Zoals te zien is de lay-out anders dan de Efteling-site zelf, maar als het
goed is zal die binnenkort ook aangepast worden. De lay-out versterkt de
nieuwe corporate identity van de Efteling, de nu al kenmerkend grote
blokletters op een wit veld die we al eerder zagen in o.a. de brochures en
Wonderwaardigheden.
Daarbij zijn nu enkele pagina's te bekijken in het inkijkexemplaar van het
jubileumboek "Zijn we d'r al?":
Door dit inkijkexemplaar komen we heel wat meer te weten over het boek.
Vooral wordt duidelijk dat er een hele andere benadering op de Efteling zal
worden gegeven dan bij de Kroniek. Zoals te zien op de pagina's over de
Sprookjesboom en de Python is de toon van de tekst veel simpeler. Ik denk
dat dat meer uitnodigend werkt voor jongeren en gezinnen om het boek te
lezen dan de Kroniek, maar voor ons als liefhebbers is het wel jammer dat
er niet in detail wordt getreden. De Sprookjesboom-tekst vertelt
bijvoorbeeld in Jip-en-Janneke-taal hoe het begrip begon op tv, uitgroeide
tot een groot merk en een echte boom in het Sprookjesbos werd. En meer
niet. Niets over de techniek achter de boom, waarom er gekozen werd voor
deze investering of het idee voor de serie, musicals en bioscoopfilm.
Nu is Sprookjesboom niet het meest interessante onderdeel van de Efteling,
maar kijkend naar de tekst van de Python is die niet veel anders. Het
bekende verhaal over de bouwstop, maar in eenvoudige bewoording omschreven.
Wie zich zat te verheugen op een dik boek vol nieuwe weetjes is het
misschien beter om zich voor te bereiden op een teleurstelling. Ik mag
hopen dat de overige teksten toch iets meer te melden hebben. De gekozen
vorm is echter wel een begrijpelijke en uiteindelijk veel geschiktere basis
voor een boek over de geschiedenis van de Efteling, zeker omdat tien jaar
geleden al een zeer gedetailleerd boek met droge tekst werd uitgebracht en
de fansites in dat tijdbestek ook een bibliotheek aan informatie hebben
weten los te peuteren van verschillende bronnen.
Veel opvallender dan de teksten zijn de vele afbeeldingen op deze enkele
pagina's, en de daarbij horende lay-out. Pagina’s staan letterlijk vol met
vierkante vlakjes met foto’s en illustraties, sommige bekend, en anderen
minder. Veel foto's zijn ook paginagroot afgedrukt. Zo op een beeldscherm
vind ik de pagina’s wat rommelig ogen, maar in boekvorm denk ik dat het
goed aansluit bij de vorm van het boek en de toon van de tekst. Ook hier
is het meer aansprekend voor de dagjesbezoeker om door te bladeren. Echt
uniek beeldmateriaal laten de inkijkpagina’s nog niet zien, maar ik denk
wel dat we dat kunnen verwachten.
Tussen de pagina’s in het inkijkexemplaar treffen we overigens ook de
inhoudsopgave aan. Deze laat zien dat het boek de geschiedenis van de
Efteling niet in jaartallen behandelt, maar in thema's. De thema's zijn,
als ik de titels goed vertaal naar de onderwerpen die ze bespreken: het
ontstaan van de Efteling, het Sprookjesbos en de sprookjes, transport en
vervoer, horeca, thrill-rides (waarbij voor het gemak ook de
speeltuintoestellen worden meegenomen), natuur, water, de dark-rides,
carrousels, souvenirs, de Wereld van de Efteling, het live-entertainment,
dieren, marketing en media.
Ik was er altijd benieuwd naar hoe het park zoiets als De Vliegende
Hollander zou behandelen bij 2006 en 2007, of hoe een jaar als 2008
(waarin niet zo gek veel gebeurde) besproken zou worden. Heel jammer dat
we nu niet keihard het laatste decennium kunnen nalezen, als een aanvulling
op de Kroniek.
