Griezelen na zonsondergang - mét Jules Croiset en Lucie de Lange
Beste Eftelisten,
Afgelopen vrijdag bracht de Efteling een sfeervol filmpje naar buiten dat
me extra nieuwsgierig maakt naar de avondlijke projecties tijdens de
aankomende Winter Efteling. Na zonsondergang komen verhalen tot leven op de
gevels van het Spookslot, de Vliegende Hollander en Villa Volta. De teaser
werd alleen op YouTube al meer dan twintigduizend keer bekeken en hij laat
zien dat de Efteling tijdens het dertiende winterseizoen een griezelig
sausje krijgt. Hoe toepasselijk! Laten we hopen dat het park verder onheil
wordt bespaard. Je weet het immers nooit met het Nederlandse winterweer.
Wie goed luistert hoort dat de stem van Vrouwe Goeds aan het einde van de
teaser precies dezelfde is als die in de tweede voorshow van Villa Volta.
De Efteling haalde zangeres en actrice Lucie de Lange namelijk vijftien
jaar na opening van de attractie terug naar de studio. Ze leende daar voor
de tweede keer haar stem aan de witte dame! En alsof dat nog niet genoeg is
kunnen we je alvast met veel plezier vertellen dat óók het indrukwekkende
stemgeluid van Jules Croiset als Hugo straks te horen is op het Ton van de
Venplein. Onze enige echte eigen Hugo vertelt na jaren meer over zijn kant
van het verhaal. Wat een heerlijk vooruitzicht!
Het gebruik van de oorspronkelijke acteurs is een mooie verrassing voor de
liefhebber, maar er blijkt ook een waardering uit voor het werk van eerdere
generaties en in het bijzonder aan het mooiste hoorspel binnen de grenzen
van de Efteling. Dat doet me deugd! De creatievelingen van Muse en de
Efteling hebben echter naast de acteurs ook de oorspronkelijke
ontwerptekeningen van Ton van de Ven onder het stof vandaan gehaald. Op
Villa Volta verschijnen vanaf aanstaande donderdag onder meer de kwade
bokkenkoppen uit de ontwerpen van Ton. Ook visueel zal de voorstelling dus
aansluiten bij de bestaande attractie!
Verder zullen nieuwe opnames van het Brabants Orkest te horen zijn op basis
van de muziek van Ruud Bos. Het Brabants Orkest speelde een tijdje geleden
ook de muziek voor Aquanura in, waarbij Villa Volta al aan bod kwam. Wat
zou het een prachtig cadeau zijn wanneer de muziek in de attractie zelf ook
nog eens vervangen zou worden door een volledig orkestrale versie met echt
koor. Hoewel ik best een beetje gehecht geraakt ben aan de
wahh-wahh-klanken van het synthesizer-koortje gaat er natuurlijk niets
boven het échte werk!
Zoals in de communicatie rond het project te merken is is Villa Volta het
paradepaardje, maar laten we ook het Spookslot en de Vliegende Hollander
niet vergeten. Voor het Spookslot is gekozen voor traditioneel griezelen
met geestverschijningen én met een oude bekende: IJzige IJsbrandt
is dit jaar in projectievorm te zien bij de klassieke Efteling-attractie.
Ik heb enige twijfel bij de keuze voor deze act van Jeroen Verheij. Hoewel
het best een tof, sfeervol personage was vraag ik me een klein beetje af
hoe het zal werken als geprojecteerde illusie. De persoonlijke interactie
is natuurlijk de kracht van zo'n act. Daarnaast heeft de act objectief
gezien helemaal níets te maken met de verhaallijn van het Spookslot - voor
zover we daar kunnen spreken van enig serieus te nemen verhaal. ;-)
Wat mij betreft had de nadruk hier gelegen op de sfeer die de Danse Macabre
oproept of eventueel op de heks Visculamia, maar ik wacht met plezier het
resultaat af. Misschien heeft de Efteling hier nog een verrassing in petto!
Bij de Vliegende Hollander is heel slim gebruik gemaakt van de - nog steeds
vrij idiote - bootgevels aan de attractie. De gevel fungeert als
bovenaanzicht van het zeilende spookschip. We zien een vlammende Van der
Decken aan het roer van Den Hollander. Het schuimende water wordt
geprojecteerd op het bakstenen gebouw eromheen. Erg tof, lijkt me! Zonde
dat de attractie zelf weer eens maandenlang gesloten blijft, maar deze hoek
in Ruigrijk is op deze manier in elk geval niet helemaal verlaten, al is het
slechts in de avonduren.
Ik houd graag een slag om de arm, maar ik verwacht dat we deze projecties
kunnen toevoegen aan het rijtje hartverwarmende verbeteringen die de
Efteling de laatste tijd doorvoerde. Het valt of staat natuurlijk met de
uitvoering, maar de vooruitzichten zijn goed. De heren van het Amsterdamse
Muse hebben overduidelijk hun beste beentje voorgezet en de Efteling is
niet te zuinig geweest bij het vrijmaken van het budget. Het mag allemaal
wat kosten, maar daar staat dan ook tegenover dat de Efteling deze
projecties waarschijnlijk probleemloos nog een aantal jaar kan gebruiken.
Het is een lange termijndenken dat ik jarenlang hebben gemist.
Ik hoop echt dat men zich na het mislukken van de Midwinternachtsdroom in
2008 voortaan twee keer bedenkt voordat een halfbakken investering wordt
gedaan. De Efteling is het aan zichzelf verplicht: het moet goed of het kan
beter helemaal achterwege worden gelaten. Dat inzicht lijkt onder Bart de
Boer weer te groeien, een enkel Happiness Station of YamYam-uitgiftepunt
daargelaten natuurlijk. :)
Deze productie lijkt tot op heden voorbeeldig te verlopen: overal is aan
gedacht, inclusief het thematiseren van de truss-constructie voor de
projectoren. Aanstaande donderdag spoed ik mij dan ook tegen het einde van
de middag naar Kaatsheuvel om het geheel eens in volle glorie te
aanschouwen Uiteraard zal de redactie van Eftelist dan nog eens aandacht
besteden aan het eindresultaat.