Met open mond heb ik vandaag in de tweede voorshow van de attractie Villa
Volta gestaan. En nog eens. En nog eens. Het zal de Twitteraars niet
ontgaan zijn en de mensen die vandaag toevallig onze voorpagina zagen
evenmin - Hugo van den Loonsche Duynen heeft een nieuw masker gekregen! En
niet zomaar eentje: het is een masker van een kwaliteit die we nooit eerder
op deze zo iconische animatronic hebben gezien! Geen harde groeven meer in
glimmend polyester, geen starre, stijve, rare kop. In plaats daarvan een
prachtige huidstructuur, mooie rimpels, én, niet te vergeten: toffe nieuwe
handen met kleine haartjes op de rug en glanzende nagels aan de vingers.
Hugo oogt realistischer dan ooit en aan alles eraan valt af te zien dat er
flink wat tijd en liefde in de metamorfose is gestoken.
Toegegeven, het was wél even slikken vanmorgen. Het nieuwe gezicht is
weliswaar vormgegeven met de oorspronkelijke versie uit 1996 als voorbeeld,
maar het wijkt er op sommige punten precies voldoende vanaf om de meeste
liefhebbers die zo van de 'oude' hielden een merkwaardig gevoel in de
onderbuik te bezorgen. Hij is een pietsje anders, daar kunnen we nu eenmaal
niet omheen. Hugo is, om het maar een beetje schaapachtig te zeggen, een net
iets minder knappe man geworden. De fraaie gelaatstrekken van de oerversie,
dat aristocratische voorkomen: daar schort het wel een beetje aan. Moet een
leider van een roversbende nou per se zo'n nobel en bevallig voorkomen
hebben? Vast niet, maar toch.. Ik was als meisje zéér gehecht aan Hugo in
de jaren negentig en dat zorgde deze ochtend wel eventjes voor een
ongemakkelijk, 'uncanny' gevoel - alsof je lieve opa plotseling een nét
iets ander gezicht heeft maar tegelijkertijd nog wel je opa is. Als ik de
twee met elkaar vergelijk vind ik de vormgeving van de eerste ergens toch
nog steeds nét even het mooiste: wat dat betreft zijn complimenten aan Karel
Willemen, die er in '96 verantwoordelijk voor was, natuurlijk wel op z'n plaats.
Dat neemt niet weg dat de nieuwe Hugo qua uitvoering een enorme upgrade
is ten opzichte van de eerste: de kwaliteit is vele malen hoger dan die van het
masker van toen. Ik zou daarom beslist niet meer willen ruilen.
Overigens zien we, voor het eerst in de geschiedenis van Villa Volta, de
oorschelpen van Hugo! In plaats van de golvende manen die jarenlang het
gezicht van Hugo omgordden en hem de uitstraling gaven van een zeer oude
Sinterklaas, danwel een kluizenaar zonder spiegel, is het haar nu achter de
oren gekamd. Deze verandering is dusdanig opvallend dat de meeste
liefhebbers er waarschijnlijk best een beetje aan zullen moeten wennen,
maar ik denk dat dat mij in elk geval wel gaat lukken. Een ander groot
verschil is de conditie van de huid. De eerste Hugo had niet alleen
ontelbaar veel rimpels, maar hij leek daarbij ook zo'n beetje
gemummificeerd: een man die niet zomaar gewoon oud was, maar vervlóékt oud
- wel honderden jaren. Hugo2.0 lijkt al met al wat minder te zijn gegeseld
door lange eeuwen in eenzaamheid: hij heeft wat kleur op de wangen en de
rimpels zijn die van een hoogbejaarde, niet die van een verdoemde Brabantse
Methusalem, zoals -ie vijftien jaar geleden in dezelfde stoel zat. Meer
man, minder 'spook'. Er valt voor allebei wel iets te zeggen.
Slechts twee dingen zitten me enigszins dwars. Ten eerste zijn dat de
wenkbrauwen: al sinds 1996 steken die als ontplofte stofbezems uit het
voorhoofd en met deze versie is dat niet anders. Een wat subtielere
wenkbrauw zou deze animatronic wel sieren. Verder hik ik een beetje aan
tegen de zware, ietwat opgezwollen oogleden. Deze geven de nieuwe Hugo een
iets te slaperige, slome uitdrukking. Zo'n banvloek is vast heel
vermoeiend, maar de lethargische blik past niet helemaal bij de vertelling,
die op sommige momenten nogal opgewonden klinkt. Je hoort: 'Bovenop de
gevel stond.. zij! De dame uit de kapel!', maar je ziet dat het hoog tijd
is voor een dutje. Ik weet niet hoe moeilijk het is om de logge oogleden
alsnog wat aan te passen, maar wat minder dik, of misschien een extra plooi
erin zou al flink schelen.
Het zijn slechts de puntjes op de 'i' hoor, ik ben vooral ontzettend blij
met het nieuwe masker. Hugo was al jaren een vreselijke blamage, en ik
voelde voortdurend plaatsvervangende schaamte opborrelen zodra de spot in
de voorshow aansprong en iedereen naar die lelijke pop begon te kijken. O,
wat is er door liefhebbers in al die tijd ontzettend op gescholden.. Maar
eindelijk is Hugo weer een goddeloze doerak om U tegen te zeggen! Alle
(#60jr)fans die afgelopen week met een smartphone door een zompig weiland
hebben moeten ploegen voor een Assepoester-broodtrommel krijgen hiermee
toch alsnog een prachtkadootje. :)