Maar aan de andere kant... Het idee om de Efteling in thema's te
behandelen, en nog wel op een wijze waardoor bijna alle facetten van het
park besproken kunnen worden, spreekt mij wel erg aan. Aangezien het boek
vooral zal bestaan uit foto's moet dit toch mooie dingen opleveren, en dat
tonen de inkijkpagina’s ook: een paginagrote foto van de hoogste glijgoot
van Nederland die de Efteling ooit rijk was, een spectaculaire Photoshop-
bewerking van Joris en de Draak en een vergelijking tussen Doornroosje en
het schilderen van de gordijnen met Vrouw Holle en haar kussensloop. De
thema’s geven de ruimte voor een fotoserie over de natuur, waarbij de
uitwerking die het Groenplan, dat meer dan tien jaar geleden werd gestart,
prachtig in beeld kan komen. Over het Sprookjesbos. Over fotoboekjes,
parkeerstickers en verrassingszakken. De pracht van de Efteling kan echt
goed in beeld komen en met al die plaatjes kan een visueel beeld ontstaan
wat de historie van het park heel mooi kan weergeven. Beter dan tekst dat
kan. Ik verheug me er wel op. :)
Echt veel kan er niet gezegd worden verder over de inhoud van het boek, er
zijn tenslotte nog 199 pagina's die we niet hebben gezien, maar duidelijk
is dat het heel anders gaat worden dan de Kroniek. Anders betekent echter
niet slechter. De teksten lijken een beetje een kritiekloze en korte
samenvatting van de geschiedenis te worden in de stijl van de passages in
de fotoboekjes, de foto's kunnen deze bundel echter tot een niet te missen
Efteling-hebbeding maken.
==Mini-TR==
Dan nog kort wat punten naar aanleiding van mijn bliksembezoekje aan het
park gisteren. De foto's zijn van belabberde kwaliteit omdat ik enkel mijn
iPod en mobiel bij me had:
- De jubileumtentoonstelling in het Eteling Museum wordt opgebouwd.
Het is vreemd dat men hier pas half mei de voorbereidingen voor treft en
dat we niet al vanaf 1 april dit jaar iets nieuws konden beleven in het
museumpje, maar hoe dan ook: de traditie wordt voortgezet! De ruimte waar
de tentoonstelling wordt gehouden was vandaag niet bereikbaar, maar door
het raam was vaag op te maken wat we kunnen verwachten. Het ziet eruit dat
de muren een zelfde soort lay-out krijgt als de cadeauverpakking van het
jubileumboek.
- Sinds een paar weken is er een nieuw voorwerp in het museum te
vinden: de wegwijzer met de koets die we normaal op de Europalaan, voor de
ingang naar de parkeerplaats van het park, tegenkwamen. Aangezien deze al
een tijdje daar verdwenen is, waarbij zelfs de palen zijn verwijderd, en
het bord hier in de tuin van het museum alleen wat roestvlekken kent, en
dus geen oude versie uit het magazijn betreft, is de conclusie snel
getrokken dat het bord hier zijn laatste rustplaats heeft gevonden.
Maar waarom zou het gedaan zijn? De enige reden die ik kan bedenken is dat
het bord op gemeentegrond stond, buiten de parkgrenzen, en dat die liever
geen bord door de Efteling zelf gemaakt onder een ANWB-wegwijzer willen
zien. Dat is echter geen bevredigend antwoord. Deze pijl was zo'n
klassieker, zo'n bepalend element voor de sfeer op de achterbank van de
auto als je de parkeerplaats op ging rijden en bovendien een prachtig
voorwerp uit de tijd van Anton Piecks Efteling, en uit die tijd verdwijnen
er iets te veel zaken. Het bord is altijd meeverhuisd als de hoofdroute
naar het park werd aangepast, dus waarom moet het nu opeens verdwijnen?
- Als we het toch over borden hebben, bij de Steenbok en de Burger
Backery zijn weer nieuwe exemplaren opgedoken. Op het terras en voor de
uitbouw van de hamburgerbakkerij, aan de andere zijde van het pad, zijn
dezelfde soort borden geplaatst als waar ik al eerder over berichtte vorige
week. Deze versies hebben echter ook een dakje met behoorlijke spitsen er
op, die zo te zien heel gevoelig zijn voor vandalisme. Dat gaat de zomer
niet overleven dus.
Een amusant foutje heeft plaatsgevonden bij het monteren van de bebording:
één van de borden op het terras van de Steenbok heeft "Burger Backery"
in het lint staan, en één van de zijdes van het bord bij de Burger Backery
heeft "De Steenbok" als tekst. Beetje klunzig.
Het plein voor de Steenbok was vanmiddag afgezet met hekken. Al het gras is
verwijderd, dus mijn gok is een complete betegeling van het gebied om zo de
terrasruimte aanzienlijk te vergroten. Dat zal vast ook gepaard gaan met
nieuwe grote parasols.
- Tenslotte: Vandaag is het 25 jaar geleden dat de Pagode op
hemelvaartsdag 1987 voor het eerst het luchtruim koos. Een leuk jubileum om
over na te denken als u van uw vrije dag geniet. :)