Zo in de schaduw van de aanstormende Lummels nog even een klein aanvullend
nieuwtje!
In de eerste week van april zal in De Barones in Breda namelijk een heuse
'pop-up store' van de Efteling gaan opduiken. Het winkeltje betrekt een
tijdelijke locatie in het winkelcentrum, is bedoeld als proef en heeft een
kortstondige levensduur (zoals gebruikelijk is bij pop-upeske
initiatieven).
De Eftelingshop zal gedurende enkele weken geopend zijn en in het assortiment
zullen vooral de hardlopers uit het huidige souveniraanbod van het park te vinden
zijn. Aan de kassa zijn er voor wie er naar vraagt ook entreekaartjes te krijgen,
maar de winkel zal zich primair op het verkopen van merchandise gaan richten.
Op uitzinnige thematisering hoeven we vanwege het temporaire karakter van
de winkel niet te rekenen, maar een béétje gezellige Eftelingse aankleding
is wel de bedoeling. Onder het parkpersoneel zijn medewerkers geronseld om
achter de toonbank plaats te nemen en de Efteling zal volgende week zelf
nog een persberichtje rondsturen met wat meer informatie.
We zijn benieuwd! In 1997 deed de Efteling ook al eens een poging om
spulletjes aan de man te brengen, destijds middels het in-store concept
'Twinkel' op de derde verdieping van de V&D in Hoog Catharijne in Utrecht.
Die winkel was wél stevig aangekleed, met onder meer een ballonnenvrouwtje,
een Droomvlucht-elfje en zelfs een kabouterboom met de muziekkabouter erin.
De Laven en Pardoesjes in de schappen en de Golfpark- en hotelboekingen
liepen destijds niet zo hard als gehoopt en het Twinkelavontuur kwam in
1998 alweer ten einde.
Tegenwoordig heeft de Efteling de merkenstal veel beter op orde dan zestien
jaar geleden, dus dat er opnieuw een voorzichtige gooi in deze richting wordt
gedaan is heel begrijpelijk. De vraag is natuurlijk: zal zo'n geïmproviseerd
stalletje in staat zijn om dienst te doen als representatieve testcase voor
een duurzamere Eftelingwinkel? Met heel summiere aankleding loopt de
Efteling het risico dat de shop eruit ziet als een verdwaald stel tafels op
een Anton Pieckbeurs, en wat voor conclusie kun je dan werkelijk trekken
uit de resultaten van zo'n ad hoc winkelprobeersel?
Voor de zekerheid dus allemaal gewoon naar Breda in april! We zien een
nieuwe échte Twinkel best zitten. :)