Aquanura is geopend en dat zullen we weten ook: een golf van mails overspoelt
de mailinglist, de meningen worden gespuid, het regent tweets, we worden
doordrenkt met reacties - overvloedig in aantal en nagenoeg onverdeeld vindt
men Aquanura een spetterende show en een vonder van techniek. De opening viel
uiteindelijk niet in het water en de Efteling lijkt met deze slotshow bepaald
niet nat gegaan te zijn. Al is er veel geld ingepompt, het resultaat is een
flinke opkikker na matiger attracties Raveleijn en Joris.
In de opmaat naar Aquanura, en ook afgelopen vrijdag weer op BNR, is vaak de
vergelijking getrokken met die andere nieuwe slotshow van dit seizoen: Disney
Dreams. In deze mail wil ik hier nog eens op terugkijken en zien of Aquanura
deze vergelijking aankan. (Overigens heb ik Disney Dreams twee maal ter
plaatse gezien, maar Aquanura nog slechts via de kijkbuis.)
Dreams is een combinatie van 3D-mapping, lasershow, vuurwerk en fonteinen,
gecentreerd op het kasteel van Doornroosje. De raamvertelling verhaalt over
Peter Pan die zijn schaduw kwijtraakt. Hierbinnen wordt een flink scala aan
Disneyklassiekers vertoond, 'voor elk wat wils'. Aan het eind komt natuurlijk
alles goed. Aquanura is een fonteinenshow, ingeleid door het verhaal van de
kikkerkoning, waarna de verlichte fonteinen dansen op diverse bekende
attractiemelodiƫn uit het park, hier en daar ondersteund door een vuureffect.
Qua verhaal denk ik dat Aquanura alvast een flinke voorsprong neemt op Dreams.
Waar we bij Dreams een gekunsteld verhaaltje hebben dat moeizaam probeert de
diverse fragmenten aan elkaar te knopen, en dat ook nog eens steeds zowel in
het Engels als het Frans verteld moet worden, komt de Efteling met een
subtiele, korte introductie waarna het podium weggegeven wordt aan waar het om
draait: de fonteinen. Geen onhandig gedoe, geen afleiding, maar mooie patronen
en prachtig opnieuw uitgevoerde, veelal klassieke muziek.
Disneyland heeft met Dreams een typisch Disneyaanse aanpak gekozen: compleet
over the top en alles uit de kast. Zijn verlichte fonteinen en vuur genoeg om
de boodschap over te brengen? Ben je gek, er komen ook 3D-mapping, lasers en
vuurwerk bij kijken. Al deze technieken zijn vakkundig ingezet en het getuigt
van veel expertise om ze zo geslaagd op elkaar af te stemmen. Het resultaat is
indrukwekkend, maar tegelijkertijd wordt het ook rommelig en blijft het idee
achter dat men wil laten zien wat er allemaal wel niet mogelijk is.
Het toppunt is de grote finale, waar het geheel bijna in een karikatuur van
zichzelf verandert en het lijkt of iemand met twee gespreide handen alle
effecten tegelijk AAN zet. De subtiliteit is ver te zoeken.
De beste gerechten zijn vaak degene met weinig verschillende ingrediƫnten.
Aquanura slaat de spijker op zijn kop door zich juist te beperken in de
hoeveelheid effecten. Van de belangrijkste attracties wordt de muziek gespeeld
met een fonteinistische interpretatie van de attractie. Hierdoor ontstaat een
thematisch eender beeld, in tegenstelling tot elkaar opeenvolgende projecties
van steeds andere Disneyfilms, die elk juist heel aparte stijlen hebben en dus
haast vanzelf een potpourri worden. De Efteling is niet in de valkuil gevallen
om projecties van Jokie, de Sprookjesboom en Pardoes opeenvolgend in de show
te verwerken. Gelukkig maar. Het resultaat is subtiel maar niettemin
spectaculair.
Natuurlijk is subtiliteit versus uitbundigheid altijd wel een onderscheidend
kenmerk geweest tussen Disney en de Efteling. Ik zou ook niet willen zeggen
dat een van beide parken per se beter of slechter is dan de ander, of dat de
ene show goed en de andere slecht van kwaliteit is. Ook op Aquanura is wel het
een en ander aan te merken. Het is met name een duidelijk verschil en stijl,
en dus smaak, dat hier het onderscheid maakt.
Door te kiezen voor een inleiding door Mies Bouwman, het verhaal niet te
nadrukkelijk leidend te laten zijn maar meer een sfeer op te roepen, een
beperkt aantal attracties te selecteren en daarvan de attractiemuziek als
basis te kiezen, heeft de Efteling een heel krachtig, houdbaar maar juist ook
Eftelingwaardig resultaat neergezet.
Deze aanpak voor de slotshow toont wat mij betreft bovenal aan dat de Efteling
heel goed heeft begrepen welke stijl haar eigen is, en hoe zij zich
onderscheidt van andere parken. Dat doet mij heel veel deugd. Ik hoop dan ook
dat de oproepen om later toch maar projecties toe te voegen snel in een lade
verdwijnen.