Veel dank aan Jorn voor het overtuigend en kernachtig samenvatten van het
probleem van Efteling Media. Het lijkt erop alsof men in zo kort mogelijke
tijd zoveel mogelijk 'merken' te gelde wil maken, wat ten koste gaat van
de kwaliteit van de producten. Het is mijns inziens vreemd dat er niet
gekozen wordt om één of twee merken 'in de markt te zetten' en daar dan
ook voldoende geld en liefde in te steken zodat een en ander het hoge
Eftelings niveau kan bereiken.
Ik moet zeggen dat Efteling Media met de enkele recente live action-series
al wat beter op stoom leek. Natuurlijk is er allemaal nog veel op aan te
merken, maar het was wel te zien dat aan de Raveleijn en Pardoes-series
echt meer aandacht geschonken was dan makkelijke 3D-animatieproducten
zoals Jokie en Sprookjesboom of het geflopte Marjolein en het Slaapzand.
Pardoes lijkt echter alweer in de prullenbak beland: na het uitzenden van
de serie is er niets meer mee gebeurd, is het character maandenlang uit
het park verdwenen, het 'faced' character in de kast gelegd en zijn eigen
attractie hoeven we de komende jaren ook niet te verwachten, als die ooit
nog komt. Ook in het pannenkoekenhuis Polles Keuken is behalve de naam
nauwelijks iets herkenbaar Symbolicaans te vinden. Alhoewel nog niet op
topniveau denk ik wel dat deze franchise de potentie had om meer de diepte
in te gaan, maar die kans heeft het tot op heden niet gekregen.
Wat ik echter gevaarlijk vind Jorns betoog is dat hij Disney ziet als
rolmodel en gebruikt als basis voor zijn vergelijkingen. Wat mij betreft
moet de Efteling zich absoluut niet spiegelen aan Disney - dat bedrijf
heeft juist een vreselijk track record op het gebied van merkverwatering
en laffe aftreksels. Met de feature films zijn enkele decennia lang
inferieure producten geproduceerd, maar daar lijkt het bedrijf inmiddels
overheen. En ook hebben ze laten zien enkele geslaagde pretparken te
kunnen inrichten. Maar juist als het gaat om tv-producties of licensing is
het huilen met de pet op.
Kijk toch eens naar zoiets als "Playhouse Disney", of "My Friends Tigger &
Pooh". Of het dramatische "The Emperor's New School": dit moet je echt
gezien hebben, anders geloof je niet dat je het succesvolle en originele
concept van Kuzco zo kunt verwateren en verprutsen. In deze context zijn
de quotes van Walt Disney maar holle frasen.
Maar het ergste is het nog wel qua licensing voor producten. Loop eens
door een gemiddelde winkelstraat en kijk op wat voor product er nu weer
een Disneyfiguur geplakt is. Het toppunt is wel de crap met "Disney
Princesses" erop, te vinden bij chique zaken zoals Zeeman en Schoenenreus,
waarbij, net als bij de Sprookjesboom, characters uit totaal verschillende
universa, bam, bij elkaar gezet worden omdat het kleine meisjes zo
aanspreekt. In de context van de oorspronkelijke characters slaat het
natuurlijk helemaal nergens op, maar wie boeit dat, want het verkoopt
goed.
Kortom, laat de Efteling vooral niet dit Disneyvoorbeeld volgen maar juist
het eigen pad kiezen. Dat is juist wat het park altijd zo sterk heeft
gemaakt en wat de zelfstandige positie die het nog altijd heeft perfect
toelaat. Disney wordt in zekere mate geregeerd door winstbejag van haar
aandeelhouders en moet winstjes pakken op iets als de Princesses. Juist de
Efteling, die niet te maken heeft met aandeelhouders en die geen incentive
heeft voor kortetermijnwinsten, kan het zich permitteren om die
diepte-investeringen te maken.