De Efteling-'docu' "Zijn we d'r al?" is niet meer dan een lange slechte
reclamespot. Het is overduidelijk dat in tegenstelling tot de
aankondigingen er absoluut niet de intentie was om informatie te
verschaffen of documentaire insteek te kiezen. Het lijkt niet eens de
intentie geweest om een goed product te maken. Het verbaast niet dat de
'documentaire' wordt uitgezonden in het RTL-blokje waarin je moet betalen
om je 'programma' vertoond te krijgen.
De uitzending bestaat vrijwel geheel uit sfeerbeelden die een zo positief
mogelijk beeld van het park moeten oproepen. Tijdens deze beelden horen we
geen voice over: niets anders dan een zoetsappig muzakje, terwijl daar
ruim plaats was voor leuke feitjes, een schets van de historie of een
medewerker aan het woord. Er is geen sprake van een overkoepelende lijn of
samenhang tussen de fragmenten.
Natuurlijk is het leuk als mensen wat herinneringen ophalen. Maar ook hier
wordt de plank weer keihard misgeslagen: er is broddelresearch gedaan en
veel van de mensen die aan het woord komen blijken niet in staat zichzelf
verbaal goed uit te drukken. Daar kunnen ze zelf natuurlijk niet zoveel
aan doen, maar dat maakt ze ongeschikt om leuke anekdotes te kunnen
oplepelen of een beetje boeiend te vertellen. De anekdote over Pieck en
zijn scheve muurtjes is een verhaal met een baard, maar dat kan niettemin
heel leuk zijn als het met wat flair verteld wordt. Niets daarvan zodat de
anekdote niet eens leuk is voor iemand die hem nog nooit gehoord heeft.
Zelfs als lange reclamespot beschouwd is het nog geen geslaagd resultaat.
Het is een ongelofelijk jammer geheel.