol was het destijds echter lang niet altijd, en we kunnen nog
steeds niet zonder gekromde tenen terugdenken aan de kinderserie
Clown Flappie in Sprookjesland, waarin Jokie een tamelijk angstaan-
jagende bijrol speelde.
We gaan er maar gewoon vanuit dat voortschrijdende inzichten, een
verstandige blik en de onmiskenbare talenten van Castellani ervoor
zullen gaan zorgen dat juist dát wat Carnaval Festival zo onmiskenbaar
gaaf en herkenbaar maakt dit keer de hoofdrol zal gaan spelen in de
media, de merchandise en de serie. Dan beschouwen we die stomme
leeuw voortaan wel als vergeven en vergeten.
Ondertussen heffen we voor Jokie alvast een glas in ons imaginaire
Café de Feestneus.. Proost!