Trots als een pauw showde Bart de Boer via Twitter gisteren de nieuwste
aanwinst van de Efteling op horecagebied: heuse food trucks op het
Steenbokplein:
Maar: buyer beware! Deze voedselkarren zijn zo fake als maar kan!
Een lesje foodtruckgeschiedenis...
Street food vanuit een vrachtwagentje vindt zijn oorsprong in Amerika. Al
sinds het einde van de negentiende eeuw voorzagen de eerste mobiele
kantines op wielen het werkende volk van een warme lunch op de stoepen van
de grootste steden van de VS. Pionierende uitbaters die met niets anders
dan een omgebouwde truck en een heleboel lef en werklust door de straten
trokken, op zoek naar hongerige monden; vrije geesten die zich niet wilden
toeleggen op een vaste standplaats met hoge huren..
Van door paarden getrokken wagens tot gemotoriseerde karren: foodtrucks
bleven ruim honderd jaar lang een marginaal maar onwrikbaar onderdeel van
het horeca-aanbod in de meest dichtbevolkte stukjes van de USA. Eén nadeel
van het concept was dat je als klant maar net even moest weten waar je
favoriete kar in de stad te vinden was. Tót een paar jaar geleden...
Foodtrucks trokken door het aanhouden van vaste routes en het uitdelen van
folders weliswaar genoeg klanten om in leven te blijven, maar niemand had
voorzien wat een bizarre vlucht de foodtruckerij in een extreem korte tijd
zou nemen.
Begin 2009 had één op de acht stedelingen in Amerika wel eens iets te
snacken gehaald bij een food truck. In de herfst van 2010 was dit aantal
verdubbeld, naar één op de vier! Inmiddels wordt ingeschat dat op dit
moment de nul- tot vijfjarigen en mensen die om de één of andere reden aan
huis gekluisterd zijn nog de enigen zijn die nog nooit op een sidewalk in
de rij hebben gestaan voor een dampende burrito, een frisse frozen yoghurt
of een stomende pork bun. De reden? Social media! Foodtrucks hebben massaal
Twitter en Facebook ingezet om hun clientèle in een mum van tijd te
vertienvoudigen door up to date info te verstrekken over standplaatsen, routes
en speciale aanbiedingen. Anno 2012 zijn foodtrucks zo'n beetje de meest
lucratieve manier om als vrijbuiterige kokscowboy aan de slag te gaan.
Het was dus slechts een kwestie van tijd voordat deze megatrend oversloeg
naar Europa en naar Nederland. Foodtrucks waren dé hit op de afgelopen
Horecava-beurs en recent hebben allerlei bemiddelingsbedrijfjes het licht
gezien (food-trucks.nl, foodtruckcompany.com) die een totaalpakket kunnen
leveren aan geinteresseerde uitbaters: ze regelen de omgebouwde truck, de
vergunningen, decoratie in thema naar keuze en gáán met die banaan! Reken
er maar op dat je deze zomer over de foodtrucks zult struikelen op
allerhande evenementen en festivals. Het zat eraan te komen.
Oeeee, een trend! Oeee, iets hips! Oeee, dat moeten we ook!! Zo zal het
ongeveer gegaan zijn bij de Efteling. 'Iedereen' heeft een foodtruck, dus
het park moet ze ook hebben. Dus wat doet de Efteling? Ze laten eigen
'foodtrucks' maken. Die aanhalingstekens staan er, omdat het geen
foodtrucks *zijn*. Dit zijn namelijk geen extern geëxploiteerde karren; de
vier wagens zijn gewoon geheel in opdracht van de Efteling opgeschilderd en
opgepaneeld in de thema's 'Beer & Sausages', 'Sandwiches', 'Schnitzels' en
'Street Sweets'. De karren zijn van de Efteling, en van niemand anders!
Er is door (volgens Bart de Boer) aartconservatieve fans keihard geklaagd
over de karren. Volkomen terecht. Het was nog iets anders geweest wanneer
de Efteling, verliefd geworden op deze op zich ook echt heel heerlijke
trend, in Nederland gezocht had naar leuke, bestaande foodtrucks om deze
een kans te geven om in de zomer af en toe in de Efteling te komen staan.
Mama Mascha, de Bus Stop Bakery, de TREK-truck, ze zijn er genoeg! In
plaats daarvan gaat de Efteling volledig voorbij aan de eigengereidheid van
ondernemers die foodtrucks nou juist zo charmant maakt door zélf een soort
van nepversie gedurende de hele Zeven Mijls Zomer op een plein neer te zetten.
Onbegrijpelijk. Dit zijn namelijk conceptueel gezien helemaal geen
foodtrucks! Wat het wél zijn? Hele stomme snackkarren, op geen enkele
manier afwijkend van de oliebollenkraam, de hamburgerkeet of De Vrolijke
Noot, alleen dan veel lelijker, want vrachtwagenvormig. Oei, wat slaat de
Efteling hier de plank ontzettend mis zeg! Mensen houden van foodtrucks
vanwege de hele ad hoc-sfeer die er omheen hangt, ze houden er niet van
omdat foodtrucks eruit zien als een vrachtwagen. Als je op het
Steenbokplein graag schnitzels en worsten wilt verkopen, prima, maar
ontwerp dan een paar mooie kramen als je dat zo nodig in eigen beheer wilt
doen, of decoreer er gewoon helemaal niks aan. Is helemaal niet erg, voor
tijdelijk horecaspul. De keuze voor fake foodtruck-thematisering, want dat
is het, is een volkomen onnozele keuze. Onnodige lelijkheid in het park
omdat de Efteling graag hip wil doen. Het is zó suf dat het bijna
aandoenlijk is! Bijna.
Goed, deze foodie gaat maar eens aan het avondeten beginnen. Morgen vroeg
op, want de Efteling is jarig! :)